تبیان، دستیار زندگی

آیا اپل واچ 3 باعث نجات جان کاربران خواهد شد؟!

همزمان با معرفی آیفون 8 در سپتامبر 2017 ساعت هوشمند اپل واچ 3 هم معرفی شد که جف ویلیامز یکی از مدیران اپل در مورد توانایی‌های آن در بخش سلامت مواردی را مطرح کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیا اپل واچ 3 باعث نجات جان کاربران خواهد شد؟!
احتمالا در مورد این‌که ساعت هوشمند اپل واچ چگونه می‌تواند به کاهش وزن و تناسب اندام افراد کمک کند داستان‌های زیادی شنیده‌اید. البته این‌که چه‌قدر این راهکارها و ترفندها می‌توانند مفید باشند جای بحث فراوانی دارد اما اپل مدعی است که دو ایده‌ی جدیدش که همراه با اپل واچ 3 آمده‌اند، این گجت را  به یکی از لازمه‌های زندگی تبدیل می‌کند و می‌تواند بسیار کاربردی باشد تا جایی که حتی شاید بتواند روزی جان کاربری را نجات دهد.

اپلیکیشنی که مراقب قلب شماست

همزمان با معرفی آیفون 8 در سپتامبر 2017 ساعت هوشمند اپل واچ 3 هم معرفی شد که جف ویلیامز یکی از مدیران اپل، در مورد یک مطالعه و تحقیق مشترک بین اپل و دانشگاه پزشکی استنفورد مطالبی بیان کرد که مطابق با آن اپل ابزاری در اپل واچ 3 قرار

 کاربران اپل واچ با بند kardiaband می‌توانند نوار قلب خود را مشاهده کنند.

خواهد داد که بتواند ریتم نامنظم و ضربان غیر طبیعی قلب کاربران را تشخیص داده و به افراد اعلام کند. کاربرانی که دارای ریتم و ضربان نامنظم و غیر طبیعی قلبی هستندممکن است سابقه‌ی بیماری AFib را داشته باشند که ضربان غیر طبیعی قلب و ریتم نامنظم قلب در این بیماری می‌تواند منجر به لخته شدن خون، سکته مغذی، نارسایی قلبی و عوارض دیگری شود. اپل می‌خواهد با این دستاورد نشان دهد که به سلامتی کاربران اهمیت می‌دهد و البته حالا دیگر اپل آماده‌ی ارائه این دستاورد مهم خود به کاربران عمومی است. نام این اپلیکیشن Apple Heart Study است.
این اپلیکیشن رایگان به‌صورت نامحسوس و منفعلانه ضربان و ریتم قلب کاربر را تحت کنترل خواهد داشت تا دریابد ضربان و ریتم نرمال هستند یا خیر؟ در صورت مشاهده و درک ریتم و ضربان نامتناسب به کاربران هشدار خواهد داد تا بتوانند اقدام مناسب و به‌موقعی را برای مقابله با مشکلات ذکر شده انجام دهند.
همان‌طور که بیان شد AFib یا فیبریلاسیون دهلیزی یکی از رایج‌ترین فرم‌های ریتم نامنظم قلب است که می‌تواند منجر به لخته شدن خون یا نارسایی قلبی و همچنین سکته‌ی مغزی شود.
آیا اپل واچ 3 باعث نجات جان کاربران خواهد شد؟!
گفته می‌شود فیبریلاسیون دهلیزی برای ده‌ها میلیون نفر اتفاق می‌افتد و این افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما اکثر این افراد هیچ علائمی دریافت نمی‌کنند و متوجه این موضوع نمی‌شوند. بنابراین در اغلب موارد تشخیص داده نمی‌شود. اپل امیدوار است این کار مطالعاتی و این اپلیکیشن بتواند در تشخیص این مشکل به افراد کمک کند تا آن‌ها بتوانند اقدامات مناسبی را انجام دهند.

