تبیان، دستیار زندگی

کور‌ش زارعی در نشست رسانه‌ای همایش تئاتر اربعین:

استقبال زائران غیرایرانی از نمایش‌ها

مدیر گروه هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: ۱۲ نمایش با ۱۲۰ هنرمند در اربعین امسال برگزار شد که با استقبال زائران ایرانی و غیرایرانی همراه بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نشست رسانه ای دومین همایش تئاتر مردمی پیاده روی اربعین
به گزارش تبیان، نشست رسانه‌ای دومین همایش تئاتر مردمی پیاده روی اربعین «روایت راهیان» امروز ۱۸ آذرماه با حضور کوروش زارعی، مدیر مرکز نمایشی حوزه هنری، مرشد محسن میرزا علی، نقال و پرده خوان و محراب محمدزاده، دبیر اجرای همایش در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای، جلسه زارعی در سخنانی اظهار کرد: سال گذشته با ۷۰ هنرمند این همایش را آغاز کردیم و خیلی خوشحالم که در دومین دوره با ۱۲۰ هنرمند کار خود را ادامه دادیم. اجراها از نجف شد و تا کربلا ادامه پیدا کرد. تعزیه‌های اجرا شده نیز به زبان فارسی و عربی بود در همین راستا سعی داریم سال آینده کارها را به زبان ترکی و انگلیسی نیز روی صحنه بریم.
وی افزود: موضوع اصلی در این همایش بحث وحدت مسلمین بود برای همین موضوعاتی چون اربعین، فلسطین و وحدت جهان اسلام موضوعاتی بود که ما به صورت ویژه در این همایش مدنظر قرار دادیم تا هم مخاطب وسیع تری داشته باشیم و همین اینکه از برخی حاشیه‌های احتمالی دوری کنیم.
زارعی ادامه داد: این همایش کاملا به صورت خودجوش برگزار شد و تمام کسانی که در آن حضور داشتند به صورت کاملا دلی در این رویداد حضور پیدا کردند. درباره این همایش همین اندازه بگویم که در برخی از اجراها بیش از دو هزار نفر از نمایش‌ها استقبال می‌کردند.
وی با اظهار تأسف از اینکه ستاد اربعین هیچ گونه کمکی در اجرای همایش «روایت راهیان» به آنها نکرده است، گفت: بسیار ناراحتم از اینکه می‌دیدم ستاد اربعین هیچ گونه کمکی در راستای اجرای بهتر این همایش به ما نکرد و برای این کم کاری نیز توجیهاتی چون نداشتن بودجه را مطرح می‌کردند. در صورتی که مطلع شدیم آنها عده بسیاری را به عنوان توریست در مراسم اربعین حاضر کرده بودند!
وی با بیان اینکه مردم عراق بهترین میزبان برای برگزاری این همایش هستند گفت: مردم عراق را باید میزبان‌های بسیار خوب برای این همایش نام برد که تمام دغدغه و همتشان در راستای اجرای بهتر این همایش بود. نکته جالب اینکه همراهی که ما از عراقی برای برگزاری این همایش دیدیم هیچگاه نزد ایرانیان مشاهده نکردیم!
نشست رسانه ای دومین همایش تئاتر مردمی پیاده روی اربعین
در ادامه این مراسم مرشد میرزا علی در سخنانی تصریح کرد: هنر برای خودشناسی است و بهترین مسیر برای خودشناسی هنر دینی و ولایی است. امام حسین(ع) با گفتار و کردار خود بهترین شکل هنر را به ما آموخت بنابراین هنر حسینی باید روشی باشد که در آن آرمان‌های عاشورا مستطر باشد.
وی در انتهای این گزارش تاکید کرد: دوستانی که در این همایش حضور داشتند به صورت جهادی کار کردند و همین مسئله نیز باعث شد که تاثیر گذاری کارشان دو چندان شود.
در انتهای این گزارش مراسم اختتامیه‌ای برگزار شد که در آن از تعدادی از هنرمندانی که در این همایش فعالیت داشتند تجلیل به عمل آمد.