تبیان، دستیار زندگی

دواثارتاریخی کرمانشاه

آتشکده چهارقاپی یکی از بناهای تاریخی و شگفت‌انگیز استان کرمانشاه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دواثارتاریخی کرمانشاه
آتشکده چهارقاپی یا به معنی چهار در، از جمله آتشکده‌های دوره ساسانی است که در شهر مرزی قصرشیرین از توابع استان کرمانشاه قرار دارد.

  تاریخدانان معتقدند، بنای تاریخی چهارقاپی احتمالا همزمان با نفوذ عثمانی‌ها در این منطقه به این نام خوانده شده است، گرچه این بنا در قرون چهارم و پنجم هجری قمری از سوی دامداران و صنعتگران به عنوان سکونتگاه کوتاه مدت نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

این آتشکده از نوع آتشکده‌هایی است که دارای دالان طواف بوده، ولی متأسفانه در اثر مرور زمان رواق آن فرو ریخته است، با این وجود در برخی از قسمت‌ها آثاری از آن دیده می‌شود.

 

این آتشکده عبارت است از‌ اتاقی مربع شکل به ابعاد 25 در 25 متر که دارای سقفی گنبدی شکل به قطر 16 متر بوده، ولی متأسفانه اکنون اثری از آن باقی نمانده است و تنها بقایای گوشواره‌ها در چهار گوشه آن دیده می‌شود.

 

این اتاق مربع شکل دارای چهار درگاه ورودی است که به رواق اطراف فضای مرکزی منتهی می‌شوند.

 

در اطراف این بنا مجموعه اتاق‌ها و فضاهایی وجود دارد که بخش‌هایی از آنها در نتیجه کاوش‌های باستان‌شناختی سال‌های اخیر شناسایی شده است.

 

این بنا با استفاده از مصالح محلی از قبیل لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده است، البته گنبد بنا آجری بوده است.

  آتشکده چهار قاپی از جمله بناهای تقویمی ایران بوده که جهت تشخیص شروع فصول سال از آن استفاده می‌شده است.

 

این اثر تاریخی به جا مانده از دوره ساسانیان در دوران جنگ تحمیلی دچار آسیب‌های فراوانی شد.

 

به گزارش ایسنا، آتشکده چهارقاپی در حال حاضر یکی از نقاط دیدنی و گردشگرپذیر شهرستان قصرشیرین محسوب می‌شود که در ایام مختلف سال به ویژه ایام نوروز پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

تاریکه بازار ؛ معرف تاریخ شهر کرمانشاه

بازار كرمانشاه به‌عنوان یكی از اصلی‌ترین بخش‌های شهر کرمانشاه تركیب دلپذیری از فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و... را در خود جای داده است. این بازار به بازار قدیم، تاریکه بازار و بازار زرگرها نیز شهرت دارد و بخشی از میراث كهن است كه گذشته از معماری دلپذیر و درخور توجه‌اش بازگوکننده تاریخ و خاطرات و اندیشه‌های شهر است. با کجارو همراه باشید.

بازار بزرگ سرپوشیده کرمانشاه (به‌عنوان مهم‌ترین بازار غرب ایران در سده‌های گذشته)، از بدو تاریخ‌نویسی و جغرافی‌نگاری، مورد توجه بسیاری از مورخین و سیاحان قرار گرفته است. این بازار با نوع معماری كهن و زیربنای وسیع خود (که هنوز هم آثار آن برجای مانده)، فعالیت‌های تجاری وسیعی را پوشش می‌داد و از این نظر، با بازارهای معروف ایران قدیم، همچون «ری و همدان و شوش و اصفهان و شیراز و كرمان و تبریز» قابل مقایسه است.

 

تا قبل از دوران قاجار كرمانشاه هرگز نتوانست به‌عنوان قطب تجاری و اقتصادی غرب كشور مطرح شود و همواره تحت نفوذ شهر همدان بود. اما در دوره قاجار با قرارگیری گمرك غرب در كرمانشاه امتیاز ویژه‌ای به لحاظ مالی، اقتصادی، اعتباری و... به شهر اعطا شد و بازار كرمانشاه توانست خود را مطرح کند و نقش عمده‌ای در تجارت كشور بر عهده گیرد.

بازار در حدود ۲۰۰ سال پیش و در زمان حاکم شهر کرمانشاه، محمدعلی میرزای دولتشاه، ساخته شده است. این بازار دارای ۱۸ راسته است و در زمان خود بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده خاورمیانه محسوب می‌شد. دولتشاه با ساختن بازار بزرگ، سربازخانه شهری، کارخانه چوب‌سازی، بناهای مذهبی، میادین شهری، حمام‌ها و سایر ابنیه عمومی این شهر را از شهرهای مهم و آباد ایران قرار داد. او همچنین ساخت بازار اولیه را درکنار رودخانه آبشوران آغاز کرد. این بازار از دروازه پل سید جمعه آغاز شده و به دروازه چقاسرخ ختم شده است. پس از محمدعلی میرزای دولتشاه فرزند وی، امامقلی میرزا عمادالدوله، به‌عنوان حاکم کرمانشاه منصوب شد. ساخت بناهای فرهنگی، مذهبی همچون مسجد عمادالدوله و تجاری مانند سرای عمادالدوله و قیصریه و همچنین ساخت چندین عمارت باارزش از جمله کاخ عمادیه، کاخ مسعودیه و همچنین توسعه بازار با ایجاد چندین سرا و احداث چهارسوق از جمله فعالیت‌های امامقلی میرزا عمادالدوله در کرمانشاه است

در سفرنامه ناصرالدین شاه آمده است وجود كاروانسراهای فراوان در شهر (۴۰ كاروانسرا) نشان می‌دهد تجارت عمده كرمانشاهان در سایه عبور كاروان‌هاست. «فلاندن» نیز می‌نویسد از این شهر كاروان‌های عظیم با بارهای گرانبها به ویژه صندوق‌های حمل مردگان به كربلا عبور می‌کند.

 

ساختار بازار

 

بازار کرمانشاه که در اثر عبور خیابان‌های اصلی شهر هم اکنون به چهار قسمت تقسیم شده ‌است، از بخش‌ها و راسته بازارهای زیادی تشکیل شده که جاذبه توریستی محسوب می‌شوند.

 

بازار كرمانشاه مانند دیگر بازارهای خطی در جهت طولی رشد كرده و فضاهای عمومی در دو سوی آن جای دارند. كلیه فضاهای بازار با هم مرتبط بوده و در دو طرف راهروهای خطی معماری خاصی را به وجود آورده‌اند. نظم موجود با توجه به نقش هر صنف در ارتباط با اصناف دیگر، احتیاج مشتری بازار و بافت شهری اطراف آن در طول زمان پایه گرفته و با گذشت زمان میان بخش‌های مختلف آن هماهنگی معقولی برقرار شده است. همجواری فعالیت‌های سازگار برای پیشرفت كسب و تسریع در دادوستد و ساخت كاروانسراها در خارج از راسته‌های اصلی از انسجام و یكپارچگی و هماهنگی در بازار خبر می‌دهد.
منبع:مقاله جهانگردی
کتاب اطلاعات توریستی کشورهای جهان