معاون صنایعدستی گفت: شهرها و روستاهای ملی صنایعدستی پس از بررسی شاخصها انتخاب شدند، در مرحله بعد، دو شهر و یک روستا برای ثبت جهانی به شورای جهانی صنایعدستی معرفی میشوند.
مجموعه فرهنگی هنری «کلاهدوزان» با پیشینهای که به دوران صفویه میرسد مدتی است در تلاش است محصولات هنری خود را با تأکید بر اِلمانهای ایرانی اسلامی به تولید برساند و برای محقق شدن این امر تعدادی از هنرمندان ایرانی را از رشتههای مختلف دور هم جمع کرده است.
قدیمی ترین نمونه فرش جهان که بشر تاکنون موفق به کشف آن ها شده است قالیچه آریایی با نقش های هخامنشی است که در ۸۰ کیلومتری مغولستان کشف شد، باستان شناسان معتقدند این فرش به دست پارت ها یا مادها بافته شده است. اسناد تاریخی نشان می دهد از همان دوران تا کنون فرش ایرانی از شهرت جهانی برخوردار بوده است. امروز به نحوی فرش را نمادی از ایران در جهان می شناسند و نزدیک به یک سوم فرش های دستباف دنیا در ایران بافته می شود.
ترمه یکی از مهمترین دستبافهای یزدی است که توانسته به دلیل اهمیت و جایگاه خود سر از کشورهای بزرگ و پیشرفته و حتی سازمان ملل متحد و کاخ باکینگهام لندن درآورد.
دیار کریمان با وجود تنوع قومی و فرهنگی و اقلیم های مختلف، صنایع دستی ارزشمندی را تولید می کند که آوازه جهانی دارد،اما کم توجهی به وضعیت 70هزار فعال این حوزه موجب شده که از این ظرفیت و داشته های بومی در جهت توسعه پایدار غفلت کنیم .
صنایع دستی و خصوصا هنرهای بافندگی و نساجی از گذشته در بین یزدی ها رواج داشت و بسیاری از مردمان آن با گره زدن پود به تار، روزگار گذرانده و امرار معاش می کردند.
معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ضمن تاکید بر حل مشکل فروش و بازاریابی در صنایع دستی گفت: تجاری سازی صنایع دستی باید با سرعت دنبال شود.
رییس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: این طور نیست که در هنر سنتی ما خلاقیت وجود نداشته باشد، بلکه در هنر سنتی ما خلاقیت، ابداع است.
صنایع دستی باوجود ظرفیت مطلوب توسعه اقتصادی به دلایل نبود تفکر صادرات محوری، متناسب نبودن تولید با نیاز بازار ، بسته بندی، بازارچه دایمی، نداشتن برنامه ریزی منسجم و حمایت کم نتوانسته نقش تاثیرگذار خود را در توسعه هر منطقه ای از کشور به خوبی ایفا کند.
«صنایع دستی و البته اغلب هنرهای سنتی ایران در قرن اخیر به علل عدیده از جمله ورود صنعت ماشینی، تکیه بر درآمد ناشی از صادرات نفت، عدم معرفی کامل و تبلیغات مناسب در کنار ورود سریع و نیرومند هنرهای غربی به ایران و عدم توجه مردم، به ویژه جوانان به استادان و پیشکسوتان هنرهای سنتی و صنایع دستی و فوت استادان و پیشکسوتان که یونسکو آنان را گنجینههای زندۀ بشری مینامد، روی به ضعف نهاد.»
لالجین، شهر آمیخته با سفال که مردمانش با سرانگشتان هنر، خاک و آب را در هم می آمیزند و با کیمیاگری، جلوه هایی زیبا و خیره کننده می آفرینند، این روزها با جولان محصولات چینی دست و پنجه نرم می کند و می کوشد این وصله ناجور را از پیکره وجودی خود پاک کند.
یک فعال گردشگری از احیای چادرشب بافی در کاشان خبر داد و گفت: این رشته در کاشان از سابقه ای طولانی برخوردار بوده و امروز کاربرد خود را از دست داده؛ ما این هنر را احیا و به روز کرده ایم.
یک هنرمند و کارشناس صنایع دستی گفت: امروز هنرمندان اصیل بیمه نیستند و بخاطر گذر سن بیمه هم نمیشوند. همانطور که از برگزاری نمایشگاه ها در کشورهای مختلف از آنها هیچ حمایتی نمی شود و مشکلات متعددی برای صادرات محصولاتشان پیش پایشان قرار دارد.
یک هنرمند فعال در زمینه سوزن دوزی گفت: این هنر برای ایرانیان و گردشگران خارجی جذاب است و ما به فضایی برای نمایش اثار خود و همچنین آموزش انواع در حال فراموشی سوزن دوزی نیاز داریم.
رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: ایران جزو سه کشور مطرح جهان در زمینه تولید صنایع دستی است ولی چون قوانینمان در زمینه صادرات اصلاح نشده، ما 39مین کشور صادرکننده صنایعدستی هستیم.
رواج صنعت پنجه بافی به دلیل تغییر باور اکثر مردم و عدم استقبال از این هنر بسیار کم رنگ شده است در حالی که در گذشته در اغلب خانههای ساکنان یزدی، حتی بیشتر از یک عدد پنجه دیده میشد .