تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌های آیةالله‌العظمی وحید خراسانی

عصاره تبلیغ، تحکیم عقاید، بیان احکام و تهذیب اخلاق باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
وحید خراسانی

حضرت آیةالله وحید خراسانی در جمع روحانیون اعزامی ماه محرم 1439 هجری قمری به مناطق محروم کشور، در تبیین برنامه سفر تبلیغی مبلغان، خاطرنشان کردند: این سفر، بزرگ‌ترین نعمتی است که خدا نصیب شما کرده، اگر قدر بدانید و درک کنید عظمت مطلب را.
سفر، ثمرش چیست؟ غایت، امر به معروف و نهی از منکر است. این دو کلمه همان دو کلمه‌ای است که حضرت سید‌الشهداء‌‌ علیه‌السلام فرمود: «إنما خرجت لطلب الاصلاح فى أمة جدى، أرید أن آمر بالمعروف وأنهى عن المنکر»؛ این سفر هم‌چنین سفری است.

معظم‌له دعوت مردم به بهترین کلمات را نتیجه سفر تبلیغی مبلغان عنوان کردند و گفتند: بر اساس «ومن أحسن قولًا ممن دعا إلى الله وعمل صالحًا»، دعوت به خدا احسن‌الاقوال است. ائمه هدی‌ علیهم‌السلام ابواب خدا هستند. کاری کنید که در این سفر هرجا هستید، عمرتان را در سه جمله صرف کنید. اول: تبلیغ احکام، مسایل حلال و حرام و نماز؛ دوم: اصول عقاید؛ سوم: تهذیب اخلاق. مستند هم، قرآن و روایات باشد. مواعظ بحار را ببینید. برای مردم آن‌چه را ائمه فرموده‌اند، طرح کنید. در هرجا که هستید، سعی کنید از آن‌جا که بیرون آمدید مردم را به چهارده معصوم‌ علیهم‌السلام آشنا کنید. این اثر زندگی با برکت شماست. احسن از اقوال ‌این است، از افعال این است، از اخلاق این است. نتیجه این است.

ایشان، اجر و اجرت دعوت مردم به خدا را بسیار بالا توصیف کردند و عنوان نمودند: اما اجر، به‌قدری مهم است که خدا به موسی‌بن عمران‌ علیه‌السلام وحی فرمود: یا موسی؛ هل أدلک علی عملین؟ - کلیم‌الله موسی‌بن عمران مخاطب خداست! - هر عملی افضل از صدسال قیام کل لیالی و صیام کل الایام. موسی مبهوت. چه عملی است که افضل از صدسال قیام لیل و صیام نهار کلیم‌الله است؟! خطاب آمد؛ عمل اول: أن ترد ‌آبقا إلی مولاه. عمل دوم: أن ترشد ضالا. پرسید: بارالها! تفسیر این دو کلمه چیست؟ خطاب آمد: رد آبق به مولا این است که عبد گنهکار مرا توبه بدهی، از گناه برگردانی، اقبال به من محقق بشود. ارشاد ضال هم معرفت امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است.

دوم، مردم را به عظمت عاشورا و قیام حضرت سیدالشهداء‌ علیه‌السلام آشنا کنید. اجرتان لا یدرک ولا یوصف می‌شود.

منبع : هفته نامه افق حوزه
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.