تبیان، دستیار زندگی

در مصاحبه اختصاصی تبیان با نمایندگان مجلس نهم و دهم بررسی شد؛

چرا هشتم ربیع الاول تعطیل شد؟

در روزهای اخیر خبر تعطیلی هشتم ربیع الاول بمناسبت بزرگداشت روز به امامت رسیدن امام زمان(عج) خبرساز شده است. عده ای از مجلس و یا بیرون از آن به دلیل هزینه ها و خسارات مالی که تعطیلی به همراه دارد، با این طرح مخالفت کرده اند. اما سوالاتی دیگری هم در رابطه با این موضوع وجود دارد مثل اینکه این طرح از کجا نشأت گرفته است و یا چگونه در روزی که شهادت امام عسکری(علیه السلام) می باشد کشور را برای جشن و شادی تعطیل کرده اند؟ و آیا این تعطیلات در نهایت سودی برای افزایش سطح معرفت جامعه نسبت به اهل بیت دارد؟ تبیان پاسخ به این سوالات را در مصاحبه ای اختصاصی از نمایندگان مجلس جویا شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
8 ربیع، تعطیلی 8 ربیع

سابقه تعطیلی هشتم ربیع به روایت مطهری نماینده مجلس


مطهری گفت: این طرح به صورت یک فوریتی مطرح می‌شود، 8 ربیع سالروز شهادت امام حسن عسگری(ع) و آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) است، در مجلس نهم این طرح مطرح شد و در آن لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه‌ای کشور گنجانده شد.
نماینده مردم تهران در مجلس در تشریح روند بررسی و تصویب تعطیلی هشتم ربیع الاول، اظهار داشت: شورای نگهبان ابتدا به دلیل بار مالی مخالفت کرد اما با فشاری که به دولت آوردند، رئیس جمهور در نامه‌ای اعلام کرد که بار مالی را دولت تقبل می‌کند و شورای نگهبان نیز در بررسی مجدد به آن ایراد گرفت و بالاخره در مجلس دهم در قالب لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه ای کشور تصویب شد.
مطهری با تأکید بر اینکه طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور را همه فراکسیون‌ها و جناح‌ها در مجلس امضا کرده‌اند، اظهار داشت: این تعطیلی به کشور ضربه وارد می‌کند، ما مصلحت کشور را دیده‌ایم و این موضوع موجب وهن کشور است و مشخص نیست که مردم در این روز باید عزاداری و یا شادی کنند.
وی افزود: فلسفه تعطیلی یک روز این است که این مناسبت بزرگ داشته شود، آیا با تعطیلی این روز (8 ربیع) می‌توانیم بزرگداشت آن را به جا بیاوریم؟ یا اینکه ادارات دایر باشند و مطبوعات نیز مطلب بنویسند بهتر است؟ و یا اینکه تعطیل کنیم و مردم در خانه‌هایشان بنشینند و یا اگر اول یا آخر هفته بود مردم به شمال کشور بروند، باید مشخص شود که هدف ما از تعطیلی 8 ربیع چیست؟
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: همه به اثرات منفی تعطیلات به اقتصاد کشور واقفند و می‌دانند که ضرباتی وارد می‌کند؛ این تعطیلی اصلا به صلاح اقتصاد کشور نیست که یک روز را تعطیل کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در این طرح مصلحت کشور و آبروی مجلس را در نظر گرفته‌ایم و دوستان لطف کنند که این تعطیلی در روز 8 ربیع لغو شود.

در ادامه در تماس تلفنی از سید احسان قاضی زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم درباره تعطیلی 8 ربیع پرسیده شد که در پاسخ گفت: 
این طرح مربوط به نمایندگان دوره گذشته بوده است شما باید از آن ها سوال کنید. آن ها این طرح را تصویب کردند و حالا ما بحث اصلاحش را دنبال می کنیم.

تبیان: آیا در این طرح اصلاح ، برای نمایندگان فقط بحث ضرر مالی وارد بر کشور مهم بوده است و یا اشکال منافات جمع بین شادی و شهادت امام عسکری(علیه السلام) را هم لحاظ کرده اند؟
 این مسئله جنبه های مختلفی برایش وجود دارد. برای این روز در منابع دینی ما نکاتی برایش وجود دارد، ما خیلی از روزهای دیگری داریم که روزهای شهادت یا ولادت هستند ولی تعطیل نیستند، اگر بنا بر تعطیل کردن باشد باید همه آن روزها را تعطیل کنیم.

