تبیان، دستیار زندگی

نکات کلیدی خبرنگاری

یک خبرنگار یا گزارشگر باید مراقب باشد که چه چیزی را با قلم خود به ثبت می‌رساند، بی‌تردید اگر گزارش‌تان برای خود شما کسل‌کننده است، کسل‌کنندگی آن برای خواننده دو برابر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خبرنگاری
همواره خبرنگاران رکن اصلی عرصه رسانه هستند که کمک شایانی به افزایش سطح آگاهی و اطلاع رسانی می‌کنند. آنها کاری بسیار حساس و دشوار را پیش می‌برند که کوچک‌ترین خطایی در آن، مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت. از این  رعایت پاره‌ای از موارد ضروری و در پیشبرد اهداف یک خبرنگار و یا گزارشگر بسیار موثر است. در ادامه به برخی از نکات اولیه فعال رسانه‌ای اشاره می‌کنیم.

1- پیش از هر چیز انسان باشید و بعد یک گزارشگر. این امر به‌ویژه وقتی به کار می‌آید که حوادث درناک را گزارش می‌کنید. همدلی نشان دهید. تا شخص را ندیدید، خود را معرفی نکردید، گپ مختصری نزدید، دفترچه و خودکارتان را در نیاورید. اول ارتباط بگیرید، بعد دست به کار شوید.

2- گوش کنید، گوش کنید، گوش کنید. شما بهترین اطلاعات را صرفاً وقتی به دست خواهید آوردکه لب فرو ببندید و حرف‌ِمنبع خبری‌تانرا قطع نکنید. البته می‌توانید تعامل داشته باشید، اما این تعامل را در کمترین میزان نگه دارید.

3- پیش از این که با کسی مصاحبه کنید، به روشنی زاویه گزارش خود را برای او روشن کنید، از جمله وقتی ماجرایی در پیش است(اگر می‌دانید). افراد وقتی آن‌ها را در جریان می‌گذارید، هر چند کوتاه، حس آرامش بیشتری می‌کنند.

4- همواره برای تایید حقایق شماره‌ تلفن و آدرس ایمیل بگیرید. این خیلی مهم است. هرگز عادت چک‌کردن را ترک نکنید (البته روی پرینت گزارش‌ و نه روی صفحه‌ی رایانه). همچنین،‌شما هیچ وقت نمی‌دانید که چه زمانی به نقل‌قول اضافی یا اطلاعات بیشتری از منبع‌ خبری‌تان نیاز دارید. بنابراین بهتر است راه دسترسی به آن‌ها را بدانید.

اگر گزارش‌تان برای خود شما کسل‌کننده است، کسل‌کنندگی آن برای خواننده دو برابر است.



5- وقتی ضرب‌الاجل‌های فوری دارید از ایمیل استفاده کنید. وقتی منابع شما خوب همکاری نمی‌کنند، از آن‌ها بخواهید تا نظراتشان را بنویسند و برای‌ شما ایمیل کنند تا بعد بتوانید از آن‌ها در گزارشتان برای نقل‌قول استفاده کنید. این کار معجزه می‌کند.

6- هرگز از این‌که از کسی بخواهید آنچه گفته را تکرار کند ابایی نداشته باشید. منابع خبری شما از شما انتظار دارند که کارتان را درست انجام دهید. پس این کار را بکنید. حتی برای تایید ساده‌ترین چیزها، مثل املای نام فرد، هم خجالت نکشید.

7- حقایق را از طریق تحقیق از نو تصدیق کنید. مثلا، در اینترنت نام کامل و رسمی سازمانی را که منبع خبری به آن تعلق دارد تصدیق کنید. افراد گاه خیلی بریده و نیم‌بند حرف می‌زنند، این وظیفه‌ی شما به عنوان روزنامه‌نگار  است که تمام مطالب مبتنی بر واقعیت را در گزارش خود تایید کنیدو به آن سروسامان دهید.

8- از منبع خبری خود بخواهید که بگوید چه نظری در مورد گزارش شما دارد.با این کار او این حس را خواهد داشت که به یک مفرد عنا بخش  از گروه است و گاه این امر منجر به گزارش‌های دنباله‌دار فوق‌العاده‌ا‌ی می‌شود.مثل خبرنگاران مغرور و پر افاده‌ای رفتار نکنید که از موضع بالا برخورد می‌کنند و خود را مصون از نقد می‌دانند(که[از قضا] به این خاطر ستایش هم می‌شوند).

9- هنگام نوشتن تصویری به موضوع فکر کنید. گزارش را مثل فیلم در ذهن خود تصویر‌پردازی کنید. سعی کنید خواننده را در صحنه‌ی گزارش خود قرار دهید. شما همچنین می‌توانید این کار را، تا حدی، هنگام نوشتن اخبار، حتی خلاصه‌ی اخبار، انجام دهید. صرفا به خاطر این که گزارش‌تان کوتاه است، تنبلی نکنید.

10- هنگام نوشتن به ضرب‌آهنگ و ریتم کلمات توجه کنید. اگر لازم است گزارشتان را با صدای بلند بخوانید، با این حال نوشته‌ خوب باید فرد را به خواندن ترغیب ‌کند ــ باید بی‌زحمت و لذت بخش باشد، مثل گوش‌دادن به ترانه‌ای محبوب. گزارش خوب باید حس، اوج و فرود، و انرژی داشته باشد.

11- به یاد داشته باشید: اگر گزارش‌تان برای خود شما کسل‌کننده است، کسل‌کنندگی آن برای خواننده دو برابر است. در هر گزارشی خود را به چالش بکشید: از خود بپرسید، چطور می‌توانم این را به جالب‌ترین گزارش ممکن بدل کنم؟ چطور می‌شود قاپ خواننده دزدید؟

12- همواره ایده‌هایی برای گزارش در ذهن بپرورانید. از منابع خبری خود بخواهید هر وقت که فکر می‌کنند گزارشی دارند با شما تماس بگیرندــ حتی اگر هیچ ربطی به گزارشی که روی آن کار می‌کرده‌اید نداشته باشد. هنگامیکه بیرون از محل کار مشغول زندگی معمول خود هستید هم، اگر سوژه‌ای به چشمتان خورد، همین کار را بکنید.از چشم‌ها‌و گوش‌های جامعه به نفع خودتان استفاده کنید.

گرگ هاردستی حدود 20 سال روزنامه‌نگاری کرده و در ده سال اخیر اخبار عمومی، قضایی و تجاری را برای ارونج کانتی ریجیستر پوشش داده است. او  در حال حاضر گزارشگر ارشد ریجیستر است و در دانشگاه ایالاتی کالیفرنیا روزنامه‌نگاری تدریس می‌کند.
منبع: همشهری آنلاین