تبیان، دستیار زندگی

راه‌های افزایش مهارت و اعتماد به نفس

اعتمادبه‌نفس یکی از مهارت‌های ضروری است. یک کسب‌و‌کار زمانی به موفقیت خواهد رسید که رهبر آن اعتمادبه‌نفس دارد و این مهارت را به سایر اعضای تیم نیز منتقل کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
راه‌های افزایش مهارت و اعتماد به نفس
ساختن یک کسب‌و‌کار موفق به مهارت‌های متعددی نیاز دارد اما یکی از آن‌ها یعنی داشتن اعتماد به نفس کمک می‌کند که نتایج با سرعت بیشتری بهبود پیدا کنند. یک کسب‌و‌کار ممکن است در مراحل زیادی با موفقیت یا شکست مواجه شود. محققان بعد از مطالعه‌ی تمامی پروژه‌هایی که با شکست مواجه شده و بررسی شرایط آن‌ها، به نتایج جالبی دست پیدا کرده‌اند. آن‌ها دریافته‌اند که معمولا دو دلیل اصلی باعث می‌شود که حتی یک تیم خوب با ایده‌ی جالب و رهبر شایسته، شکست بخورد:
۱- کمبود انعطاف‌پذیری و عدم تمایل به تغییر مسیر
۲- بهانه‌تراشی و انداختن تقصیر به گردن دیگران
محققان همچنین متوجه شده‌اند که کمبود اعتماد به نفس، پایه و اساس دو دلیل بالا را تشکیل می‌دهد. هر کارآفرینی باید اعتماد به نفس داشته باشد و این حس را به اعضای تیم خود منتقل کند.

اعتماد به نفس یک مهارت ضروری است

اعتماد به نفس یک مهارت نرم (مهارت‌هایی مانند فعالیت تیمی و درک متقابل) است. تجربه نشان می‌دهد که اعتماد به نفس یک مهارت آموختنی است و می‌تواند با تمرین کردن تقویت شوید. کارآفرینان زیادی وجود دارند که محصولات عالی تولید می‌کنند؛ اما نمی‌توانند در یک جمع عمومی در مورد آن صحبت کنند. کمبود اعتماد به نفس باعث می‌شود که این افراد احساس راحتی نکنند. اما بعد از چندین بار صحبت در مکان‌های عمومی اعتماد به نفس خود را باز می‌یابند و درنتیجه کسب‌و‌کارشان نیز رشد پیدا می‌کند. مهارت‌های صحبت کردن و داشتن یک ارائه‌ی قوی کمک می‌کند که سرمایه‌گذاران یا سایر کسب‌و‌کارها علاقه‌ی بیشتری نسبت به یک استارتاپ داشته باشند و درنتیجه تعداد مشتری‌های آن‌ها  افزایش پیدا کند.

توسعه مهارت‌ها منجر به افزایش اعتماد به نفس می‌شود

اعتماد به نفس نیاز به آسیب‌پذیری دارد. برخی رهبران اعتماد به نفس کافی برای پذیرفتن اشتباهات و قبول آسیب‌پذیر بودنشان ندارند و همواره به دنبال بهانه می‌گردند. اگر نقطه ضعف خود را صادقانه قبول کنید و نشان دهید که در حال پیشرفت هستید، بسیار خوب است و به این معنا است که روزبه‌روز بهتر خواهید شد. اعتماد به نفس معمولا نیازمند رها کردن باورها است و این سخت‌ترین بخش ماجرا محسوب می‌شود؛ رها کردن کنترل و از دست دادن موقت یک سری موارد و دانستن اینکه چشم‌انداز بلندمدت بدون نقص باقی خواهد ماند.
راه‌های افزایش مهارت و اعتماد به نفس

