تبیان، دستیار زندگی

آیفون ایکس، یک گوشی تمام عیار یا یک گوشی به درد نخور؟!

مدت زیادی نیست که از معرفی و رونمایی محصولات جدید آیفون می‌گذرد. محصولاتی مثل آیفون ایکس که کاربران و خریداران زیادی را به وسوسه انداخت و بسیاری از افراد در حال پس‌انداز برای خرید جدیدترین محصولات برند مورد علاقه‌ی خود یعنی اپل بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیفون ایکس، یک گوشی تمام‌عیار است یا یک گوشی به درد نخور؟
مدت زیادی نیست که از معرفی و رونمایی محصولات جدید آیفون می‌گذرد. محصولاتی که کاربران و خریداران زیادی را به وسوسه انداخت و بسیاری از افراد در حال پس‌انداز برای خرید جدیدترین محصولات برند مورد علاقه‌ی خود یعنی اپل بودند. اما آیا این محصولات و این طراحی‌های جدید، واقعا آن چیزی بود که کاربران انتظارش را می‌کشیدند؟ آیا واقعا همان محصول رویایی هستند که در تبلیغات به‌طور شگفت‌انگیزی معرفی می‌شوند؟ بدیهی است که هیچ محصولی نمی‌تواند کاملا بی‌عیب و نقص باشد. این قضیه در مورد یکی از آخرین محصولات اپل هم صدق می‌کند. ظاهرا بعد از عرضه‌ی آیفون ایکس در بازارها و رسیدن این محصول به دست کاربران، برخی از مشکلات این گوشی نسل جدید خود را نمایان کرده که باعث بروز نقدهای واقعی و بعضا شایعات شده است.

آیا واقعا تشخیص چهره‌ی آیفون فریب خورده ؟

طبق یکی از آخرین خبرهای منتشر شده پیرامون فناوری تشخیص چهره‌ی آیفون ایکس، یک شرکت امنیتی در ویتنام مدعی شده است که فناوری هوشمند تشخیص چهره در این گوشی را فریب داده و قفل آن را بدین وسیله باز کرده است.

کاربر «آیفون‌باز» مجبور به تغییر رفتار خود با گوشی هنگام استفاده سنتی است.


البته قبل از این هم موارد مشابهی از فریب خوردن فناوری تشخیص چهره‌ی آیفون گزارش شده بود. لازم به ذکر است فقط فناوری تشخیص چهره‌ی آیفون ایکس در مرکز توجهات نیست و بعضا ایرادات دیگری هم مطرح شده است.

