تبیان، دستیار زندگی

بررسی شیوع پدیده‌ای بنام سولوگامی یا ازدواج با خود؛

خودشیفتگی، عامل ازدواج با خود!

اخیرا موج وسیعی از ازدواج‎‌های نوظهور تحت عنوان "ازدواج با خود" در اروپا به راه افتاده است؛ پیوندی که بین یک نفر با خودِ وی بسته می‌شود و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سولوگامی یا ازدواج با خود
مدت‌هاست که هر روز با نوع جدیدی از انواع ازدواج مواجه می‌شویم، که عقل از سر می‌پراند؛ یک ‌روز خبر از ازدواج انسان با حیوانات، یک ‌روز ازدواج با ربات‌ها، گاهی هم اخباری مبنی بر ازدواج آدم‌ها با وسایل شخصی و حالا هم ازدواج با خود sologamy .
با مشاهده‌ی این شرایط باید پرسید جامعه بشری به چه سویی رهسپار است؟ براستی انسانیت، منش و شان آدمی تا کجا متزلزل گشته؟ جواب این‌ها تماما مجهولاتی است که شاید کسی نداند اما با پرداختن به این مقوله و تقویت آگاهی جامعه برای جبران آسیب‌های اجتماعی و جلوگیری از شیوع این قبیل تفکرات انحرافی، شاید بتوان کمک حائز اهمیتی کرد.

ازدواج با خود یا sologamy

اخیرا موج وسیعی از "ازدواج با خود" در اروپا به راه افتاده که واکنش‌های خاصی را به همراه داشته است. ازدواج با خود!، تاکنون یکی از الزامات ازدواج و شروع زندگی متاهلی، وجود دو نفر البته از دو جنس مخالف تا پیش از این بود. (بیش از یک دهه است که ازدواج دو همجنس نیز به وفور مشاهده می‌شود.) اما حالا شاهد جاری شدن عقد بین یک نفر با خودِ وی هستیم.

تا چند سال پیش؛ تنهایی یکی از بزرگترین دغدغه‌های انسان بود که آسیب‌های روحی و روانی فراوانی را به همراه داشت که مطلوب‌ترین راه حل آن ازدواج بود، ولی بشر امروزی تنهایی را برای خود به پدیده‌ای تحت عنوان "سولوگامی" که از نظرش مهم و مقدس [!] است تبدیل نموده.


شاید بتوان یکی از دلایل بوجود آمدن این قبیل معضلات در بین جوامع بشری را چنین بازگو کرد که ازدواج های سنتی جذابیت خود را نزد جوانان از دست داده و آنها را به سمت ازدواج های نامتعارف کشانده است. اما از نگاه جامعه شناسان و روانشناسان این جریان بیش از همه به اشاعه‌ی نهیلیسم باز می‌گردد. در واقع یکی از دلایل اصلی راه اندازی این قبیل ازدواج‌ها، رسیدن افراد به ویژه جوانان به پوچ‌گرایی شناخته شده است.
البته عدم آگاهی جوانان از اصول اصلی ازدواج و تشکیل خانواده و همچنین عدم مسئولیت پذیری، بیکاری و ... نیز از دیگر دلایلی هستند که افراد را به پذیرش چنین ازدواج‌هایی متمایل می‌کنند و روند رو به رشد این آسیب های غیر قابل جبران را افزایش می‌دهند. ازدواج با خود (سولوگامی)، مقوله جدیدی است که در جوامع مدرن و غرب زده طرفداران فراوانی را به خود اختصاص داده است  که بی‌شک به زودی، از هم پاشیدگی جوامع غربی را به ارمغان می‌آورد.

خودشیفتگی عامل ازدواج با خود!

باید توجه داشت که ازدواج با هدف عشق و همراهی دو شخص انجام می شود اما واژه سولوگامی هدف اصلی ازدواج، که همراهی و تکامل است را از بین می‌برد. طرفداران این نوع از ازدواج‌ (سولوگامی)، دارای احساس خودبرتربینی و خودخواهی شدیدی هستند که هیچ کسی را جز خودشان لایق زندگی کردن با خود نمی دانند.
واژه "خودشیفتگی" از نام یک اسطوره یونانی به نام نارسیس گرفته‌ شده است. او یک مرد جوان، زیبا و خوش‌تیپ بود که تمام دختران عاشق او می‌شدند. اما نارسیس بر اساس احساساتی ویژه تنها خودش را جذاب می‌دانست و به دخترانی که عاشق او بودند توجه نمی‌کرد. سرانجام یک روز در حالی که در جنگل قدم می‌زد، برای نوشیدن آب از برکه‌ای توقف کرد. در این هنگام با دیدن تصویر خود در برکه، به گونه‌ای محو تماشای چهرۀ خود شد که در برکه افتاد و غرق شد. (1)

تغییر مزاج جوانان

کاهش شدید میل به ازدواج در بین جوانان و سیر صعودی سن ازدواج باعث گردیده، معیارهای این امر مهم دست‌خوش تغییرات فراوانی قرار گیرد. سن تجردگرایی به شدت افزایش یافته و به موازات آن خواسته‌های طرفین نیز نامتعارف گردیده و همین تجردگرایی زمینه‌ی افسردگی و عدم تحمل دیگری را به همراه داشته و در برخی موارد منجر به سولوگامی شده است.
البته باید خاطر نشان شد که با توجه به فرهنگ نوظهور و متزلزل برخی کشورهای غربی، امروزه شاهد به رسمیت شناخته شدن این نوع از انواع ازدواج هستیم که برای آن مراسم، جشن و ثبت رسمی در دفتر ازدواج در نظر گرفته‌اند.

کلام آخر

طبق نظر روانشناسان اجتماعی، تا چند سال پیش تنهایی یکی از بزرگترین دغدغه‌های انسان بود که آسیب‌های روحی و روانی فراوانی را به همراه داشت که مطلوب‌ترین راه حل آن ازدواج بود، ولی بشر امروزی تنهایی را برای خود به پدیده‌ای تحت عنوان "سولوگامی" که از نظرش مهم و مقدس است تبدیل کرده و شاهد آن هستیم که جوانان با تقویت خواسته و یا ناخواسته‌ی اختلالات روانی خود در مقوله "ازدواج با خود" به آتش این معضل دامن زده و با اندیشیدن به این نوع ازدواج پا به عرصه‌ای می‌گذارند که انتهای آن مسیر جز سرنوشت نارسیس در انتظارشان نیست.
در این میان باید توجه داشت که متاسفانه، فرهنگ غربی با شدتی بیش از پیش و غیرقابل کنترل در حال نفوذ به کشور ما بوده و اگر از حالا تدابیری برای مقابله و مبارزه با ورود چنین تفکراتی اندیشیده نشود، بی تردید به زودی شاهد سونامی هولناکی از ازدواج با خود خواهیم بود که ضربات سهمگینی بر پیکره‌ی جامعه و بنیان خانواده وارد خواهد نمود.

پی نوشت:

سولوگامی یا ازدواج با خود چیست؟،خبرگزاری فارس،20 مهر 1396