تبیان، دستیار زندگی

تبیان سیاست مبارزه با تروریسم را در خاورمیانه بررسی می‌کند

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در مقاله ای با عنوان «اجتماع مبارزه با تروریسم در ریاض» به بررسی سیاسیت مبارزه با تروریسم پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیاست بین الملل،عربستان،ولیعهد،سفر،سفر مخفیانه،خاندان سلطنتی،اطلاعات
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس تحولات سیاسی عربستان سعودی تهیه و منتشر کرده است.
دکتر سمیه جولایی در این مقاله می نویسد:« ائتلاف اسلامی مبارزه با تروریسم در بیست و ششم ماه جاری در ریاض با شعار «مؤتلفان ضدتروریسم » با همکاری وزیران دفاع چهل و یک کشور به همراه نمایندگی های بین المللی و ماموران رسمی از کشورهای حامی و دوست (به زعم عربستان، کشورهای دوست) بعضی افراد سیاسی معتمد از کشور عربستان سعودی در ریاض جمع شدند.به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی (واس) هدف این اجتماع تثبیت همکاری ها و ادغام مشارکت در میان کشورهای عضو در اجتماعی است که با عنوان ائتلاف اسلامی نظامی برای مبارزه با تروریسم خوانده می‌شود. این اجتماع شامل چهل و یک کشور اسلامی برای همکاری و داشتن وحدت رویه برای مبارزه با افراطی گری و تروریسم و تکمیل تلاش های سایر کشورها تعریف شده است. لازم به ذکر است که مرکز این ائتلاف پیش از سه سال پیش تأسیس شده بود و به گزارش داد خبرگزاری عربستان سعودی این ائتلاف به مانند بستری سازمانی برای ارائه پیشنهادات و بحث در چارچوب حاکمیت شفاف برای تسهیل همکاری بین کشورهای عضو، پشتیبانی از اجرای ابتکارات فکری و رسانه ای و مبارزه با تامین مالی تروریستی و نظامی عمل خواهد کرد. عربستان سعودی اعلام کرده است که تشکیل ائتلاف اسلامی نظامی از چهل و یک کشور برای مبارزه با تروریسم بوده و این خبرگزاری بیانیه مشترک صادر شده از سوی ریاض را درباره تشکیل این ائتلاف منتشر کرده است. در این بیانیه آمده است که: «از آنجا که تروریسم و جرائم مشابه آن نقض آشکار و خطرناک و جدی کرامت انسان و حقوق بشر است و از جمله حقوق انسان، حق زندگی، حق امنیت و... است و نیز اقدامات فساد انگیز و تروریسم به هیچ وجه قابل توجیه نیستند و بنابراین باید با هر وسیله ای با این ها مقابله کرد.»شرکت کنندگان در این اجتماع، در ابتدای مجلس عکس های یادگاری را با حضور محمد بن سلمان گرفتند. فرمانده نظامی ائتلاف اسلامی ضد تروریسم افسر رحیل شریف گفت: «گروه های تروریستی سعی می‌کنند کارهای خشونت آمیزشان را زیر پرچم اسلام انجام دهند. .. مبارزه با ترور بسیار پیچیده شده است و نیروهای انتظامی نیاز به آمادگی ویژه ای برای مبارزه با ترور دارند و داشتن رویکردی جامع برای مبارزه با تروریسم ضروری است. .. این ائتلاف برای حذف منابع مالی تروریسم از طریق افزایش توانایی های اطلاعاتی و ایجاد مکانیسم حمایت میان کشورهای شرکت کننده تلاش خواهد کرد»
متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.