تبیان، دستیار زندگی
بعضی از دانه های برف شیارهایی دارند که صفحه بلور آنها را، بخش بخش کرده است و برای همین به آنها صفحات چند بخشی می‌گویند. این بلور‌ها هم مانند دندریت های ستاره ای مسطح و نازک هستند و اشکال بسیار پیچیده و متفاوتی دارند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طبقه بندی دانه های برف

1233403144.jpg

هر چند هیچ دو دانه برفی به هم شباهت ندارند، می‌توان اشکال آن ها را به چند دسته تقسیم کرد.

اشکال اصلی دانه های برف عبارتند از:

1- دندریت های ستاره مانند

کلمه ی دندریت به معنی "درخت مانند"است که ظاهر چند شاخه ای این بلورهای برف را توضیح می‌دهد.

دندریت های ستاره مانند، شش شاخه متقارن اصلی دارند که شاخه های فرعی بسیاری روی آنها قرار گرفته است. این کریستال ها قطری در حدود 5 میلی لیتر یا بیش تر دارند اما در هر حال کاملاً مسطح هستند و ضخامتشان کمتراز یک میلی متر است.

دانه برف

دانه برف

2- صفحات چند بخشی

بعضی از دانه های برف، شیارهایی دارند که صفحه ی بلور آن ها را، به بخش های مختلف تقسیم می کند و برای همین به آن ها صفحات چند بخشی می‌گویند. این بلور‌ها هم مانند دندریت های ستاره ای مسطح و نازک هستند و اشکال بسیار پیچیده و متفاوتی دارند.

دانه برف

دانه برف

3- ستون های توخالی

هر وقت از دانه های برف حرف می‌زنیم، همه به یاد اشکال صفحه ای می‌افتند، در حالیکه بخش اعظم بارش های برفی را بلورهای ستونی تشکیل می‌دهند. این ستون های تو خالی شش گوش، شکلی شبیه به مداد دارند و سر و ته آن ها مخروط های تو خالی، درست مانند نوک تیز مداد قرار گرفته است.

دانه برف

دانه برف

4- سوزنی ها

اگر بلورهای ستونی بسیار دراز و باریک شوند، به سوزن شباهت پیدا می‌کنند. این سوزن ها گاهی دارای نواحی تو خالی هستند و گاهی هم در انتهایشان بلور سوزنی شکل دیگری جوانه زده است.

دانه برف

دانه برف

5- دندریت های فضایی

این بلورها نه صفحه ای هستند و نه ستونی، بلکه از تعدادی بلور یخ تشکیل شده اند که به هم چسبیده اند. هر شاخه آن به یکی از بازوهای بلور ستاره ای شباهت دارد اما جهت قرار گرفتن شاخه‌ها نامرتب و تصادفی است.

دانه برف

دانه برف

6- ستون های دردار

این بلورها ابتدا به صورت ستونی رشد می‌کنند؛ اما در نیمه راه تغییر روش می‌دهند و به رشد صفحه ای می‌پردازند. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که بلور وارد ناحیه ای با دمای متفاوت می‌شود.

دانه برف

دانه برف

7- بلورهای حباب دار

دانه های برف در ابرها پدید می‌آیند که خود آ نها از قطرات کوچک آب تشکیل شده اند. این قطرات آب در بلورهای برف منجمد می‌شوند و حبابهایی درست می‌کنند که شکلشان را در این تصاویر می‌بینید.

دانه برف

دانه برف

8- بلورهای نامنظم

دانه های برف در ابرهای آشفته سرگذشت سختی دارند و برای همین شکسته، بدشکل و از شکل افتاده به زمین می‌رسند. بارشهای گرم، به خصوص هنگامی که باد سخت در آن‌ها می‌وزد، بیشترین مقدار بلورهای نامنظم را همراه دارند.

بر پایه آنچه گفتیم، طبقه بندیهای متفاوتی از دانه های برف وجود دارد که بعضی از آن ها را می‌بینید.

طبقه بندی دانه های برف

طبقه بندی دانه های برف

مترجم:ساناز فرهنگی

طبقه بندی دانه های برف