تبیان، دستیار زندگی

«آینـه بغـل» رکورد «فروشنده» را شکست!

درحالی که برخی تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌های سینما در چند وقت اخیر نسبت به اکران فیلم «آینه بغل» معترض بودند، این کمدی از چهارشنبه هفته گذشته روی پرده سینماها رفته و در سه روز نمایش به فروشی معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان دست پیدا کرد. با این حساب «آینه بغل» موفق شد رکورد یک میلیارد تومانی سه روز اول را بشکند که پیش از این مربوط به فیلم «فروشنده» بود. این مساله دوباره ورق را به سمت کمدی‌ها در سینمای ایران برگرداند و نشان داد مردم به این فیلم‌ها اقبال بیشتری نسبت به آثار اجتماعی نشان می‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 «آینه بغل»

 
 «آینه بغل» در شرایطی شروع خوبی در اکران داشته که مجموع فروش دیگر فیلم‌های تقریبا همزمان به نمایش درآمده با آن تا اینجا یعنی «فهرست مقدس»، «آذر»، «شکلاتی» و «وقتی برگشتم» به 700 میلیون تومان هم نرسیده است. سهم فروش آذر حدود 350 میلیون تومان، شکلاتی حدود 150 میلیون تومان و وقتی برگشتم حدود 130 میلیون تومان است.

آن عده از اهالی سینما که خطاب به شورای صنفی نمایش اکران «آینه بغل» را زودهنگام و ناعادلانه می‌دانستند، معتقد بودند و هستند، درحالی که کلی فیلم تولیدی از سال قبل و جشنواره فجر گذشته پشت خط اکران مانده و رنگ پرده را ندیده‌اند، نباید فیلم «آینه بغل» را روانه سالن‌های سینما کرد؛ آن هم در شرایطی که فیلمبرداری این فیلم تقریبا بتازگی و در همین تابستان اخیر به پایان رسید. مخالفان و منتقدان اکران زودهنگام «آینه بغل»، یکی از دلایل اصلی اکران شدن این فیلم در این موقع از سال را مربوط به نفوذ و قدرت پخش‌کننده آن فیلمیران و علی سرتیپی می‌دانند.

«آینه بغل» درحالی به هر ترتیب و با هر سازوکاری اکران شده که حدود 30 فیلم در سالن سینماهای کشور (تازه بجز آثار گروه هنر و تجربه) به‌صورتی فشرده و تقریبا شناور به نمایش درمی‌آیند. این درحالی است که کلی فیلم هم در این وضعیت فیلم‌سوزی در نوبت اکران هستند و بیم آنها برای برخورد نکردن با جشنواره فیلم فجر و ایام پس از آن ناگزیر و به شکلی محتوم رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت. درواقع در این شرایط واقعا می‌توان گفت فیلم‌ها از آنچه در آینه بغل اکران می‌بینید، به شما نزدیک‌تر هستند و اگر فیلمی ظرفیت‌ها و مولفه‌های دیده شدن و فروش در گیشه را نداشته باشد، خیلی زود باید جای خود را به انبوهی فیلم دیگر بدهد.

منظور از «شما» در جمله «به شما نزدیک‌تر هستند» در اینجا هم صاحبان آثار سینمایی است که فرصت اندکی برای عرضه محصول خود دارند و هم تماشاگران که آنها هم فرصت اندکی برای تماشای فیلم‌ها روی پرده سینما دارند.

با این حال در این بلبشوی اکران، فیلم‌های نظیر «آینه بغل» که در فضایی کمدی روایت شوند و از چهره‌های محبوبی هم برخوردار باشند، می‌توانند فارغ از کیفیت و استاندارد لازم هم برنده و به ظاهر رکوردشکن باشند و سهم خواستنی خود را از اکران ببرند. چندان اشکالی هم ندارد اگر با هر قصد و نیتی از سوی سازندگان و لابی‌کنندگان اکران این فیلم، مردم برای دو ساعتی شاد و سرگرم شوند و خنده‌ای گوشه لبشان بنشیند، گیرم این عیش به دلایل کیفی و فنی، به غایت نباشد.

نیکی کریمی تقدیم می‌کند

اگر دوست دارید موتورسواری نیکی کریمی را در خیابان‌های تهران ببینید، «آذر» گزینه خوبی برای تماشاست؛ فیلمی با تهیه‌کنندگی نیکی کریمی و بازی خودش در نقش اصلی. فیلم اجتماعی «آذر» را محمد حمزه‌ای ساخته و بجز نیکی کریمی، بازیگرانی چون حمیدرضا آذرنگ، فرید سجادی‌حسینی، هستی مهدوی، لیلا زارع، مائده طهماسبی، مهران نایل، شیرین آقاکاشی، مانیا علیجانی، پژمان جمشیدی و هومن سیدی در آن بازی می‌کنند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: برای خودم فکرهایی داشتم، آرزو داشتم، می‌خواستم قهرمان بشم می‌خواستم اون چیزی که جامعه بهم تحمیل می‌کنه رو کنار بزنم.

وقتی کیانیان برگشت

نقش اصلی «وقتی برگشتم» را رضا کیانیان بازی می‌کند که بازیگر محبوبی است و طرفداران خودش را هم دارد، اما بجز کیانیان که از مهم‌ترین دلایل هر فیلمی از جمله همین «وقتی برگشتم» است، باید به کارنامه خوب وحید موسائیان و نگاه انسانی و توانایی او در فیلمسازی هم تکیه کرد. موسائیان را با آثاری چون خاموشی دریا، گوشواره و گل‌چهره می‌شناسیم.

