تبیان، دستیار زندگی

مگس‌ها بیش از حد میکروب دارند

محققان دریافتند مگس ها بیش از آنچه پیش از این تصور می‌شد، حامل میکروب و باکتری هستند. بر اساس این تحقیقات، مگس هایی که در منازل یافت می‌شوند حامل سالمونلا، ای‌کولای و حتی باکتری‌های عامل زخم معده و سایر گونه‌های کشنده هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
مگس

عموم مردم می‌دانند که مگس‌ها حامل میکروب هستند، اما هیچ کس به درستی از میزان این میکروب‌ها و احتمال انتقال آن‌ها اطلاع درستی ندارد.

محققان کالج ابرلی ایالت پنسیلوانیا در آمریکا با استفاده از تکنیک‌های بررسی توالی دی ان ای توانستند میزان تجمع میکروب‌ها را درون و روی بدن دو گونه از مگس هایی که معمولا در منازل یافت می‌شوند، اندازه‌گیری کنند. در نتیجه این بررسی‌ها معلوم شد 351 نوع باکتری مختلف در بدن مگس Musca domesticaو 316 نوع باکتری در بدن مگس blowfly که ساکن مناطق گرمتر است، یافت می‌شود.

همچنین با بررسی میزان تجمع میکروب‌ها در اندام‌های مختلف این مگس‌ها مشخص شد بال‌ها و پاهای مگس‌ها آلوده‌ترین اندام‌های این حشرات هستند.

بخش عمده میکروب‌ها در هنگام حرکت مگس روی فضولات و سایر ضایعات در حال تجزیه که مگس‌ها دوران رشد خود را درون آن‌ها می‌گذرانند، به بدن این حشرات وارد می‌شود.

در این تحقیقات معلوم شد مگس‌های ساکن مناطق شهری بیش از مناطق روستایی آلوده به باکتری ها هستند و به همین علت محققان توصیه می‌کنند اگر قصد دارید روزی را در طبیعت بگذرانید بهتر است به جای رفتن به پارک‌های شهر به مناطق روستایی اطراف شهرها بروید.

8 راه دفع مگس از خانه

کشیدن پرده اتاق

روش اول: تاریک کردن محیط

شما به راحتی می توانید حشرات را با هدایت به سمت نور ، به سمت بیرون از خانه هدایت کنید.

- اول پرده ها را بکشید. درب اتاق ها را هم ببندید.

- حال درب یا پنجره که معمولا به سمت بیرون از خانه است را باز کنید تا حشرات با دیدن نور کوچه و خیابان به سمت بیرون هدایت شوند.

روش دوم : تمیز نگه داشتن آشپزخانه

همه ی مواد غذایی در دسترس اعم از کیک ، میوه ، غذاهای باقیمانده و … را از دسترس دور کنید. هر جایی این مواد غذایی باشند، مگس ها هم حضور خواهند داشت.

- ظرف های کثیف را نشسته در آشپزخانه نگذارید.

- غذاها و میوه های فاسد را دور بریزید. مگس ها در این مواد فاسد تخمگذاری می کنند و تعدادشان افزایش پیدا می کند.

- درب سطل آشغال را همیشه ببندید.

روش سوم : استفاده از اسپری آب پاش

شما می توانید یک اسپری آب پاش تهیه کنید و سپس آن را با مخلوط آب و مایع ظرفشویی پر کنید و به راحتی مگس یا پشه ها را مورد هدف قرار دهید. در این روش مایع باعث به هم چسبیدن بال مگس و در نهایت مانع از پرواز آن می شود. البته این روش باعث کشته شدن آنها نمی شود.

روش چهارم: استفاده از سرکه

- یک قوطی شیشه ای یا پلاستیکی پیدا کنید و تا نصف از سرکه پر کنید.

- چند تا سوراخ که مگس ها بتوانند از آنها رد شوند، روی درب آن ایجاد کنید.

- حالا قوطی را در مکانی که مگس ها هستند قرار بدهید.

- مگس ها جذب بوی سرکه شده و وارد قوطی می شوند. ولی آنقدر باهوش نخواهند بود که سوراخ کوچکی که از آن وارد شده اند را پیدا کنند و پس از مدتی سرکه سیب به کار آن ها پایان خواهد داد.

- قوطی را بعد از مدتی تمیز کنید و دوباره اگر باز هم مگس ها پیدا شدند، استفاده کنید.

دفع مگس

روش پنجم: ساخت تله

 ابتدا یک مایع چسبناک و شیرین درست می کنیم، به این صورت که مقداری آب و شکر را می جوشانیم تا غلیظ و سفت شود و تقریبا شبیه عسل شود. حالا یک تکه پارچه را به این مخلوط آغشته کنید. بعد این پارچه را در مکانی که مگس ها هستند آویزان کنید. به دلیل اینکه مخلوط شیرین است، مگس ها جذب آن می شوند و چون چسبناک است به آن می چسبند و دیگر نمی توانند پرواز کنند. پس از مدتی که مگس های چسبیده به پارچه زیاد شدند، پارچه را دور بیندازید.

روش ششم : استفاده از حشره کش

شما می توانید از اسپری های حشره کش استفاده کنید که از قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است، ولی به خاطر مشکلاتی که ممکن است برای سیستم تنفسی شما و یا مسمومیت مواد غذایی ایجاد کند، خیلی این روش مخصوصا در داخل منزل توصیه نمی شود.

روش هفتم : زدن توری به درب و  پنجره ها

اگر پنجره های شما توری نداشته باشند، به محض باز شدن یک شاه راه برای ورود مگس ها و سایر حشرات به حساب می آیند. لذا مقداری توری پارچه ای تهیه کنید و به پنجره ها بچسبانید و یا می توانید از توری های آلومینیومی استفاده کنید.

روش هشتم: استفاده از گیاهان دورکننده مگس و پشه

شما می توانید با استفاده از برخی گیاهان، این مهمان های ناخوانده را از خانه تان دور کنید. این گیاهان را در ورودی منزل قرار دهید تا مگس و پشه با استشمام بوی این گیاهان، از ورود به خانه منصرف شوند.

یکی از این گیاهان، نعنا ست. نعنا را کنار درب یا پنجره قرار دهید تا مثل یک حفاظ مانع از ورود حشرات و مگس و پشه به داخل خانه شود. همچنین می توانید مقداری نعنا را خرد کرده و نزدیک پنجره قرار دهید.

علاوه بر نعناع ، از گیاه اسطوخودوس و پونه هم می توانید به صورت مشابه استفاده کنید.

فراوری : نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

منابع:

ایرنا

هاو کن یو
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.