تبیان، دستیار زندگی

تاملی بر تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف

پس از شکست در جنگ نیابتی و فروپاشی دولت دست ساز داعش، محور غربی، عبری، عربی دچار استیصال شده‌ است. ارتباط کاملا آشکار و علنی سران سعودی بخصوص محمد بن سلمان با صهیونیست ها و کوشنر (داماد یهودی ترامپ)، این فرصت تاریخی را برای آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی فراهم کرد تا به قدس شریف تعرض کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قدس
بی کفایتی آل های حاکم بر کشورهای اسلامی، زیاده خواهی شاهزاده جسور سعودی  برای انتقال قدرت و نیاز او به حمایت آمریکا واشتباه محاسباتی آمریکا  در منطقه و سایر عوامل روشن دیگر، همگی سبب شده تا ترامپ ونتانیاهو، برای تحکیم اسراییل جعلی دست به کار شوند و از این آشفته بازار سیاسی بهره ای برای اسرائیل دست و پا کرده و سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را منتقل کنند. گرچه اقدام آمریکا در برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت صهیونیست ها  کابوس جهان اسلام بود، اما مسلمانان بی کار نخواهند نشست تا عملا اتفاق خاصی نیفتد.

تصمیم ترامپ بر اساس چه محاسباتی صورت گرفت؟

پس از شکست در جنگ نیابتی و فروپاشی دولت دست ساز داعش، محور غربی، عبری، عربی دچار استیصال شده‌ است. ارتباط کاملا آشکار و علنی سران سعودی بخصوص محمد بن سلمان با صهیونیست ها و کوشنر (داماد یهودی ترامپ)، این فرصت تاریخی را برای آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی فراهم کرده که آن ها به هیچ عنوان نمی خواهند آن را از دست بدهند، آن ها از چند چیز مطمئن بودند و با همین پشتوانه ها نقشه خود را آشکار کردند:
رهبر فرزانه ایران و سید حسن نصرالله، برای اسرائیل وجهی از هویت حقیقی قائل نشدند که بخواهد برای کشور جعلی خود، به شهرهای فلسطین تعرض نماید.

1-بخش قابل توجهی از علماء و روشنفکران جهان اسلام که وابسته به سعودی ها هستند توسط سعودی ها، ساکت خواهند شد.
2-این بار سعوی ها هستند که پیشنهاد جایگزینی بیت المقدس را ارائه کرده اند. محمد بن سلمان به محمود عباس پیشنهاد کرده تا فلسطینی ‌ها منطقه ابودیس واقع در حومه شرق بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت کشور فلسطین برگزینند.
3-با توجه به لابی قوی صهیونیست ها در آمریکا، اجماع کاملی بین دمکرات ها و جمهوری خواهان پیرامون این مساله بوجود آمده است که بشدت به نفع ترامپ است. با حمایت قوی لابی صهیونیست ها از ترامپ، دیگراستیضاح او تا مدتها از دستور کار خارج خواهد شد.
4-بر اساس محاسبات آمریکایی _ اسرائیلی؛ به دلیل اختلافات و گسل های بزرگ درون جهان اسلام، امکان تشکیل جبهه واحدی در مقابل تصمیم ترامپ وجود ندارد، لذا برآنند که این فرصت را هرگز  از دست ندهند.
5-در سایه مشغول شدن جهان اسلام با مساله فلسطین، فضای تنفسی برای محور عربی _ آمریکایی با هدف جایگزینی داعش ایجاد می شود.
اما نتیجه محاسبات غلط ترامپ، موج جدیدی از انتفاضه را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین رقم خواهد زد و مقاومت اسلامی را وارد مرحله جدیدی از حیات طیبه خود می‌کند و شعله‌های بیداری اسلامی را در منطقه فروزان‌تر می‌نماید.

نتایج مهم انتقال سفارت اسرائیل به بیت المقدس

۱. مساله فلسطین پس از سالها مجددا به مساله اول جهان اسلام تبدیل خواهد شد. این فرصت و نقطه عطفی تاریخی ظرفیت آغازانتفاضه ای دیگر را دارد.
۲. عرصه رونمایی از رویش های نسل جدید فلسطینی است که در ده سال گذشته رشد یافته اند.
۳. مدافعان_حرم قدس این بار ازجریان شیعی (غالبا) به سمت جریان سنی حرکت خواهد کرد. تشکیل این مدافعان، نوید بخش دور جدید بیداری اسلامی و تکمیل حلقه جدید محور مقاومت خواهد بود‌.
۴. انسجام بخشی و بازسازی روابط درونی گروههای مقاومت فلسطینی که سالهاست دچار تفرقه شده اند،از نتایج روشن این تصمیم است.
گرچه اقدام آمریکا در برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت صهیونیست ها کابوس جهان اسلام بود، اما مسلمانان بی کار نخواهند نشست تا عملا اتفاق خاصی نیفتد.

