تبیان، دستیار زندگی

حجت الاسلام والمسلمین عابدی:

بحارالانوار دریایی است که از آن غفلت کرده ایم

استاد درس خارج حوزه علمیه قم از بحار الانوار به عنوان کتابی بسیار ارزشمند یاد کرد که متاسفانه حوزویان از توجه کافی و لازم به آن غفلت کرده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
بحارالانوار دریایی است که از آن غفلت کرده ایم

حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی استاد برجسته حوزه علمیه قم عصر امروز در نخستین جلسه درس حدیث خوانی که با حضور طلاب و فضلای حوزه در مصلای قدس برگزار شد، به تبیین اهمیت موضوع حدیث خوانی پرداخت و تاکید کرد که طلبه باید به حدیث خوانی اشراف داشته باشد.
وی تاکید کرد: زیبنده نیست یک طلبه و روحانی در سخنرانی و منبر خود حدیثی را اشتباه بخواند، به همین دلیل لازم است طلاب حوزه نسبت به این امر توجه لازم را داشته باشند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با توجه به وجود محکمات و متشابهات در قرآن کریم، تصریح کرد: قرآن کریم را بدون حدیث نمی شود فهمید، قرآن باید با حدیث اهل بیت(ع) تفسیر شود.
وی بیان داشت: در حدیث، تاریخ، فقه، اصول و همه چیز وجود دارد، بویژه احادیثی که حکمت های اهل بیت(ع) است.
حجت الاسلام والمسلمین عابدی در ادامه حدیثی را برای شروع بحث از بحار الانوار قرائت و نکاتی را درباره تاریخ الحدیث، فقه الحدیث و نقد الحدیث به تناسب بیان کرد.
وی با بیان این که برای نخستین بار اصطلاح نقد الحدیث توسط شیخ صدوق بکار رفته است، به بیان اهمیت کتاب شریف بحارالانوار پردخت و این کتاب حدیثی را اثری معتبر، دقیق و علمی ارزیابی کرد.
استاد عابدی خاطرنشان کرد: علامه مجلسی نیز شخصیتی بسیار بزرگوار و مهم بود که شاگردان مبرز و شایسته ای را نیز تربیت کرد.
وی ادامه داد: افراد زیادی بر بحار حاشیه زده اند که یکی از مهم ترین این شخصیت ها علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان است. آیت الله مصباح یزدی نیز پاورقی و حاشیه هایی بر بحارالانوار زده اند که شایسته است محققان و پژوهشگران به این موضوع توجه کنند.
حجت الاسلام والمسلمین عابدی بحارالانوار را به دریایی تشبیه کرد که از آن غفلت کرده ایم و در این باره گفت: بنده چندین بار بحار را خوانده ام و هر بار که این کتاب را مطالعه می کنم بازهم مطلب جدید و قابل استفاده مهمی در آن می بینم.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حتی اگر کسی بحار را به قصد ادبیات هم بخواند نکات ادبی بسیار ناب و خوبی دستگیرش خواهد شد.
گفتنی است، درس حدیث خوانی حجت الاسلام والمسلمین عابدی هر هفته شنبه ها یک ساعت به غروب در مصلای قدس شهر مقدس قم برگزار می شود.
منبع: خبرگزاری رسا