تبیان، دستیار زندگی

آیفون 8 پلاس یا آیفون ایکس، کدام یک بهتر است؟

بخش سوم مقایسه‌ی گوشی آیفون ایکس و آیفون 8 پلاس. همان‌طور که می‌دانیم آیفون ایکس یک گوشی بدون حاشیه است بدین معنی که تمام صفحه نمایش تمام سطح روی گوشی را پوشانده است و دیگر خبری از دکمه‌ی Home نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیفون 8 پلاس یا آیفون ایکس، کدام یک بهتر است ؟(قسمت سوم)
در قسمت اول و قسمت دوم این مطلب به مقایسه‌ی گوشی‌های آیفون ایکس و آیفون 8 پلاس اپل از لحاظ اندازه، صفحه‌نمایش، عملکرد، باتری، دوربین پشت و دوربین جلو یا سلفی و عملکرد فیلم‌برداری و تصویربرداری پرداختیم. در قسمت سوم و آخرین قسمت از این مقاله به برخی دیگر از ویژگی‌های این دو گوشی نگاهی می‌اندازیم.

 آیفون ایکس و آیفون 8 پلاس از لحاظ شناسایی

همان‌طور که می‌دانیم آیفون ایکس یک گوشی بدون حاشیه است بدین معنی که تمام صفحه نمایش تمام سطح روی گوشی را پوشانده است و دیگر خبری از دکمه‌ی Home نیست و متعاقبا تاچ آی‌دی هم در کار نیست. اپل در آیفون ایکس از فیس آی‌دی (Face ID) برای باز کردن قفل گوشی و همچنین مجوز پرداخت‌های Apple Pay استفاده کرده است. البته سایر اپلیکیشن‌ها هم می‌توانند از فیس آی‌دی (Face ID) استفاده کنند همان‌طور که می‌توانند از تاچ آی‌دی (Touch ID) استفاده کنند.
آیفون 8 پلاس یا آیفون ایکس، کدام یک بهتر است ؟(قسمت سوم)
فیس آی‌دی و تاچ آی‌دی به ترتیب یک الگو از اثر انگشت و صورت کاربر بر پایه‌ی هش دیجیتالی می‌سازند و آن اطلاعات را به صورت مراقبت شده‌ای در یک محل امن ذخیره می‌کنند. این کار توسط Secure Enclave صورت می‌گیرد که در واقع یک کمک‌پردازنده‌ی مجزا در جهت انجام کارهای ایمنی و امنیت گوشی‌های آیفون است.

 شاید دوقلوهای همسان بتوانند فیس آی‌دی را فریب دهند اما تاچ آی‌دی را نمی‌توانند.


در مورد هش هم باید بگوییم که یکی از روش‌های کدگذاری اطلاعات است که خود شامل روش‌های مختلفی می‌شود. در روش هش اطلاعات و داده‌ها توسط یک‌سری از عملیات ریاضی کدگذاری می‌شوند که بازیابی آن‌ها به راحتی نخواهد بود و گاهی در برخی موارد ناممکن خواهد شد. در واقع با استفاده از هش، اطلاعات و داده‌ها به یک دنباله‌ای از کاراکترهای بی معنی تبدیل می‌شود که فقط با داشتن کلید می‌توان آن کد را رمزگشایی کرده و به اطلاعات اصلی دست یافت.
آیفون 8 پلاس یا آیفون ایکس، کدام یک بهتر است ؟(قسمت سوم)
در واقع اتفاقی هنگام تشخیص هویت آیفون رخ می‌دهد به این شکل است که بعد از آن‌که کاربر می‌خواهد قفل گوشی را باز کند و یا وارد سیستم پرداخت شود، تصویر صورت و یا اثر انگشتی که از کاربر دریافت می‌شود را با تصویر صورت یا اثر انگشتی که در ابتدا از کاربر دریافت شده مطابقت می‌دهد و اگر مطابقت داشته باشد قفل‌ها باز و مجوزها اعطا خواهند شد. اما اگر مطابقت نداشته باشند این گزینه در پیش روی شما وجود دارد که کد رمز و یا رمز عبور خود را وارد کنید تا بتوانید لاگین شوید.
فیس آی‌دی در ios تقریبا شبیه تاچ آی‌دی کار می‌کند از لحاظ عملکرد با این تفاوت که تاچ آی‌دی تمام زوایای انگشت کاربر را اسکن می‌کند اما فیس آی‌دی تمام زوایای صورت کاربر را اسکن می‌کند. تنها کاری که لازم است این است که کاربر در دوربین گوشی نگاه کند. البته کاربر می‌تواند به‌طور موقت فیس آی‌دی را غیرفعال کند. این کار با فشردن همزمان دکمه‌ی خاموش و روشن (Sleep) و یکی از دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا (Volume) اتفاق می‌افتد. البته راه‌های دیگری نیز برای غیرفعال کردن فیس آی‌دی وجود دارد.
در آیفون 8 پلاس همچنان از فناوری تاچ آی‌دی استفاده می‌شود. سنسور تاچ آی‌دی بسیار سریع عمل می‌کند. همچنین اگر نگران امنیت هستید احتمال فریب خوردن آن کم‌تر است. در همین زمینه فیل شیلر می‌گوید: شاید دوقلوهای همسان بتوانند فیس آی‌دی را فریب دهند اما همان دوقلوهای همسان دارای اثر انگشت‌های متفاوتی هستند و نمی‌توانند تاچ آی‌دی را فریب دهند.
به نظر می‌رسد شاید در روزهای اول اکثر افراد از فناوری تشخیص چهره شگفت زده باشند و آن‌را به عنوان راه بهتری برای باز کردن قفل گوشی انتخاب کنند اما منتقدان معتقدند که تاچ آی‌دی راه بهتری برای این کار است.
البته شکی نیست که فیس آی‌دی دارای معایبی است به‌طور مثال زمانی که گوشی روی یک میز قرار گرفته باشد فیس آی‌دی به درستی کار نمی‌کند و یا گاهی اوقات در نور کم، عملکرد آن دچار مشکل شود و یا زمانی که کاربر زیر نور آفتاب است و عینک آفتابی رو صورت دارد، مجبور است عینک خود را بردارد تا گوشی بتواند چهره‌ی او را تشخیص دهد. اما با تمام این زمانی که کار می‌کند واقعا عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد.
آیفون 8 پلاس یا آیفون ایکس، کدام یک بهتر است ؟(قسمت سوم)

آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس از لحاظ قیمت و حافظه‌ی ذخیره‌سازی

آیفون ایکس قیمت بالاتری دارد. بالاخره دوربین TrueDepth یک نام و نشان جدید برای آیفون است و همچنین صفحه‌نمایش OLED بدون حاشیه هزینه‌های بیشتری را بر روی دست اپل گذاشته است. قیمت آیفون ایکس 200 دلار بیشتر از قیمت آیفون 8 پلاس و 300 دلار بیشتر از قیمت آیفون 8 است.
می‌توان گفت آیفون ایکس و آیفون 8 پلاس دو محصول گران‌قیمت از دنیای گوشی‌های آیفون هستند که البته آیفون 8 پلاس از آیفون ایکس ارزان‌تر است و پیدا کردن آن هم راحت‌تر است.
هم‌اکنون قیمت آیفون ایکس و آیفون 8 پلاس به شرح زیر است:
قیمت آیفون 8 پلاس 64 گیگ 799دلار
قیمت آیفون 8 پلاس 256 گیگ 949 دلار
قیمت آیفون ایکس 64 گیگ 999 دلار
قیمت آیفون ایکس 256 گیگ 1149 دلار

کدام یک بهتر است؟

بعد از استفاده به مدت مشابه از هر دو مدل واقعا انتخاب یکی از آن‌ها که به طور قطعی پیروز میدان باشد کار سختی است. هر دو مدل ویژگی‌های جالب توجهی را ارائه می‌دهند که تجربه‌ی کاربری کم‌نظیری به کاربران می‌دهد.

آیفون 8 پلاس بخرید اگر

* آیفون 6 یا مدل‌های قدیمی‌تر از 6 آیفون را دارید. بسیاری از مشخصات آیفون 8 پلاس مثل دوربین برای شما جدید و جالب خواهد بود.
* در هزینه کردن محافظه‌کار هستید.
* تاچ آی‌دی دوست دارید و فیس آی‌دی برای شما هیچ جذابیتی ندارد.
* فضا و تجربه‌ی کاربری آشنا را دوست دارید و دلتان نمی‌خواهد وقتتان را صرف گذراندن مراحل یادگیری کار با یک دستگاه جدید کنید.
* گوشی‌های با سایز بزرگ‌تر دوست دارد.

آیفون ایکس بخرید اگر

* آخرین و برترین تکنولوژی را دوست دارید.
* می‌خواهید صفحه نمایش OLED و یا فیس آی‌دی داشته باشید.
* دلتان یک فضای کاربری جدید می‌خواهد و علاقه‌مند به تجربه کردن فضای جدید هستید.
* هزینه کردن برایتان مهم نیست حتی اگر از مدل جدید گوشی خود خوشتان نیاید و تعویض آن برایتان مشکلی به‌وجود نیاورد.
شما می‌توانید بخش اول و همچنین بخش دوم این مطلب را مشاهده کنید و مقایسه‌ی این دو مدل را از جوانب دیگر نیز مطالعه کنید.