تبیان، دستیار زندگی

ساعت هوشمندی که با دمای بدنتان شارژ می‌شود

یکی از مشکلاتی که در استفاده‌ی لوازم هوشمند و گجت‌ها وجود دارد مشکل باتری و شارژ آن می‌باشد. این گجت‌ها با استفاده از نیرویی که توسط باتری تامین می‌شود کار می‌کنند. البته یک ساعت هوشمند وجود دارد که با گرمای بدن کاربر شارژ می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ساعت هوشمندی که با دمای بدنتان شارژ می‌شود.
یکی از مشکلاتی که در استفاده‌ی لوازم هوشمند و گجت‌ها وجود دارد مشکل باتری و شارژ آن می‌باشد. این گجت‌ها با استفاده از نیرویی که توسط باتری تامین می‌شود کار می‌کنند. همان‌طور که مشخص است با استفاده از باتری گجت‌ها میزان شارژ و انرژی موجود در آن‌ها کاسته می‌شود و بایستی شارژ مجدد باتری انجام شود. این مساله می‌تواند در شرایط مختلف مشکل ساز باشد و کار را دشوار کند. فرض کنید در جایی هستید که به شارژر دسترسی ندارید و یا در مکانی هستید که نمی‌توانید از برق استفاده کنید. گاهی اوقات هم کمبود زمان باعث ایجاد مشکلاتی در فرآیند شارژ کردن باتری‌ها می‌شود. بنابراین متوجه می‌شویم که یک مشکل مشترک در بین کاربران گجت‌ها وجود دارد و آن هم محدودیتی است که باتری‌ها و انرژی برای ما به‌وجود می‌آورند.

 علم مربوط به تبدیل انرژی گرمایی به الکتریسیته‌ی قابل استفاده تقریبا قدمتی 200 ساله دارد.


حال فرض کنید برای استفاده از این گجت‌ها دیگر نیاز به  شارژ و شارژر نباشد و بدون محدودیت بتوانید از وسیله‌ی مورد نظر خود استفاده کنید و هیچ نگرانی هم درمورد اتمام شارژ و عدم دسترسی به شارژر وجود ندارد. خوب مشخص است که چنین وضعیتی بسیار جالب می‌تواند باشد و محدودیتی که به‌واسطه‌ی وجود باتری و شارژر برای کاربران ایجاد می‌شود را از بین می‌برد.
اما آیا راه حلی برای این مسئله وجود دارد؟ آیا تا به‌حال تلاشی در رابطه با از میان برداشتن شارژر و شارژ باتری انجام شده تا کاربران بتوانند بدون نگرانی از گجت خود استفاده کنند و نگران اتمام شارژ گجت خود نباشند؟

ساعت PowerWatch

چندی پیش محصولی در همین رابطه طراحی و تولید شده بود که ادعا می‌کرد نیازی به شارژ شدن توسط شارژر ندارد.
در توضیح این محصول آمده"فرض کنید باتری گوشی موبایلتان در حال اتمام است و چیزی به خاموش شدن گوشی‌تان نمانده است. دست نگه دارید هیچ نیازی به شارژر نیست. فقط کافی است گوشی را در دست بگیرید و وارد اینستاگرام شوید و چرخی در بین عکس‌های دوستانتان بزنید تا گوشی شارژ شود."
در این فناوری از گرمای بدن فرد جهت شارژ باتری گجت‌ها استفاده خواهد شد. البته به نظر می‌رسد کمی اغراق درتوصیف این فناوری وجود دارد. چرا که سرعت شارژ باتری گجت‌ها توسط گرمای بدن به‌نظر نمی‌تواند خیلی زیاد باشد. نکته‌ی قابل توجه دیگر این‌جاست که این فناوری در یک ساعت هوشمند به کار رفته است و فعلا خبری مبنی بر استفاده از این تکنولوژی در گوشی‌ها و سایر گجت‌ها به‌گوش نمی‌رسد.
ساعت هوشمندی که با دمای بدنتان شارژ می‌شود.
این فناوری در ساعت powerwatch از کمپانی ماتریکس به‌کار رفته است و این ساعت هیچ وقت نیاز به شارژ شدن ندارد و انرژی آن توسط بدن کاربر تولید می‌شود. این ساعت توانایی این را دارد که گرمای بدن افراد را به الکتریسیته قابل استفاده تبدیل کند.
حال در مورد این ایده باید گفت: شکی نیست که یک ایده‌ی خلاقانه و بسیار جالب است و اگر به ثمر برسد می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به شارژ باتری گجت‌ها را از میان بردارد، اما شاید جالب باشد بدانید که علم مربوط به تبدیل انرژی گرمایی به الکتریسیته‌ی قابل استفاده تقریبا قدمتی 200 ساله دارد و باید بگوییم این روش یک روش جدید نیست و فقط یک ایده‌ی جدید برای استفاده از این روش علمی می‌باشد.

این ایده چقدر موثر می‌تواند باشد

این ایده یک ایده‌ی خلاقانه است البته باید بگوییم طراحی این ساعت به‌گونه‌ای است که بتواند کم‌ترین مصرف انرژی را داشته باشد و این مصرف حداقلی باعث محدود شدن امکانات آن شده است. در واقع برای این‌که یک‌سری از محدودیت‌ها برداشته شود مجبور به ایجاد یک‌سری محدودیت جدید شده‌اند. البته این اتفاق بدی نیست و در برخی مواقع می‌تواند باعث شکل‌گیری تفکرات و ایجاد روش‌های بسیار جدید و کارآمد شود. برای مثال در ابتدای پیدایش اینترنت چه کسی تصورش را می‌کرد که تبادل اطلاعات در فضای مجازی و روی بستر اینترنت به این شکل درآید و سرعت انتقال اطلاعات تا این حد افزایش پیدا کند؟ و یا در زمینه‌ی گوشی‌های موبایل چه کسی تصور می‌کرد فناوری گوشی‌های موبایل به گوشی‌های هوشمند موبایل با دوربین‌های دوگانه، هوش مصنوعی، فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و سایر امکانات امروزی گوشی‌ها ارتقا یابد؟
بنابراین در مورد این تکنولوژی هم نمی‌توان گفت که یک فناوری ناکارآمد و اجمالی است. چه بسا همین ایده در آینده‌ای نزدیک تبدیل به یک تحول عظیم در زمینه‌ی شارژ و باتری گجت‌ها شود.