نوار قلب خود را از اپل واچ بخواهید

همچنین اپل واچ 3 ویژگی جدید دیگری نیز با خود دارد. ظاهرا اپل واچ 3 اولین دستگاه جانبی پزشکی مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا است که می‌تواند در زمینه‌ی سلامت مفید واقع شود.
کمپانی AliveCor اعلام کرده که KardiaBand (نوعی بند ساعت که به اپل واچ متصل می‌شود و می‌تواند نوار قلب تهیه کند) برای فروش در امریکا تایید شده است که کاربران اپل واچ را قادر می‌سازد یک EKG یا الکتروکاردیوگرام(نوار قلب) را در 30 ثانیه و فقط با لمس یک سنسور تهیه نمایند. این اتفاق توسط تکنولوژی جدید به کار رفته که SmartRythm یا اسمارت ریتم به معنای ریتم هوشمند نام دارد قابل انجام است. این تکنولوژی به کمک یک بند،هوش مصنوعی و سنسورهای تعبیه شده در اپل واچ این کار را انجام می‌دهد و به‌طور مداوم نتایج مشاهدات و ارتباط بین ضربان قلب و فعالیت فیزیکی و بدنی را ارزیابی می‌کند.
سنسور داخل بند به کاربران این اجازه را می‌دهد که به راحتی بتوانند ریتم قلب خود را تحت کنترل داشته باشند و هر زمانی که نتایج غیر طبیعی مشاهده شد، اطلاعات ضروری را ضبط و در اختیار پزشک قرار دهد تا پزشکان راحت‌تر بتوانند به موضوع پی ببرند بتوانند کمک‌های لازم و در عین حال مناسب‌ترین کمک‌ها به نسبت شرایط وی، به فرد برسانند. به گفته‌ی مدیرعامل AliveCor این رویدادها قرار است به مدیریت، تشخیص و یافتن راه حل در مشکلات فیبریلاسیون دهلیزی، یکی از اصلی‌ترین علل سکته‌ی مغزی و سایر مشکلات جسمانی جدی کمک کند. در واقع این یک بخش از برنامه‌ی مطالعاتی است که توسط این رویداد، اطلاعات افرادی که از این تکنولوژی جمع‌آوری می‌شود مورد استفاده قرار گیرد و محققان بتوانند با استفاده از اطلاعات تحقیقات خود را پیش برند. 
سازمان غذا و داروی ایالات متحده در اوایل سال جاری اعلام کرده بود که اپل به یک برنامه‌ی آزمایشی همراه با فیت‌بیت، سامسونگ و دیگران پیوسته است که هدف آن کمک به نوآوری‌ها در بخش سلامت اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارها و وسایل است. البته هنوز مشخص نیست که KardiaBand هم بخشی از همان برنامه‌ی یاد شده است یا خیر اما می‌تواند نویدبخش اپلیکیشن‌ها و تجهیزات بیشتری باشد که در آینده‌ای نزدیک توسط سازمان غذا و دارو ایالت متحده مورد تایید قرار خواهد گرفت تا به‌دست کاربران برسد.
آیا اپل واچ 3 باعث نجات جان کاربران خواهد شد؟!
KardiaBand هم‌اکنون با قیمت 199دلار در دسترس است که البته به یک اشتراک 99دلاری سالانه از AliveCor نیاز دارد. لازمک به ذکر است اپلیکیشن Apple Heart Study به‌صورت  رایگان در دسترس کاربران قرار گرفته است که البته نیازمند اپل واپ سری 1 و یا جدیدتر می‌باشد.
شرکت کنندگان در این تحقیق باید بالای 22 سال سن داشته باشند و یک‌سری معیارهای وضع شده را هم دارا باشند تا در این تحقیق پذیرفته شوند. البته توانایی درک زبان انگلیسی هم یکی از این شرایط است.
این اتفاق در تکنولوژی و در بخش ساعت‌های هوشمند شاید بتواند قابلیت‌های بسیار جدیدی را در سال‌های آینده به ساعت‌های هوشمند اضافه کند که در سلامتی و زندگی روزمره افراد نقش به‌سزایی داشته باشند و درهای جدیدی را به‌روی ارتباط تکنولوژی و سلامتی افراد بگشایند.