در «وقتی برگشتم» بازیگران دیگری چون افشین هاشمی، رعنا آزادی ور، امید روحانی، بیتا فرهی، حسین محب‌اهری، سحر آربین، احترام برومند و سروش صحت بازی می‌کنند. در خلاصه داستان این فیلم آمده: خانه‌ای قشنگ دارد و فرنگ. رویا دارد و واقعیت و عشقی که خانه را سرپا نگه می‌دارد.

پیش به سوی استانداردهای جهانی انیمیشن

هرچقدر انیمیشن کوتاه و هنری ایران استاندارد قابل قبولی دارد و تماشاگران خارجی هم برای دیدن آنها کنجکاو هستند، اما صنعت پویانمایی ما به دلایل اقتصادی و سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نتوانسته همگام با سینمای جهان حرکت کند؛ آن هم در شرایطی که هالیوود و دیگر کشورهای صاحب سینما به طور ویژه روی ظرفیت جذب تماشاگر این شاخه هنر حساب می‌کنند و هر وقت انیمیشنی سینمایی اکران می‌شود، جایگاه خوبی در باکس آفیس را به خودش اختصاص می‌دهد.

سینمای ایران اما باوجود محدودیت‌های مالی و مشکلات فراوان پیش‌روی این شاخه هنری، بتدریج و طی آزمون و خطاهایی به سوی استانداردهای جهانی حرکت می‌کند. «شاهزاده روم» و حالا هم «فهرست مقدس» گواه این ادعا هستند. «فهرست مقدس» را محمدامین همدانی ساخته و پخش آن را هم سازمان هنری رسانه‌ای اوج به‌عهده دارد. این فیلم برگرفته از یک قصه قرآنی است و دوراهی بین عشق و قدرت و میان ایمان و تاریکی را به تصویر می‌کشد. این انیمیشن یکی از بهترین آثار انیمیشنی است که تا امروز در سینمای ما ساخته شده و به نظر می‌رسد در صورت حمایت درست و اکران صحیح می‌تواند مخاطبان زیادی را به سینما بکشاند.

مدیر دوبلاژ این انیمیشن سینمایی مریم شیرزاد است و گویندگان نامداری چون چنگیز جلیلوند، خسرو خسروشاهی، بهرام زند، نصرالله مدقالچی و اکبر منانی در آن صحبت می‌کنند.

من محمدرضا گلزار هستم

کارلوس کی‌روش، سرمربی موفق تیم ملی فوتبال ایران که قرار است تیم ما را برای نبرد با پرتغالی‌ها، اسپانیایی‌ها و مراکشی‌ها در جام جهانی روسیه آماده کند، اخیرا در اکران ویژه «آینه بغل» درباره محمدرضا گلزار گفت: «عجب ایرانی بااستعدادی.» اگرچه شاید برخی مخالف این تعبیر و استعداد گلزار در زمینه بازیگری باشند، اما اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم، گلزار شاید بازیگر ایده‌آلی نباشد اما اگر مستعد نبود قطعا خیلی زودتر از اینها از سینمای ایران حذف می‌شد و حتی اسمی هم از او نبود. او نشان داده که بازیگری حرفه‌ای است و با تجربیاتی که طی این سال‌های حضور به دست آورده، حالا با اشراف بیشتری فعالیتش در بازیگری را ادامه می‌دهد.

همکاری با منوچهر هادی در «آینه بغل» هم نشانه دیگری از هوشمندی گلزار است، آن هم در کنار بازیگر مستعد و بانمکی چون جواد عزتی که در این دو سه سال اخیر به بلوغی در بازیگری رسیده. هادی امیدوار است با این فیلم حتی رکورد فیلم پرفروش «من سالوادور نیستم» خودش را هم بشکند. یکتا ناصر، نازنین بیاتی، سیامک صفری، مه‌لقا باقری، رضا نیکخواه و بهاره رهنما از دیگر بازیگران «آینه بغل» هستند. تهیه‌کنندگی این فیلم را منصور سهراب‌پور و امیر پروین‌حسینی به‌عهده دارند. در خلاصه داستان «آینه بغل» آمده: قیمت آینه بغل ماشین بعضی‌ها معادل زندگی خیلی‌هاست.

بفرمایید شکلات

پیرو اکران فیلم‌های «پینوکیو، عاموسردار و رئیسعلی»، «قهرمانان کوچک» و «حقه‌باز دم دراز» که در این چند وقت اخیر اکران شده‌اند و همگی جزو آثار سینمای کودک و نوجوان هستند، فیلم «شکلاتی» هم بتازگی روی پرده رفته است. این حجم از تولید و نمایش آثار مربوط به بچه‌ها خیلی خوب است، اما به دلیل وضعیت فیلم‌سوزی و سالن‌های نصفه نیمه و سئانس‌های مرده، نگرانی‌های خاص خودش را هم دارد. «شکلاتی» که کمی اسمش آدم را یاد «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» تیم برتون با بازی جانی دپ می‌اندازد، ساخته سهیل موفق است و بازیگرانی چون شبنم مقدمی، ناصر هاشمی، محمدرضا هدایتی، ارژنگ امیرفضلی، علی مسعودی، فرزین محدث، پریسا رضایی، جواد جوینده، شهره لرستانی، محمدرضا شیرخانلو و داریوش اسدزاده در آن بازی می‌کنند. در خلاصه قصه این فیلم آمده: همه چیز از یک جعبه شکلات شروع شد؛ یعنی من بچه بودم... بچه هم که باشیم بازم شکلات عاشقانه‌ترین مزه دنیا است، اما...

منبع: جام جم