تبیان، دستیار زندگی

چگونه در فصل سرما کوهنوردی کنیم؟

تابستان یا زمستان فرقی ندارد، اگر اهل زدن به کوه و کمر باشید، حتی در فصل سرما هم کوهنوردی به شما می چسبد، اما طبیعی است به دلیل یخ زدگی کوه ها، کوهنوردی در ماه های پایانی سال با خطراتی هم مواجه است و رعایت نکات ایمنی کمک می کند تا این تفریح، سلامت شما را با خطر مواجه نکند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
کوهنوردی در زمستان
جلال ملکی ، سخنگوی آتش نشانی در گفت و گو با جام جم بیان کرد: رفتن به کوه اگرچه بسیار مطلوب و جذاب است اما در صورت بی احتیاطی می تواند حوادث ناراحت کننده ای را رقم بزند و خاطره ای بد بجا بگذارد. گم شدن یا گرفتار شدن در کوهستان از جمله حوادثی است که در این ایام به دفعات اتفاق می افتد. همه ساله با شروع فصل زمستان حوادث کوهستان نیز افزایش پیدا می کند که متاسفانه در بعضی موارد نیز ختم به خیر نمی شود.

چرا که مواردی بوده که افراد در اثر سقوط از ارتفاع، گرفتار شدن زیر بهمن، سقوط اشیاء و سنگ از ارتفاع، گم شدن در مسیرهای ناشناخته، برخورد با کولاک و جبهه هوای نامناسب جان خود را از دست داده و حتی در بعضی از این موارد مدت ها بعد جنازه منجمد شده آنان پیدا شده است. پس لازم است افراد جهت استفاده مطلوب از این مناطق، توصیه های ایمنی را بکار گیرند و البته این توصیه ها برای تمامی افرادی است که به کوهستان عزیمت می کنند، حال سفرهای یک روزه باشد یا چند روزه.

هنگام سفر به مناطق کوهستانی باید چندین نکته مهم و اصولی را رعایت کرد. همواره احتیاط را در کوله پشتی خود جای دهید، هیچگاه تنها به کوه نروید حتی اگر برای چند ساعت قصد سفر دارید، در کوه از پرتاب کردن و غلطاندن سنگ پرهیز کنید، بیش از توان فیزیکی یا توان فنی خود و دیگران برنامه ریزی نکنید و همواره توان ضعیف ترین فرد را در نظر بگیرید، اصول اساسی حمل بار بخشی از ایمنی در کوهستان است، قبل از سفر برنامه ریزی کنید و دقیقا طبق برنامه عمل کنید و تغییرات احتمالی با نظر همه گروه باشد.

بیش از توان فیزیکی خود بار به همراه نبرید، همواره در مسیرهای مشخص شده و تائید شده حرکت کنید و از حرکت در مسیرهای ناشناخته و بیراهه اجتناب کنید، دوستان و نزدیکان خود را از مسیر انتخاب شده برای کوه پیمایی آگاه کنید تا درصورت تاخیر در بازگشت، دیگران محل و مسیر حرکت شما را بدانند و درصورت تغییر در مسیر، حتماً آنان را از مسیر جدید آگاه کنید.

به گفته وی، در کوه عجله نکنید، قبل از تاریک شدن هوا کوه را ترک کرده و پایین بیایید و همیشه وقت اضافی برای اتفاقات پیش بینی نشده در کوه درنظر بگیرید.

سخنگوی آتش نشانی همراه داشتن کروکی یا نقشه مسیر را مهم ترین اقدام دانست و ادامه داد: بهتر است فرد با تجربه ای را به عنوان رهبر گروه انتخاب کنید و ترجیحاً فردی که به اصول کمک های اولیه آشناست را نیز به همراه داشته باشید. همچنین مراقب تغییرات ناگهانی هوا باشید و سعی کنید همیشه با وسایل کامل و پوشاک مناسب به کوه بروید.

ملکی هشدار داد: بر روی یال های برف گیر و دره های بهمن ریز حرکت نکنید و اگر گم شدید در پایین آمدن از کوه عجله نکنید و با مشورت و تفکر، بهترین راه را پیدا کنید و درصورت عدم یافتن راه مناسب، بلافاصله مراتب را به سامانه 125 آتش نشانی و یا اکیپ های امدادی اطلاع دهید. علاوه بر آن، مکان اعلام شده ی خود به آتش نشانی را تغییر ندهید و درصورت تغییر، بلافاصله محل جدید را به آنان اطلاع دهید.

وی بازی کردن و انجام کارهای غیرضروری با تلفن همراه را خطرناک دانست و گفت: زیرا این کار باعث تخلیه شارژ تلفن همراه شما شده و درصورت نیاز نمی توانید از آن استفاده مفید کنید.

به گفته سخنگوی آتش نشانی، به جای برپایی آتش از چراغ خوراک پزی استفاده کنید. همچنین از غذاهای سبک، سالم و مقوی استفاده کنید و از خوردن غذاهای آماده پرچرب خودداری کنید و حتماً زباله های خود را در محل های مشخص شده قرار دهید و یا به ارتفاعات پایین باز گردانید.

وی خاطرنشان کرد: افراد در کوهستان هر چیزی را که پیدا کردند در جای خود بگذارند. زیرا هر کدام از آنها می تواند نشانه ای برای گروه های دیگر باشد. علاوه بر آن به هیچ عنوان در کنار رودخانه ها، مسیر سیلاب ها، لبه دره ها و پرتگاه ها و در مسیر راه چادر نزنید.

ملکی توصیه کرد: هرگاه دچار حادثه شدید با شماره 125 تماس بگیرید و با خونسردی کامل موقعیت خود و یا برخی علائم خاص منطقه را اعلام کنید تا در کمک رسانی تسریع شود. با نیروهای امدادی همکاری داشته باشید و تا زمانی که آنان به شما نرسیده اند محل حضور خود را تغییر ندهید و اگر به هر دلیلی مجبور به ترک محل شدید حتماً مکان جدید خود را به نیروهای امدادی اعلام کنید.

منبع: جام جم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.