5. این اقدام اختلافات درون جهان اسلام را کم می کند وجهان اسلام به هم نزدیک می شود . الان زمان تحقق سفارش امام خمینی(ره)است که درباره حل مسئله فلسطین فرموده بودند:
 "اگر سران کشورهای اسلامی از اختلافات داخلی دست بردارند و با اهداف عالیه اسلام آشنا شوند و به سوی اسلام گرایش پیدا کنند، این گونه اسیر و ذلیل استعمار نمی شوند. این اختلافات سران کشورهای اسلامی است که مشکل فلسطین را بوجود آورده نمی گذارد حل شود. اگر هفتصد میلیون مسلم با این کشورهای عریض و طویل رشد سیاسی داشتند وبا هم متحد و متشکل شده در صف واحد قرار می گرفتند، برای دولت های بزرگ استعمار ممکن نبود که در ممالک آنها رخنه کنند، تا چه رسد به مشتی یهود که از عمال استعمارند."

نتانیاهو قربانی اصلی تصمیم ترامپ

پس از سعد حریری و عبدالله صالح، ظاهرا نوبت نتانیاهو رسیده است! ترامپ همین حالا در حال ارتكاب مهلك ترین اشتباه دوران ریاست جمهوری خویش است.
زیرا انتقال سفارت امریكا به قدس اشغالی جهان اسلام را شعله ور خواهد كرد و مسئله فلسطین را كه مدتها تلاش شده بود تا از دستور كار خارج شود، دوباره به صدر مسائل بازخواهد گشت. پس از نابودی داعش این موثرترین اتفاقی است كه می تواند قدرت عمل " جبهه یكپارچه مقاومت" را بیشتر كند. گروه‌های فلسطینی را بهم نزدیک و متحد خواهد کرد. انتفاضه ی جدیدی در راه خواهد بود و سازشکاران جهان عرب مجبور خواهند شد اعلام نظر نمایند.احتمالا ترامپ از راهبرد "مرگ یک بار شیون هم یک بار"استفاده کرده است. اما بدون تردید جمهوری اسلامی، مادر و محور مبارزه‌ی تازه با مرجعیت  فراگیر تر خواهد شد.

واکنش جهان اسلام به جسارت ترامپ به قدس شریف

علاوه بر این که در ایران مقامات لشگری وکشوری و مردم مسلمان، با اتخاذ مواضع همسو، اقدام ترامپ را محکوم کردند و قدس را از آن ملت فلسطین دانستند، سایر رهبران مبارزه در این رابطه نیز مواضع محکم و ضد صهیونیستی خود را اعلام کرده و در پی محکومیت آن برآمدند.
رهبر فرزانه ایران و سید حسن نصرالله، برای اسرائیل وجهی از هویت حقیقی قائل نشدند که بخواهد برای کشور جعلی خود، به شهرهای فلسطین تعرض نماید. نمازگزارن جمعه تهران  نیز درقطعنامه پایانی تظاهرات علیه اقدام رئیس جمهوری امریکا، گفتند: "ما ملت بزرگ ایران اسلامی اعلام می‌داریم: سرزمین فلسـطین، بزرگ‌تـر از آن است که ترامپ بتواند با این گونه تصمیمات، تاریخ آن را تغییر دهد و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیمی اشغالگر و تروریست‌پرور، به هیچ وجه اعتبار قانونی نداشته و قدس تا ابد پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند. ملت بزرگ و شجاع ایران، این تصمیم نابخردانه ترامپ و رژیم صهیونیستی را به نوعی اعلام جنگ با فلسطین و دنیای اسلام دانسته و در مقابل این زیاده خواهی و حرکت شیطانی، همچنان مقاوم ایستاده و از آرمان فلسطین دفاع خواهند کرد. "
این بار سعوی ها هستند که پیشنهاد جایگزینی بیت المقدس را ارائه کرده اند. محمد بن سلمان به محمود عباس پیشنهاد کرده تا فلسطینی ‌ها منطقه ابودیس واقع در حومه شرق بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت کشور فلسطین برگزینند.

سخن آخر

نه تنها تصمیم بی خردانه ترامپ خشم ملت های مسلمان را برافروخته کرد بلکه سایر کشور ها و دولت ها را هم به واکنش منفی وا داشته است. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز این اقدام را نپذیرفت زیرا در دسامبر سال میلادی گذشته با تصویب قطعنامه ای تاکیدشده بود که  در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس هیچ تغییری به رسمیت شناخته نمی شود،مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند.
اینک با حماقت ترامپ فاز مبارزه و انتفاضه، وارد مرحله جدیدی خواهد شد. فرزندان اسلام میروند تا ممهزتر از گذشته برای به حقیقت پیوستن پیشگویی رهبر انقلاب که فرمودند: " تا ٢۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت...در این مدت هم روحیه مبارز و حماسی و جهادی، یک لحظه صهیونیستها را راحت نخواهد گذاشت!" در این راه پر فراز و نشیب
از آنچه در توان دارند، بهره بگیرند و تا محو ونابودی کامل اسرائیل از پای ننشینند.
منابع: ایران/ کیهان/صحیفه نور