تبیان، دستیار زندگی

در فضایل آل یاسین

یکی از خصائص بزرگ خاندان رسالت همین است که در قرآن همه جا سلام مخصوص به انبیاء عظام می نماید و می فرماید: «سلام علی نوح فی العالمین»، «سلام علی ابراهیم»، «سلام علی موسی و هرون»، ولی سلام بر اولاد انبیاء ننموده مگر به اولاد خاتم الانبیاء که می فرماید: «سلام علی اِل یاسین». «یس»، یکی از نا م های خاتم الانبیاء است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آل یاسین

اسم های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در قرآن


در قرآن مجید، پنج اسم از دوازده اسم پیامبر صلی الله علیه و آله برای مزید بینایی امت ذکر گردیده و آن پنج اسم مقدس «محمد و احمد و عبداللّه و نون و یس» است. و در اول سوره یس می فرماید: «یس و القران الحَکیم اِنّکَ لَمِنَ المُرسَلین...» «یاء» حرف ندا و «س» نام مبارک آن حضرت و اشاره به حقیقت و سوّیت اعتدالیه طاهریه و باطنیه آن حضرت می باشد.

آل یاسین در نظر اهل سنت


در کتب علمای بزرگ [اهل سنت]، در ذیل آیه سوم از آیاتی که در صواعق محرقه در فضایل اهل بیت نقل نموده، نوشته است که جماعتی از مفسرین از ابن عباس [مفسر و حبر امت]، نقل نموده اند که... مراد از آل یاسین آل محمدند. پس سلام بر آل یس یعنی سلام بر آل محمد صلی الله علیه و آله .

برابر در پنج چیز


امام فخر رازی گفته است: ا هل بیت آن حضرت در پنج چیز با آن حضرت برابری می کنند: اول در سلام، دوم در صلوات، سوم در طهارت. خدای تعالی فرموده است: طه، یعنی ای طاهر! و درباره آن ها آیه تطهیر را نازل فرموده و چهارم در تحریم صدقه که بر پیغمبر و اهل بیت آن حضرت صدقه حرام است. پنجم در محبت که خدای تعالی فرموده: بگو اگر شما دوست می دارید خدا را، پس متابعت نمایید مرا تا دوست بدارد خدا شما را. و فرمود: محمد! بگو من اجری از شما نمی خواهم مگر دوستی اهل بیت من.

چگونگی صلوات


امام بخاری نقل می کند که چون آیه «اِنّ الله و مَلئَکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلی النَّبی...» نازل گردید، عرض کردیم: یا رسول اللّه ! طریقه سلام کردن بر تو را دانستیم؛ چگونه صلوات بر شما بفرستیم؟ حضرت فرمودند: به این طریق صلوات بفرستید: «اللهمّ صَلِّ علی محمّدٍ و آل محمد».

صلوات بَترا


[ابن حجر] روایت نموده است که فرمود: «لا تصلو علی الصلوة البترا» یعنی صلوات بترا و بریده بر من نفرستید. عرض کردند: یا رسول اللّه ! صلوات بترا کدام است؟ فرمود: اینکه بگویید: «اللهم صل علی محمد» بلکه بگویید: «اللهم صلی علی محمد و علی آل محمد».

عنوان بعد
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.