ایرادات آیفون ایکس چیست؟

 در ادامه‌ی همین بحث می‌پردازیم به توصیف یکی از کاربرانی که آیفون ایکس خریداری کرده و به مدت یک ماه از آن استفاده کرده است اما حالا و پس از گذشت یک ماه بنا به دلایلی که در ادامه می‌خوانیم قصد تعویض آیفون ایکس با آیفون 8 را دارد.
دنیس گرین از تجربه‌ی تلخ 1 ماهه خود با آیفون ایکس می‌گوید که سرانجام باعث شده است دست به فروش این گوشی زیبا زده تا آیفون 8 بخرد.
بزرگ‌ترین مشکلی که دنیس ذکر می‌کند، لزوم بکارگیری هر دو دست هنگام کار با آیفون ایکس است که باعث می‌شود تا در مواقع غیر ضروری هم کاربر مجبور به استفاده از دو دست شود. قرار گرفتن در شرایطی مانند پشت فرمان بودن برای دیدن نقشه و ... این مشکل را دوچندان می‌کند. دنیس برای نشان دادن بخش قابل استفاده از یک دست تصویر زیر را کشیده است و می‌گوید داخل خط قرمز قابلیت استفاده از یک دست را دارد اما برای استفاده از ناحیه بیرون از خط قرمز باید از دست دوم بهره  گرفت.
وی از ناسازگار بودن فناوری چهره‌شناس اپل می‌گوید که گاه و بی‌گاه وی را اذیت کرده و با تلاش مجدد، مجبور به باز کردن قفل گوشی شده است.
همچنین کروم روشن سطح فلزی گوشی به راحتی خش بر می‌دارد و اگر کاربر از کاور استفاده نکند، قطعا گوشی از لحاظ فیزیکی دچار خراشیدگی می‌شود.
آیفون ایکس، یک گوشی تمام‌عیار است یا یک گوشی به درد نخور؟
دنیس دلیل دیگر را قیمت نجومی می‌داند که برای چنین گوشی‌ای پرداخت می‌شود که با جیب بسیاری از کاربران هم‌خوانی ندارد و خریدار هم خیال می‌کند این گوشی باید توقع‌های او را در هر صورت برآورده کند، که در نهایت چنین چیزی رخ نمی‌دهد. 
فهرست سایر مشکلاتی که دنیس در این یک ماه با آیفون ایکس داشته به شرح زیر است: 
به دلیل وجود شکاف و شکستگی ذاتی اسکرین در بالای گوشی / Notch نمی‌توان با یک دست نوتیفیکیشن‌ها را باز کرده و دید. 
کاربر «آیفون‌باز» مجبور به تغییر رفتار خود با گوشی هنگام استفاده سنتی است. کاربری که با آیفون‌های قبلی کار کرده، حالا باید روش استفاده از گوشی را تغییر دهد و این نکته‌ای است که خطای طراحی محسوب می‌شود. 
بدترین حالت زمانی است که قصد استفاده از آیکون‌های بالای گوشی را دارید و با بالا بردن دست، احساس می‌کنید گوشی گران قیمت شما در حال افتادن است! 
ترس از افتادن گوشی و هزینه 549 دلار تعمیر همیشه همراه آیفون ایکسی‌ها است که به مرور استرس را در زندگی زیاد می‌کند. 
بسیاری از کاربران با ورود آیفون ایکس احساسی مشابه داشته و می‌گفتند تغییر ناگهانی در اپل رخ داده و استفاده از گوشی را سخت کرده است اما بعدا با آن انس گرفته و عاشقش شدند. اما ظاهرا چنین اتفاقی برای آیفون ایکس نیفتاده است و با گذشت زمان نفرت بیشتر شده است. 
دیدن کاربران با آیفون قدیمی که به راحتی از تاچ آی دی بدون عیب و نقص آن استفاده می‌کنند باعث حسادت دارندگان آیفون ایکس شده که احساس ضرر می‌کنند. دنیس می‌گوید دیدن یکی از دوستان با آیفون 8 هم باعث شد تا به او که به راحتی گوشی خود را مدیریت و کنترل می‌کرد؛ حسودی کنم.
آیفون ایکس، یک گوشی تمام‌عیار است یا یک گوشی به درد نخور؟
در پایان دنیس نتیجه گرفت که آیفون ایکس برای او کارآمد نیست و از آن بدش آمده است و به همین دلیل گوشی زیبای خود را می‌فروشد تا آیفون 8 بخرد.
البته در این بین نباید هیجان زده  و تحت تاثیر هر گزارش و نقدی قرار گرفت چرا که برخی از این گزارشات و تبلیغات، ناشی از کمپانی رقیب یک محصول هستند و قصد کاهش فروش و محبوبیت محصول رقیب خود را دارند. همچنین هر کاربری مطابق سلیقه و دیدگاه خود در مورد یک محصول نظری می‌دهد و شاید یک کاربر یک ویژگی را به عنوان مزیت و کاربری دیگر همان ویژگی را به عنوان ایراد در نظر بگیرند. البته تبلیغات هم در این زمینه موثر هستند و شاید برخی تبلیغات، میزان توقع کاربران را از یک محصول به قدری بالا ببرند که آن محصول در دنیای واقعی قادر به پاسخگویی در مقابل توقع کاربران نباشد. در هر صورت باید بدانیم که هیچ محصولی به‌طور کامل نمی‌تواند بی‌عیب و نقص باشد.
همچنین می‌توانید مقایسه آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس قسمت اول و قسمت دوم را مطالعه کنید.

منابع: فرارو/ خبرآنلاین