تبیان، دستیار زندگی

آیا کیهان یک شبیه سازی بزرگ ِ کامپیوتری است؟

کیهان نیز می تواند مانند یکی از چندین شبیه سازی های کامپیوتری باشد که توسط یک تمدن پیشرفته ساخته شده است. اگرچه این نظریه در ابتدا غیر ممکن به نظر میرسد، اما نویسنده علمی، “روبرت لورنس کوهن” توضیح داده که چگونه و چرا این نمی تواند غیرممکن باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
آیا کیهان یک شبیه سازی بزرگ ِ کامپیوتری است؟
به گزارش بیگ بنگ، کوهن موسس برنامه “نزدیکتر به واقعیت“، است که بر روی بعضی از سخت ترین و گیج کننده ترین سوالهای جهان هستی تحقیق میکند، او از دانشمندان و فیلسوفان درخواست کرد تا در مورد نظریه ی اینکه ما داریم در یک واقعیت مجازی زندگی میکنیم، بیندیشند و نظر دهند. ابتدا از دیدگاه فلسفه، نیک بوستروم مدیر موسسه آینده انسانیت در دانشگاه آکسفورد، اظهار کرد که سه حالت یا سناریوی ممکن، وجود دارد: یک اینکه همه ی تمدن ها قبل از بدست آوردن فناوری برای توسعه دادن چنین فناوری پیشرفته ای، از بین میروند. دوم اینکه آنها به چنین فناوری ای دست میابند ولی میلی به گسترش و خلق این کیهان های ساختگی و مجازی ندارند و سوم اینکه در واقع ما در یک واقعیت مجازی یا شبیه سازی شده زندگی می کنیم. اگرهم سومین احتمال درست باشد، سرانجام کیهان های شبیه سازی شده سریعا چند برابر میشوند و ما نیز احتمالا بخشی از یکی از آنها خواهیم بود.
دیوید براین، متخصص فیزیک نجومی و دانشمند فضایی گفت: اگر واقعا ما در یک جهان شبیه سازی شده ی کامپیوتری زندگی میکنیم، یک در خروجی نیز میتواند برای این برنامه نویسان بیگانه وجود داشته باشد که به آنها اجازه میدهد مردم را کنترل کنند. وی افزود: پس بنابراین همه چیز یک نوع نرم افزار است، حتی تمامی اتمهایی که در بدنمان وجود دارند؛ و احتمالا درهای خروجی ای نیز وجود دارند که برنامه نویسان آنها را نیمه باز گذاشته باشند.
ستاره شناس رویال “سر مارتین ریس” موضوع اصلی یک جهان شبیه سازی شده را مانند چیزی که میپرسد:”حدود قدرتهای محاسباتی چقدر هستند؟” بیان کرد. او گفت: ما قبلا قادر به ساخت یک جهان مجازی در کامپیوترهای خود بودیم(برای مثال دنیای مجازی blue tides را مشاهده کنید)؛پس اگر آنها حتی بتوانند به حدود پیشرفته تری تبدیل شوند، چیزهایی که بتوان ساخت کمتر و کمتر میشوند.او ادامه داد:اینکه ما معتقد باشیم که یک زمان در آینده بسیار دور کامپیوترهایی میتوانند درست شوند که توانایی شبیه سازی تقریبا قسمتی عظیم از جهان هستی را داشته باشند، موضوع زیاد شگرف و عجیبی نیست.
آیا کیهان یک شبیه سازی بزرگ ِ کامپیوتری است؟
مارتین ریس گفت: اما آیا می توانید حس خود آگاهی را در آنها به وجود بیاورید؟ او همچنین گفت که این سوالی است که ما شاید هیچ وقت نتوانیم به جوابش برسیم زیرا یک هوشیاری و زیرکی بسیار بالاتر و قویتری را از آنچه که ما داریم نیاز دارد. کوهن توضیح داد که پنج دلیل منطقی اصلی برای بحث در مورد جهان شبیه سازی شده ی کامپیوتری وجود دارند:۱-تمدن های باهوش و خردمند دیگر نیز وجود دارند ۲-فناوری آنها به صورت تصاعدی و نمایی رشد میکند ۳-هرگز منقرض نمیشوند ۴-هیچ سد یا مانع جهانی ای برای شبیه سازی های در حال انجام وجود ندارد و ۵-اینکه حس خودآگاهی و هوشیاری میتواند شبیه سازی شود.
اگر این ها همه درست باشند، این امکان وجود دارد که ما داریم در یک واقعیت شبیه سازی شده زندگی میکنیم. رد کردن این نظریه به معنی این است که یکی از پنج دلیل اصلی را رد کرده باشیم اگرچه همگی نسبتا دلایل محکمی به نظر میرسند. به گفته ی کوهن: کدام یک از از اینها را رد کنیم؟ دیگر تمدنهای باهوش؟ رشد نمایی فناوری؟ منقرض نشدن هیچکدام از تمدنها؟ نبود هیچ سد و مانع کیهانی؟ یا خودآگاهی شبیه سازی شده؟ هر کدام را که رد کنیم، باید بدون استثنا همیشه و در هر مکان و زمانی در تمام کیهان ها صدق کند که برای خود من(رد کردنشان) مفهومی چندانی ندارد.
کوهن ادامه داد: من خودم شخصا فکر نمیکنم که انسان در حال زندگی در یک جهان کاملا شبیه سازی شده است، اما چون بنظر میرسد که بحث در این مورد مفید و نتیجه ای داشته باشد، چیزی که بنظر باید انجام داد، پیدا کردن اختلافات پیچیده و مشکل یا نقص های اساسی و بنیادین در مورد اینکه مردم چگونه در مورد واقعیت فکر میکنند، میباشد.


منبع: http://bigbangpage.com