برای بدست آورن پاسخی مطمئن باید به سراغ نمایندگان دوره قبل می رفتیم. از میان نمایندگان دوره قبل، آقای بیژن نوباوه تلفن ما پاسخ دادند.

تبیان: در رابطه با طرح تعطیلی هشتم ربیع با نمایندگان فعلی مجلس تماس گرفتیم آن ها ما را به شما ارجاع دادند بفرمایید منشأ این طرح از کجاست؟ آیا مراجع چنین درخواستی از نماینده ها داشتند و یا خود نمایندگان محترم بفکر چنین طرحی افتادند؟

با توجه به شناختی که من از مجلس دارم هیچ طرحی به سادگی در مجلس مطرح نمی شود مگر اینکه از سوی هیأت رئیسه مورد تایید قرار بگیرد. این طرح هم اصلا هیچ اضطراری در کشور ندارد ولی نحوه طرحش نشان می دهد یک حمایت بسیار جدی پشت آن است.
 

تبیان: این حمایت از کجا نشات می گیرد؟
بالاخره گفته می شود آقای لاریجانی قول داده اند به قم و به علمای قم. البته این صحبت هایی است که می شود ولی قطعی نمی توانم بگویم. ولی تجربه من نشان می دهد که یک حمایت خاصی پشت آن است چرا که هیچ توجیهی ندارد نه توجیه شرعی و نه توجیه اقتصادی  و نه اجتماعی.

قبلا هم کمیسیون فرهنگی مخالف بود، حتی خود آقای آقاتهرانی که با علمای قم در ارتباط بود می گفتند این طرح توجیهی ندارد که بخواهد تعطیل شود. شما می گویید بزرگداشت، خب بزرگداشت داشته باشیم ولی تعطیل کردن کشور با توجه به حجم بالای تعطیلات توجیهی ندارد. کمیسیون فرهنگی هم می گفت که چه فرقی هست بین این روز و دیگر ایام شهادت یا ولادت؟ ما در دوره  قبل مجلس این حرف ها را زدیم اما هیچ کس جواب نداد.

این حرف هایی هم که مطرح می شود پادشاهی و تاجگذاری امام زمان چه حرفی است؟ ما انقلاب کردیم، سال ها جنگیدیم که این حرف ها تمام شود، این ها شرعی نیستند. البته من نمی خواهم وارد مباحث شرعی آن بشوم بزرگان باید درباره آن نظر بدهند اما بنظر من این طرح غیر ضروری است و برای جامعه سودی ندارد.

آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) خوب است گفته شود ولی حالا بیاییم تعطیل کنیم که چه اتفاقی بیفتد؟ اصلا نباید قیاس کنیم که حضرت ولی عصر آیا آنقدر ارزش ندارد که برایش یک روز را تعطیل کنیم؟ این حرف غلط است.

در این خصوص با حجت الاسلام آقای احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم و دهم نیز سوالتمان را در میان گذاشتیم.

 تبیان: این طرح از کجا وارد مجلس شد؟
منشا این موضوع از ناحیه یکی از مراجع تقلید است و بعد هم در صحن مجلس بحث شد و یک مصوبه ای در این جهت گرفت. اما در شرائط کنونی عده ای از جمله آقای مطهری و پژمان فر طرح دو فوریتی دادند برای کم کردن تعطیلات از جمله همین هشتم ربیع اما دو فوریت آن رای نیاورد و بعد یک فوریت رای آورد. حالا باید دید تا سال آینده در مجلس بحث خواهد شد یا نه؟
 

جمع بندی

با توجه به اینکه روز هشتم ربیع الاول روز شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام) می باشد و در روزی که حتما خود امام زمان(عج) عزادار شهادت مظلومانه پدرشان می باشند تعطیل کردن چنین روزی برای جشن و شادی طرحی موجه از لحاظ شرعی بنظر نمی آید.
از طرفی هم معلوم نیست تعطیل کردن این روز بمناسبت امامت حضرت ولی عصر(عج) به نتیجه حقیقی آن یعنی ارتقای سطح معرفت دینی منتهی شود، چراکه تجربه نشان داده تعطیلی ها بیشتر جاده ها را مملو از ماشین می کند.
و همچنین با توجه به خسارت های مالی بالای اجرای این طرح معلوم نیست که وجود مقدس حضرت ولی عصر(عج) هم راضی به این تعطیلی باشند، بلکه باید به جای افزایش تعطیلات به دنبال کاهش آن باشیم تا از دشمنان امام زمان(عج) باز نمانیم.



 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.