تبیان، دستیار زندگی

تبیان دستورات قرآن در مورد زنان را بررسی می‌کند

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با روز جهانی منع خشونت علیه زنان، به بررسی دستورات کلام الله مجید در مورد زنان و دختران پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
«احترام به قرآن» عمل کردن به قرآن است
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی،بخش قرآنی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس آیات کتاب آسمانی تهیه و منتشر کرده است.
زهرا سیدی در این مقاله می نویسد:«باید بدانیم که قرآن، ملاک برتری را تقوای الهی بیان کرده است.[حجرات/13] بر همین اساس، اذان گوی مسلمانان یک سیاه پوست به اسم بلال حبشی می‌شود؛ فارغ از ملیت و نژاد و رنگ پوست؛ زیرا که قرآن با برادر خواندن مسلمین با هم [حجرات/10] آنها را به همگرایی دعوت می‌کند؛ این رویکرد جدید قرآنی، باعث همگرایی ساکنان حجاز و دست برداشتن از جنگهای خونین شد.بنابراین دلیل کسانی که قرآن را فاقد دستور اخلاقی جدید می‌دانند، رد می‌شود. نکته دوم: در مورد دستوراخلاقی قرآن در حق زنان، باید دانست که در قبل از اسلام و قبل از نزول اسلام، زنان در شبه جزیره عربستان از کمترین حقوق برخوردار بوده و حتی دختران را زنده بگور می‌کردند[نحل/59] در مناطق دیگر غیر از حجاز نیز زنان از حقوق مناسبی برخوردار نبودند و حتی به‌عنوان کالایی، خرید و فروش می‌شدند. در حالی که قرآن با برابر دانستن زن و مرد و تکریم آنان به‌عنوان همسر و تکریم آنان به‌عنوان مادر. جایگاه زن را بالا برد. نکته سوم: در مورد دستور اخلاقی قرآن نسبت به بردگان باید گفت که برده داری در پیش از اسلام نیز رواج داشت و قرآن برای ریشه کردن کردن آن، راهکارهایی مثل مصرف زکات در راه آزادی بردگان را ارائه کرد. «زکاتها مخصوص فقرا و مساکین و کارکنانى است که براى(جمع آورى) آن زحمت مى‏‌کشند، و کسانى که براى جلب محبتشان اقدام مى‌‏شود، و براى (آزادى) بردگان‏.»[توبه/60] نکته چهارم: در مورد رفتار اسلام با غیر مسلمین، باید گفت که همه غیر مسلمین اینگونه نیستند، و قرآن رعایت انصاف و اعتدلال را نسبت به کافران غیر معاند و صلح جو، به مسلمانان یادآور می‌شود. اما در زمینه کافران محارب، طبعا آنها به خاطر روش خصمانه ای که با مسلمین دارند، نباید انتظار رفتاری نرم و منفعلانه از سوی مسلمانان داشته باشند. «وَ لْیَجِدُوا فیکُمْ غِلْظَةً[توبه/123] باید در شما شدت و خشونت (و قدرت) احساس کنند.» و این یک امر عقلی است. این مقابله به مثل کردن، صفت غیر اخلاقی و یا تعدی به غیر اهل ایمان نیست»
علاقه مندان می توانند متن کامل این مقاله را در اینجا مشاهده کنند.