تبیان، دستیار زندگی
دی اکسید کربن ارزان و فراوان است. آتش هم نمی گیرد، اما هیچوقت بالون ها را به آن پر نمی کند. می دانید چرا؟ امتحان کنید . شاید متوجه شوید. برای امتحان کردن فقط کمی سرکه و مقداری جوش شیرین لازم دارید.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بالون

بالون

دی اکسید کربن،گازی ارزان و فراوان است و آتش نمی گیرد،اما هیچ وقت بالون‌ها را با آن پر نمی کنند. می‌دانید چرا؟ امتحان کنید . شاید متوجه شوید. برای امتحان کردن، فقط کمی سرکه و مقداری جوش شیرین لازم دارید. مقداری سرکه در یک بطری باریک بریزید. دو قاشق غذاخوری، جوش شیرین را با احتیاط، درون یک بادکنک بریزید. دقت کنید که جوش شیرین روی لبه بادکنک باقی نماند. بادکنک را طوری نگه دارید که جوش شیرین در ته آن جمع شود و دهانه ی آن را باز کنید و دور شیشه بیندازید.

مواظب باشید که جوش شیرین، درون بطری نریزد. هنگامی که بادکنک را روی بطری قرار دادید، پایین آن را بلند کنید تا جوش شیرین به درون بطری بریزد. جوش شیرین با سرکه واکنش می‌دهد و دی اکسید کربن آزاد می‌کند. صبر کنید تا بادکنک پر شود. دهانه ی آن را با نخ محکم کنید و بادکنک را در هوا رها کنید.

بالون

دی اکسید کربن از هوا سنگین تر است؛ پس بالونی که با دی اکسید کربن پر شود، هیچ گاه صعود نخواهد کرد. امروزه اکثر بالون‌ها را با هلیوم پر می‌کنند.

صفحه اصلی

برو سر اصل مطلب!

بیشتر راهنمایی کن!

نویسنده:صادق بهداد