تبیان، دستیار زندگی

از چه سنّی باید دختران را به حجاب عادت داد؟

از مهمترین شیوه های مؤثر در نهادینه کردن حجاب و عفاف، روش الگویی است. به طور طبیعی تربیت ابتدایی انسان با روش الگویی شکل می گیرد، کودک در چند سال نخست زندگی، همه کارهایش را از اطرافیان که در درجه اول، پدر و مادر اویند، الگوبرداری می کند، با تقلید از آنان رشد می کند و ساختار تربیتی کودک، نقش زیادی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :




حجاب

 کودک، مقلد خوبی است و به آسانی و بدون هیچ زحمت و مشقتی و فقط از راه تقلید، می آموزد. او می بیند، می شنود و پس از مدتی تکرار می کند. تنها کافی است الگوهایی را در معرض دید و ارتباط با او قرار دهید که هم محبوب او باشند و هم محجبه. بنابراین قبل از اینکه بخواهید او را با گفتار به حجاب توصیه کنید با رفتار خود حجاب را به او آموزش دهید. فرزندان ما آن طور که ما هستیم میشوند نه آن طور که ما میخواهیم.
از افراط و تفریط در این امر خودداری شود. با لباس های مبتذل بیرون برده نشود. این باعث میشود مورد توجه و احیانا تشویق و علاقه اطرافیان قرار گیرد و کم کم به نمایش گری و بی حجابی عادت کند. در عین حال هم فعلا درباره چادر سختگیری نشود. بگذارید خودش حجاب چادر را انتخاب کند.
در خرید لباس نیز ملزومات حجاب را مد نظر قرار دهید. برایش روسری، مقنعه و چادر تهیه کنید و وقتی از آنها استفاده میکند او را مورد تشویق قرار دهید.
با توجه به اینکه دختر شما مادری همچون شما دارد میتوان پیش بینی کرد که به طور طبیعی به حجاب علاقه مند شود و به آن ملتزم شود. تنها شما باید زمینه را برای این التزام و انتخاب مساعد کنید. مراقب باشید خاطره بدی از حجاب پیدا نکند. مثلا وقتی چادر پوشیده مورد تمسخر قرار نگیرد و  ......
حجاب مانند سایر واجبات شرعی از ۹ سالگی که معادل آن به سال شمسی تقریبا ۸ سال و نه ماهگی است بر دختر واجب میشود. اما مانند عبادات تمرینی دیگر که از قبل از سن بلوغ آغاز میشود حجاب نیز باید از قبل تمرین شود تا با رسیدن به سن بلوغ، انجام آن سخت نباشد. در برخی از روایات وارد شده است که بعد از شش سالگی دختر، مردان نامحرم او را نبوسند و به همین ترتیب دختر به حفظ حریم با نامحرم عادت داده می شود.

منبع : شهر سوال
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی




مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.