تبیان، دستیار زندگی

دستگاه تسهیل کننده ساخت واکسن، دستاورد برتر دوره دوم دبیرستان فرزانگان 3 در بخش سمینار

یکی از مهم ترین کاربرد های پلیت های 96 خانه در تست الایزا است. هم ‌اكنون شركت‌ های معتبر و متعددی به‌ساخت انواع مختلف پلیت ‌های الایزا مشغول هستند دربعضی از انواع این پلیت ‌ها، كف چاهك ‌ها صاف و تخت بوده و بعضی دیگر مقعر می ‌باشند. بعضی از پلیت ‌ها دارای خاصیت چسبندگی بالا بوده و بعضی دارای چسبندگی متوسط می ‌باشند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 126 گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: دستگاه تسهیل کننده ساخت واکسن و تست های ایمنی
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 3
نام استاد: خانم سعیده صادقی نشاط
دانش آموزان: اهورا آقا بابایی، فاطمه فهیمی

تعریف مساله:
امروزه در آزمایشگاه های سراسر جهان از پلیت های گوناگونی برای انجام آزمایشات استفاده می شود. از انواع این پلیت ها، پلیت های 96 خانه یا 12*8 خانه ای هستند که کاربرد های وسیعی در مواردی مانند: تست الایزا، کشت انواع ویروس ها و سنجش میزان آن ها، آزمایش برد فورد جهت تعیین غلظت پروتئین ها، سنجش ایمنی سلولی و... دارند. امروزه بیشتر پلیت های 96 خانه به عنوان فاز جامد آزمایش ها استفاده می شود.

یکی از مهم ترین کاربرد های پلیت های 96 خانه در تست الایزا است. هم ‌اكنون شركت‌ های معتبر و متعددی به‌ساخت انواع مختلف پلیت ‌های الایزا مشغول هستند دربعضی از انواع این پلیت ‌ها، كف چاهك ‌ها صاف و تخت بوده و بعضی دیگر مقعر می ‌باشند. بعضی از پلیت ‌ها دارای خاصیت چسبندگی بالا بوده و بعضی دارای چسبندگی متوسط می ‌باشند.

دستگاه تسهیل کننده ساخت واکسن، دستاورد برتر دوره  دوم دبیرستان فرزانگان 3 در بخش سمینار
تست الایزا:
معروف به  ELISAیک تکنیک بیو شیمیایی است که یكی از قدرتمند ترین روش های آزمایشگاهی برای پی بردن به اختلالات سیستم ایمنی است تا حضور آنتی ‌ژن یا آنتی بادی در یک نمونه را بررسی نماید.  ELISA مقدار آنتی ژن فیکس شده در سطح یک ظرف یا پلیت است که سپس با یک آنتی بادی خاص که روی سطح ریخته می شود که آنتی ژن به آن متصل می شود. این آنتی بادی متصل به یک آنزیم است و در مرحله نهایی، ماده ای به ظرف اضافه می شود که آنزیم بتواند برخی ویژگی های قابل تشخیص را مثل تغییر رنگ با یک ماده شیمیایی ایجاد نماید، تا آنتی ژن ها و آنتی بادی ها و مقدار آن ها را تشخیص دهیم.
دستگاه تسهیل کننده ساخت واکسن، دستاورد برتر دوره  دوم دبیرستان فرزانگان 3 در بخش سمیناردستگاه تسهیل کننده ساخت واکسن، دستاورد برتر دوره  دوم دبیرستان فرزانگان 3 در بخش سمینار

امروزه پژوهشگران در زمینه پژوهش های آزمایشگاهی به این پلیت ها نیاز مبرمی دارند. اما نکته قابل توجه این است که به دلیل هزینه بالای مواد مصرفی مانند آنتی بادی های مورد استفاده، ابعاد پلیت ها همواره کوچک در نظر گرفته می شود و در نتیجه خطای آزمایشگاهی را بالا می برد و این خطاها باعث اتلاف هزینه و زمان می گردد. از این رو نیروی انسانی بیشتری برای کاهش این خطا ها نیاز داریم. همچنین سرعت انجام آزمایشات کاهش می یابد.

در جهت حل مشکل تا کنون دستگاه هایی ساخته شده که هر کدام توانسته اند تا حدی کمک کننده باشند. ولی چون نیاز به برنامه دهی کامپیوتری و انتقال برنامه از طریق فلش، قبل از شروع آزمایش دارند وقت گیر بوده و خود می توانند خطا را افزایش دهند. همچنین نمونه دیگری از این دستگاه ها وجود دارند که فقط مشکل جایابی محل تخلیه را توانسته اند حل نمایند.

در این پژوهش سعی شده مشکلات موجود حل گردد و با افزایش کارایی دستگاه کمک کننده و همچنین کاهش قیمت آن، در جهت افزایش کارایی و دقت انجام تست های آزمایشگاهی که نیاز به این گونه پلیت ها در آن ها وجود دارد و اغلب هزینه بر می باشند، تلاش گردد.
 
منابع:
1. سعیده صادقی نشاط، بهرخ فرهمند، فاطمه فتوحی، افزایش ایمنی زایی ساقه پروتئین هماگلوتینین ویروس انفلوانزا در همراهی با پروتئین شوک حرارتی لیشمانیا ماژور، گامی در جهت ساخت واکسن واحد،1394،مجله دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان، 33(349):1486-1475.

2. سمیه زمانی، فاطمه فتوحی، سعیده صادقی نشاط، علی ترابی، بهرخ فرهمند، تولید آنتی‌بادی پلی‌کلونال علیه ناحیه حفاظت شده هماگلوتنین (HA2) ویروس انفلوانزا (A/H1N1/2009) سویه تهران،1394، مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، 73(7):535-539.

3. حدیثه شکوهی، محمدرضا ذوالفقاری، بهرخ فرهمند، منصوره طباطبائیان، نجمه طاهری، فاطمه فتوحی، ارزیابی ایمنی زایی توالی تکرار سه تایی ناحیه خارج سلولی پروتئین M2 ویروس آنفلوانزا همراه با ادجوانت در مدل موش بالب سی، 1395، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک، 19(1):32-43.

4. کراوذر، الایزا (تئوری-عملی)، ترجمه عبداللهی – سیدحسین، تهران، انتشارات قم، 1383.


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: نسرین صادقی