تبیان، دستیار زندگی

چاپ کتاب‌هایی از «شهروندان کوچک» و «لوسی رُز»

سه کتاب از مجموعه «شهروندان کوچک» و چهار کتاب از مجموعه «لوسی رُز» برای کودکان راهی بازار شده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب‌هایی از «شهروندان کوچک» و «لوسی رُز»

کتاب‌های «شما هم دعوت دارید»، «رایانه‌ کار راه‌انداز» و «زنده‌باد حقوق شهروندی» از مجموعه «شهروندان کوچک» نوشته سیلوی ژیرارده با ترجمه لاله ولیانی و راحله پورآذر و تصویرگری پوئیگ روزادو هر کدام در ۴۸ صفحه با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۰هزار تومان در نشر ماهک (واحد کودک و نوجوان انتشارات منظومه خرد) منتشر شده‌اند.

در معرفی این کتاب‌ها عنوان شده است: در مجموعه «شهروندان کوچک» مهارت‌های یک شهروند موثر در قالب قصه و تصویر به کودکان آموزش داده می‌شود. داستان‌های کتاب «شما هم دعوت دارید» با زبانی شیرین و غیرمستقیم بیان می‌کند که شهروند موثر به سلامتی خود و دیگران اهمیت می‌دهد، تفاوت بین افراد را می‌پذیرد و به همه احترام می‌گذارد. با خواندن این کتاب کودک با مفاهیمی مثل بستری شدن، پوسیدگی دندان، برابری و... آشنا می‌شود.

همچنین داستان‌های «رایانه‌ کار راه‌انداز» با زبانی شیرین و غیرمستقیم بیان می‌کند که شهروند موثر به درستی از رایانه استفاده می‌کند، از امکانات فضاهای اینترنتی آگاه است و فریب تبلیغات اینترنتی را نمی‌خورد. با خواندن این کتاب کودک با مفاهیمی مثل قوانین بازی‌های رایانه‌ای، خرید و تبلیغات در اینترنت و.. آشنا می‌شود.

داستان‌های کتاب «زنده‌باد حقوق شهروندی» نیز با زبانی شیرین و غیرمستقیم بیان می‌کند که شهروند موثر از حقوق خود آگاه است، قانون‌ها را بلد است و از محیط زیست خود به خوبی نگهداری  می‌کند. کودک با خواندن این کتاب با مفاهیمی مانند مثل مسئولیت‌پذیری، بازیافت، رأی دادن و... آشنا می‌شود.

بخش‌های پایانی هر داستان با عنوان «برای کوچک‌ترها» و «برای بزرگ‌ترها» شامل فعالیت‌هایی است که بزرگ‌ترها همراه کودک انجام می‌دهند تا او بتواند مفهوم هر مطلب را درک و بیان کند و این مهارت‌ها در وجودش نهادیه شود.

همچنین کتاب‌های «لوسی رُز خاطراتش را می‌نویسد»، «لوسی رُز هزارتا نقشه دارد»، «لوسی رُز آن‌قدر سرش شلوغ است که نگو» و «لوسی رُز از صبح تا شب کار می‌کند» نوشته کیت کلی با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه در نشر ماهک عرضه شده‌اند.

 در نوشته پشت‌ جلد «لوسی رُز خاطراتش را می‌نویسد» با ترجمه مونا رحیم‌پور که در ۱۲۰ صفحه و با قیمت ۹هزار تومان منتشر شده می‌خوانیم:

من لوسی رز هستم و به قول پدربزرگم زندگی پرماجرایی دارم؛ یعنی از آن زندگی‌هایی که اصلا خسته‌کننده نیست. و به قول خودم دختری هستم که چون مامان و بابایم تازگی‌ها جدا از هم زندگی می‌کنند، زیاد تکلیفم معلوم نیست. 

تازه! من و مامان ابا هم آمده‌ایم به یک شهر جدید و من هنوز هیچ دوستی پیدا نکرده‌ام اما مطمئنم با یک نفر عمرا دوست نخواهم شد و آن یک نفر کسی نیست جز آدام ملون که من اسمش را گذاشته‌ام کله طالبی. 

***

در پشت جلد کتاب «لوسی رُز هزارتا نقشه دارد» با ترجمه مونا رحیم‌پور که در ۱۲۰ صفحه و با قیمت ۹ هزار تومان عرضه شده، نوشته شده است: من لوسی رز هستم و برای این تابستان نقشه‌های گنده‌ای کشیده‌ام. باید از شر ۷۸ تا سنجاب خلاص شوم چون آن‌ها از درخت زردآلوی حیاط مادربزرگم بالا می‌روند و زردآلوهای رسیده را گاز می‌زنند و مادربزرگم خیلی عصبانی می‌شود چون می‌خواهد با آن‌ها مربا درست کند. تازه! باید ببنیم چه جوری می‌توانم از دست یک دختر خیلی اعصاب خردکن به اسم اشلی خلاص شوم. و هرچند اصلا نمی‌خواهم فکرش را بکنم، اما باید راهی پیدا کنم تا جدایی مامان و بابا به طلاق کشیده نشود.

***

همچنین در نوشته پشت جلد دیگر کتاب این‌ مجموعه با عنوان «لوسی رُز آن‌قدر سرش شلوغ است که نگو» که با ترجمه سپیده شهیدی در ۱۵۲ صفحه و با قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده، آمده است:

من لوسی رز هستم و کلاس چهارمم. توی کلاس چهارم آدم آن‌قدر سرش شلوغ است که نگو!

من دوست دارم کلمه‌ها و جمله‌هایی پیدا کنم که از دو طرف یک‌جور خوانده می‌شود و حالا باید یکی از سخت‌ترین‌کارهای عمرم را بکنم و آن‌هم چیزی نیست جز حفظ کردن جدول ضرب. تازه! کار مهم‌ترم هم بازی در نمایش آنی‌ست. من مطمئنم که نقش آنی را به من می‌دهند چون: ۱. موهایم قرمز است و ۲. اگر این‌طور نشود از غصه می‌میرم. 

***

همچنین در نوشته پشت جلد کتاب «لوسی رُز از صبح تاشب کار می‌کند» که با ترجمه سپیده شهیدی در ۱۸۴ صفحه و با قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده است، می‌خوانیم: 

من لوسی‌ رز هستم و خیلی خوش‌شانسم چون دوست‌های خوبی دارم. دوست‌هایم گاهی واقعا به من احتیاج پیدا می‌کنند؛ به خصوص وقتی یکی‌شان یک مغازه‌ لوله‌کشی می‌خرد و می‌خواهد آن را به قنادی تبدیل کند. تازه! به خاطر این همه تکلیف‌های سخت کلاس چهارم و رفتن به خانه سالمندان و کارهای آن اشلی دزد و ماجرای پول درآوردن مجبورم از صبح تا شب کار کنم. خیلی از مردم اگر این‌طوری عین من کار کنند از خستگی بیهوش می‌شوند اما من مثل یک زنبور پرکارم و عاشق دوست‌هایم هستم.

منبع: ایسنا