تبیان، دستیار زندگی

خانمی هستم که با یه نفر عقد موقت بودم و...

خانمی هستم که با یه نفر عقد موقت بودم و قبل از اینکه مدت تمام بشه بدون اینکه حکم را بدونم با کسی دیگه ازدواج کردم و الان متوجه حکم شدم آیا بر شوهر دوم حرام ابدی هستید یا نه ؟ با توجه به اینکه مدتی هست با هم ازدواج کردیم ؟ اگر حرام ابدی نیستیم همان عقد کفایت میکنه یا باید دوباره عقد را بخوانیم ؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :



ازدواج موقت
پاسخ:

آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اگر با مرد دوم نزدیکى صورت گرفته، نسبت به شوهر دوم حرام ابد شده‌اید و هرگز نمى‌توانید با او ازدواج نمایید.

آیت الله مکارم : هرگاه کسی بداند زنی شوهر دارد و بداند ازدواج با زن شوهر دار جایز نیست و او را برای خود عقد کند، باید از او جدا شود، بعداً هم چنانچه آن زن از شوهرش طلاق بگیرد، بنابر احتیاط واجب نمی تواند با او ازدواج کند هر چند با او نزدیکی نکرده باشد.

آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب بر او حرام ابدى هستید مى توانید به فقیهى دیگر با رعایت الاعلم فالاعلم رجوع کنید ودر هر حال ان عقد بدون شک باطل است

آیت الله وحید: در صورتی که بعد از عقد با دومی نزدیکی صورت گرفته باشد (یعنی همبستر شده اید) به شوهر دوم حرام ابدی شده اید و چنانچه مدت اولی هنوز تمام نشده تا عده وطی به شبهه از دومی تمام نشده نزدیکی با شوهر اول هم حرام است و بنابراحتیاط واجب سایر لذتها هم حرام است و عده وطی به شبهه مانند عده طلاق است.

آیت الله فاضل: اگر با شوهر موقت نزدیکی کرده اید و دخول محقق شده است؛ و بعد از تمام شدن مدت و پیش از انکه عده ان تمام شود ازدواج کرده اید و عقد خوانده اید و مسأله را نمی دانستید؛ چنانچه با شوهر دوم نزدیکی کرده باشد و دخول با شوهر دوم محقق شده باشد برای همیشه بر شوهر دوم حرام شده اید و او برشما حرام شده است وباید ازهم جدا شوید و نمی توانید با هم ازدواج کنید. اما اگر نزدیکی نکرده باشید و تنها عقد خوانده باشد؛ عقد شما باطل است لیکن حرام ابدی نشده اید و صبر کنید و بعد از تمام شدن عده دوباره با هم عقد بخوانید ازدواج شما صحیح می شود.


منبع : سایت تبارک
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.