تبیان، دستیار زندگی

هفتم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز سه شنبه هفتم آذر 1396 هجری خورشیدی، نهم ربیع الاول 1439 هجری قمری، بیست و هشتم نوامبر 2017 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
7 آذر 1359
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با اجرای عملیات دلاورانه ای با عنوان مروارید علاوه بر نابودی اسکله نفتی البکر و الامیه، چندین ناو جنگی و هواپیمای دشمن را به اعماق دریا فرستاد.

7 آذر 1359
امام خمینی(ره) به مناسبت رشادت نظامیان نیروی دریایی ارتش و به ویژه مقاومت جسورانه ناوچه پیکان در برابر تهاجم دریایی و هوایی رژیم عراق، این روز شکوهمند را با عنوان «روز نیروی دریایی» نامگذاری کرد.

7 آذر 1358
رهبر انقلاب اسلامی ایران مردم را به شرکت در همه پرسی قانون اساسی دعوت کرد. نخستین انتخابات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در دوازدهم این ماه برپا شد.

7 آذر 1356
فهرست افراد وابسته به حکومت پهلوی که مقادیر زیادی ارز از کشور خارج کرده و به حساب های خود در کشورهای دیگر انتقال داده بودند از طرف جمعی از کارکنان بانک مرکزی منتشر شد. در این لیست اسامی وابستگان نزدیک به محمدرضا پهلوی، درباریان، وزیران، نمایندگان و مقامات بلندپایه و چند تن از نخست وزیران پیشین دیده می شد.

7 آذر 1341
سخنرانی حجت الاسلام محمدتقی فلسفی در مسجد ارگ تهران در افشای ماهیت مصوبه دولت در زمینه انجمن های ایالتی و ولایتی به یک تجمع سیاسی برابر دولت تبدیل شد.

7 آذر 1341
امیر اسدالله علم نخست وزیر محمدرضا پهلوی در پی مقاومت و مخالفت علما، در تلگرامی به علمای قم، لغو مصوبه انجمن های ایالتی و ولایتی را اعلام کرد.

7 آذر 1334
در پی پیوستن ایران به پیمان بغداد، که یک قرارداد همکاری سیاسی – نظامی محسوب می شد، دولت ایران سفیران خود در کشورهای عضو این پیمان را تغییر داد و سرلشکر باتمانقلیچ به سمت سفیر کبیر ایران در پاکستان و سرلشکر حسن ارفع سفیرکبیر ایران در ترکیه شد.

7 آذر 1318
دولت ایران یادداشت اعتراض آمیزی را به سفارت انگلیس تسلیم کرد و در آن اقدام دولت بریتانیا در جلوگیری از حمل کالاهای خریداری شده ایران از آلمان را مورد انتقاد قرار داد.

7 آذر 1310
رضاخان با مسافرت یک هیات انگلیسی به ریاست «سر مارک اورل اشتین» باستان شناس مجارستانی الاصل تبعه انگلیس به ایران، جهت کشف آثار باستانی در شهرهای کشور موافقت کرد.

7 آذر 1300
روزنامه ستاره ایران درباره اعتراض انگلیس به واگذاری امتیاز نفت شمال به شرکت نفت استاندارد اویل آمریکا و فروش امتیاز خوشتاریا نوشت: موافقت کامل کابینه صمصام السلطنه با واگذاری امتیاز به خوشتاریا به دلیل مخالفت مجلس با این امتیاز اعتباری ندارد و دولت ایران به هیچ وجه، خود را متعهد به قبول گفتگوهای انجام شده میان دولت انگلیس و خوشتاریا نمی داند.