کمک به افزایش اعتماد به نفس دیگران یک راه حل اساسی است

تیمی را در نظر بگیرید که رهبر آن از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است. این تیم تازه شکل گرفته است و هیچ تجربه‌ای در مورد ویدئوهای پخش زنده ندارد. این افراد اعتماد به نفس پایینی دارند و به تواناهایی‌های یکدیگر مطمئن نیستند رهبر این تیم وقت را برای آموزش آن‌ها هدر نمی‌دهد و مسئولیت پخش این ویدئوها را خودش بر عهده می‌گیرد. درنتیجه پروژه‌ها به موقع تحویل داده می‌شوند اما اعضای تیم هیچ اعتماد به نفسی کسب نمی‌کنند. درواقع رهبر این تیم با اعتماد نکردن به توانایی افراد مانع از بالا رفتن اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود. رشد کردن و بهتر شدن سخت و دردناک است؛ اما با گذشت زمان اعضای تیم عادت می‌کنند که از این بعد پروژه‌ها را خودشان تحویل بدهند و به رهبرشان متکی نباشند.
با تقسیم شدن وظایف سنگینی بار از روی عده‌ی خاصی برداشته می‌شود و درنتیجه می‌توانند بیشتر روی راه‌های جذب مشتری تمرکز کنند. همچنین رهبر تیم زمان بیشتری برای تمرکز روی چشم‌اندازها دارد و کسب‌و‌کار مقیاس‌پذیرتر می‌شود. همه‌ی این‌ها به این دلیل است که اعضای تیم مهارت داشته‌اند و اکنون اعتماد به نفس بالایی نیز دارند. داشتن اعتماد به نفس یک امر ضروری برای هر فرد است؛ اما کمک به دیگران در این مورد زندگی شما را تغییر خواهد داد. کمک به افزایش اعتماد به نفس دیگران باعث رشد قابل توجه فرد می‌شود. شما برای ساختن یک تیم موفق باید به دیگران اعتماد کنید. هرقدر اعتماد خود را بیشتر به دیگران نشان دهید، میزان اعتماد به نفس نیز چندین برابر و نتیجه بهتر می‌شود.
شیائومی و فیت‌بیت بازار پوشیدنی‌ها را قبضه کرده‌اند

کارها تبدیل به عادت می‌شوند و عادت‌ها اعتماد به نفس را می‌سازند

عادت‌های زیر کمک می‌کنند یک فرد بتواند میزان اعتماد به نفس شخص دیگری را افزایش دهد و درنتیجه میزان اعتماد به نفس خود را نیز تقویت کند.

۱- کارها را به دیگران بسپارید و جزئیات آن‌ها را مدیریت نکنید

تقسیم کردن مسئولیت‌ها زمان و فکر شما را باز می‌کنر و اجازه می‌دهد زمانی که دیگران به انجام امور رسیدگی می‌کنند. شما نیز روی موضوعات مهم‌تر تمرکز کنید.

۲- اجازه دهید در برابر مسئولیت‌ها پاسخگو باشند

اگر می‌خواهید دیگران رشد کنند باید به آن‌ها یاد دهید که در برابر مسئولیت‌های خود پاسخگو باشند. آن‌ها نیز به مرور زمان یاد می‌گیرند که مسئولیت‌پذیر باشند و کار خود را کامل انجام دهند. نتیجه گرفتن از کارها باعث افزایش میزان اعتماد‌ به نفس می‌شود.

۳- فرصت‌های تصمیم‌گیری فراهم کنید و اجازه بدهید مدتی را با تصمیمی که می‌گیرند سپری کنند

فرصت‌هایی برای تصمیم‌گیری افراد تیم خود مهیا کنید؛ تصمیم‌هایی که مستقیما روی پروژه‌های در حال اجرا تأثیر می‌گذارد. اگر اعضای تیم خود را جدی بگیرید، آن‌ها نیز کار خود را جدی خواهند گرفت.

۴- کارهایی را که فکر می‌کنید از عهده‌ی انجام دادنشان برنمی‌آیند، به آن‌ها بسپارید و سپس آن‌ها را حمایت کنید

قرار گرفتن در حاشیه‌ی امن هیچ موقع باعث پیشرفت نمی‌شود. کارهایی را به اعضای تیم خود بدهید که احساس می‌کنند آمادگی انجام دادنشان را ندارند. زمانی که مشاهده کردید درگیر کار شده‌اند، به آن‌ها کمک کنید و مسیر درست را نشان دهید.

۵- سعی کنید برای مأموریت‌ها جوایز انگیزشی در نظر بگیرید

هر شخصی به‌طور خاصی انگیزه کسب می‌کند. این وظیفه‌ی شما است که به‌عنوان یک رهبر با اعضای تیم خود ارتباط برقرار کنید و ببینید چه چیزی بیشتر به آن‌ها انگیزه می‌دهد. سپس مأموریت‌هایی را که به آن‌ها می‌دهید، به ‌نوعی با این موارد انگیزشی پیوند دهید. بعد از انجام این کار متوجه خواهید شد که اعضای تیم با میل و رغبت بیشتری کار میکنند و نتایج بهتری می‌گیرند.
زمانی که اعتماد به نفس دیگران را تقویت می‌کنید انرژی آن به خودتان نیز بازمی‌گردد. اگر می‌خواهید کسب‌و‌کار جدیدی آغاز کنید، باید خودتان را قبول داشته باشید و اگر می‌خواهید همه چیز عالی پیش برود باید این اعتماد به نفس را در دیگران نیز تقویت کنید.

منبع:زومیت