تبیان، دستیار زندگی

اپل دارم پس هستم

اپل گوشی همراه گران قیمتی است که مطمئنا هرکسی توان خریدنش را ندارد ولی این روزها در دستان خیلی‌ها می‌بینیم، چه عواملی باعث می‌شود که خرید اپل برای قشر متوسط و ضعیف واجب شود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مرجان شرف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گوشی اپل
قیمت های بالای محصولات اپل همیشه در کنار قیمت انواع دیگر مدل‌های گوشی تلفن همراه موضوعی عجیب و بدون چاره به نظر می‌رسد. دلیل این قیمت بالا چیست؟ بعضی‌ها عقیده دارند که کیفیت اپل بالا است  و بعضی دیگر عقیده درند که محصولات اپل برای اسم اپل این قیمت را دارند و باید قیمت بالایی داشته باشند چرا که -اپل داران - اپل می‌خرند تا -اپل دار -باشند نه چیز دیگری!
گرچه نمی‌توان گفت قیمت اپل یک سراب است و اپل به راستی امکاناتی را برای دستگاه‌های تلفن همراه تولیدی خود طراحی کرده که گوشی‌های اندرویدی ندارند مانند لمس سه بعدی، تصاویر زنده برای عکاسی بهتر، استفاده آسان، به‌روز‌رسانی سریع و اکثر اپلیکیشن‌های محبوب مانند اینستاگرام ابتدا برای سیستم عامل اپل عرضه شده‌اند، خدمات پس از فروش و احترام به مشتری در سطح بسیار عالی و مناسب.

اپل در ایران

اپل هم زمان با توافق برجام پیش بینی کرد که  با توجه به جمعیت جوان ایران و علاقه وافر به تصاحب آخرین محصولات وابسته به تکنولوژی و سطح سواد 98 درصدی جوانان 19 تا 24 ساله بازار بسیار مناسبی در ایران داشته باشد.

انسان نیاز دارد به تحسین شدن گاهی این تحسین از راه کسب مال است گاهی کسب دانش گاهی هم خرج مال است.


اپل گوشی همراه بازیگران و افراد مشهور مانند دیوید بکهام، ویکتوریا بکهام، کتی پری و ایرانی ها ترانه علیدوستی، احسان علیخانی، رامبد جوان و ... است و از آنجا که افراد مشهور  الگوی جوانان هستند، برای کسانی که مشکل مالی نداشته گزینه مناسبی است اما کسانی که از نظر مالی ضعیف تر هستند نمی‌خواهند در این بازار عقب بیفتند و هرجور که شده گوشی گران را انتخاب کرده و از آن استفاده می‌کنند حتا در سال های گذشته همانطور که دیدیم بودند کسانی که به طرق غیر معمول و عجیب مانند فروش کلیه خود این گوشی را خریداری کردند در کنار این‌ها امروز داشتن گوشی مانند روزهای اول ورود این تکنولوژی به بازار برای اطلاع و خبر از حال و احوال خانواده و دوستان و... نیست بلکه وسیله‌ی پز دادن، نشان با کلاس بودن یا بی کلاسی، نشان ثروت خانوادگی و مواردی از این قبیل دارد گرچه مهم نیست که اصلا از خصوصیات گوشی باخبر باشیم یا خیر.
این در حالی است که 33 درصد از مردم ایران زیر خط فقر هستند یعنی برای خانه دار شدن باید یک سوم حقوق خود را به مدت 96 سال پس انداز کنند در کشورهای با نرخ تورم پایین تر این زمان به 14 سال می‌رسد. اما بر کسی میزان علاقه ایرانی‌ها به داشتن آخرین مدل گوشی پوشیده نیست به راستی دلیل این علاقه چیست و آیا این علاقه منطقی است یا خیر؟
بنا بر گفته فروشندگان تلفن همراه تنها 10 درصد از خریداران اپل از توانایی ها و مزیت های اپل آگاه هستند و گوشی را با دید باز خریداری می‌کنند و بقیه 90 درصد تنها برای پز دادن و چشم و هم چشمی و تجمل گرایی!
اپل نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا مردم را به سمت چشم و هم چشمی سوق داده و از این اتفاق کمال استفاده را می‌برد ولی چه عقل سلیمی جنس را با آگاهی و از روی اختیار به قیمت گزاف می‌خرد ؟ شرکت اپل با تبلیغات مناسب تمام خریدارانش را یا 90 درصد را مجاب کرده که اینکار را انجام بدهند.
به نظر می آید جای نظرسنجی ها و ریشه یابی های جامعه شناسان و مردم شناسان در مورد این علاقه وافر در ایران خالی باشد جامعه شناسان و مردم شناسان برای شناخت بهتر مردم، باید دلیل این انتخاب را توسط مردم مد نظر قرار بدهند، چرا جامعه به سمت مصرف گرایی و تجمل گرایی می‌رود؟ چرا دلیل موفقیت و خوشحالی ثروت بیشتر شده و چراهای دیگر از این قبیل.....

نیاز

انسان موجودی اجتماعی است و تمام عمر خود را در بین همنوعان خود می‌گذراند و در تعامل با دیگران است از آرزوها، امیدها، داشته ها و نداشته‌هایش سخن می‌گوید پس حس ابراز یا همان پز دادن در جهت جلب تحسین دیگران است انسان نیاز دارد به تحسین شدن گاهی این تحسین از راه کسب مال است گاهی کسب دانش گاهی هم خرج مال است گرچه هرچیز دیگری هم در این مقوله می‌گنجد پس نمی‌توان گفت اگر میل داریم گوشی گران دستمان بگیریم مرتکب بزرگترین اشتباه عمرمان شده ایم فقط آیا پول کافی برای این میل داریم یا خیر؟

اپل داران  اپل می‌خرند تا -اپل دار -باشند نه چیز دیگری!

امروز داشتن گوشی مانند روزهای اول ورود این تکنولوژی به بازار برای اطلاع و خبر از حال و احوال خانواده و دوستان و... نیست بلکه وسیله ی پز دادن، نشان با کلاس بودن یا بی کلاسی، نشان ثروت خانوادگی و مواردی از این قبیل دارد.