تبیان، دستیار زندگی

خودکشی با اینترنت

آمار سرطان و بیماری‌های نادر رو به افزایش و کمتر کسی به یکی از عوامل عمده این روند توجه می‌کند، علتی بنام امواج مرگ آور وای فای.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وای فای
وای فای WiFi انقلاب بزرگی در صنعت اینترنت بود که در سال 2007 به وقوع پیوست و با استقبال فراوانی همراه شد، تاجایی که حتی با برشمردن مضرات فراوان آن طی سال‌های بعد، باز هم کسی حاضر به عدم استفاده از این فناوری کارآمد نشد. سازمان سلامت جهانی و بسیاری از محققان بارها و بارها بر آسیب‌های وای فای تاکید داشته و سعی بر آن داشتند تا با ارائه‌ی مستندات، این موضوع را به گوش جهانیان برسانند اما مشاهده می‌کنیم که این مسئله در حد اخباری گذرا بوده و تاکنون واکنش قابل توجهی از سوی کاربران فضای مجازی مشاهده نشده است.

استفاده از وای فای و بی‌خوابی

آیا تا به حال بعد از استفاده از وای فای اتفاق نیفتاده تا تلاش بیشتری برای به خواب رفتن کنید؟ مطالعات حاکی از آن است که افراد در معرض تابش الکترومغناطیسی تلفن های همراه، به طور قابل توجهی سخت تر از سایرین به خواب می روند و الگوی خوابشان دچار بی نظمی می شود. بسیاری از سیگنال های وای فای می تواند مشکلات مزمن خواب ایجاد کند. محرومیت از خواب البته تنها مشکل نیست، بلکه به دنبال آن فشار خون بالا و توسعه افسردگی نیز رخ می دهد.
گزارشات و تحقیقات نشان می‌دهد که خوابیدن در کنار یک تلفن همراه متصل به وای‌فای یا در آپارتمانی که تعداد زیادی وای‌فای در آن مشغول به کار است، یک بمباران امواج را روی بدن افراد انجام می‌دهد که موجب مشکلات شدید در خواب می‌شود و الگوهای یک خواب آرام و طبیعی را به طور کلی از بین می‌برد.

دستگاه اینترنت وای فای را در اتاق خواب قرار نداده و پیش از خواب آن را خاموش کنید.


محققان توصیه می کنند که قبل از شروع زمان خواب دستگاه های وای فای خاموش شوند، بهتر است این کار حداقل یک ساعت پیش از زمان خواب انجام گیرد.

کاهش فعالیت‌های مغزی

سردرد، سرگیجه و ایجاد منگی در افراد از عوارض اولیه‌ی "وای فای" بر روی سیستم مغز است. باید توجه داشت که امواج وای فای همه جا پخشند و فرار از آن ممکن نیست. وای فای به دلیل ارتباط مستقیم با سرطانِ مغز می‌تواند خطر مرگ را برای افراد به همراه داشته باشد. طبق تحقیقات سردرد، خستگی، اختلالات خواب، مشکلات گوارشی، اختلال در عملکرد مغز و حافظه، استرس و حتی افسردگی با وای فای و اشعه‌های آن مرتبط است و درد آورترین بخش آن تاثیرات منفی آن بر کودکان است. چرا که بر اساس تحقیقات  پژوهشگران استرالیایی این اشعه‌ها سنتز پروتئین‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بدین ترتیب در فرآیند رشد مشکلاتی به‌وجود می‌آورد. در نتیجه ممکن است کودکان و نوجوان در سنین رشد پیشرفت قابل توجهی نداشته باشند و نسبت به سایر همسن و سالان‌شان کوتاه‌تر بمانند. در سال 2011 آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان IARC امواج وای فای را در گروه عوامل ‌"احتمالا" سرطان‌زا برای انسان طبقه بندی کرد.

ناباروری در زنان

مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده، نشان می‌دهد که برخی از طول موجهای امواج ناشی از وای‌فای موجب عدم تخم‌گذاری آنها می‌شود؛ با انجام تحقیقات بیشتر نتایجی به دست آمد که نشان می‌دهد امواج ناشی از وای‌فای، برخی از بافتهای بدن زنان و تخمدانهای آنها را ضعیف می‌کند که این موضوع امکان ناباروری در زنان را به شدت افزایش می‌دهد.
دانشگاه کارولینسکای سوئد در سال 2011 گزارشی منتشر کرد که در این گزارش به دو چیز هشدار داده شده است؛ نخست اینکه زنان حامله نباید از دستگاه‌های وایرلس استفاده کنند و از دیگر کاربران این دستگاه‌ها نیز باید دوری کنند. همچنین استانداردهای کشور امریکا و کانادا برای امواج رادیویی و اشعه‌های وای‌فای مناسب نیست و می‌تواند به زنان باردار و جنین داخل شکمشان آسیب وارد کند.

خشکی مخاط

اگر به طور مزمن از خشکی بینی، گلو یا چشم ها رنج می برید و دلیل مشخصی برای آن پیدا نمی کنید، ممکن است دچار حساسیت به الکترومغناطیسی ساطع شده از منبع های گوناگون تششعات شده باشید. علاوه بر خشکی مخاط، علائم دیگر حساسیت الکترومغناطیسی می تواند شامل تورم غشاها بدون عوامل عفونی باشد. بنابراین اگر عامل دقیقی برای خشکی مزمن مخاط تان پیدا نشد، احتمالا پای وای فای در میان است.

سخن آخر

آنچه که به اجمال بدان پرداختیم تنها گوشه‌ای از مضرات امواج وای فای است. مضراتی که بی‌شک با دست کم گرفتن آنها مرگ را به جان خریده‌ایم. از این رو بهتر است نکاتی را برای کاهش سطح این آسیب‌ها رعایت کنید: الف) میزان مصرف خود از وای فای را برنامه ریزی کرده و از استفاده غیرضروری جلوگیری کنید. ب) دستگاه اینترنت وای فای را در اتاق خواب قرار نداده و پیش از خواب آن را خاموش کنید. ج) از گیاه کاکتوس برای دفع اشعه وای فای استفاده کنید. د) هرگز لپ تاپ یا تب لت را روی پاهایتان قرار ندهید.
منابع: باشگاه خبرنگاران جوان / جام جم / قدس آنلاین