تبیان، دستیار زندگی

هفت عادت نویسندگان موفق

نوشتن کتاب در دنیای امروز فقط گرفتن قلم در دست و اتمام پروژه نیست. بخش اصلی موفقیت یک کتاب پس از اتمام نگارش آن آغاز می‌شود. در این مطلب به روش‌هایی می‌پردازیم که به موفقیت نویسندگان در بازار کتاب کمک می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نویسندگی

موفق شدن در حرفه نویسندگی نیاز به پشتکار دارد و مستلزم صبوری و تمرکز فراوان است. هر ساله 45 هزار کتاب جدید در ایالات متحده منتشر می‌شود و قطعاً استفاده از روش‌های خاص برای رسیدن به موفقیت کتاب در بازار الزامی است. اگر از روش‌های مناسب بهره بگیرید تغییر زیادی در روند موفقیت کتاب‌تان مشاهده خواهید کرد.

پنی سانسویر، موسس و مدیرعامل شرکت پیشرویی در حوزه بازاریابی کتاب و مجلات در آمریکا است. وی که در دانشگاه نیویورک، تدریس مولف-ناشری نیز می‌کند، در حوزه بازاریابی اینترنتی کتاب تخصص داشته و تا به حال چهارده اثر در این حوزه نوشته است. حال وی در مطلبی به عادت‌هایی که باید یک نویسنده موفق داشته باشد پرداخته که شما را به خواندن آنها دعوت می‌کنیم:

- درباره چیزی بنویسید که مردم دوست دارند بخوانند:
این ایده به نظر احمقانه می‌آید، اما از اهمیت زیادی برخوردار است. بله، شما باید کتابی بنویسید که خودتان می‌خواهید، اما باید خوانندگان را نیز مدنظر قراردهید. نوشتن در ژانری خاص مستلزم آگاهی از آن و محدودیت‌هایش است. نوشتن کتاب برای بازار تجاری کوچک با نوشتن کتاب برای بازاری بزرگ‌تر متفاوت است. خوانندگان نیازهای متفاوتی دارند. نویسنده‌های بسیاری هستند که دوست دارند داستانی جنایی بنویسند زیرا این نوع داستان در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است، اما از مختصات آن اطلاعات زیادی ندارند. درباره ژانرهای مختلف تحقیق کنید و چیزی بنویسید که خواننده علاقه دارد. به روی کاغذ آوردن آنچه خودتان دوست دارید قطعاً مهم است اما نوشتن چیزی که خوانندگان دوست دارند، سبب پرفروش شدن کتاب‌تان می‌شود. در میان کتاب‌های محبوب بازار جستجو کنید و چند اثر با موضوع مشابه کتاب خود انتخاب کنید و آن‌ها را بخوانید تا به شما کمک کند کتابی قابل‌فروش بنویسید.

- داستان خود را در چهارچوب ژانری خاص بنویسید:
نویسندگان دوست ندارند به ژانر خاصی پایبند باشند، برای همین کلمات‌شان را در میان ژانرهای مختلفی جا می‌دهند، اما خوانندگان علاقه‌ای به چرخیدن در میان ژانرهای مختلف ندارند. نویسنده‌ای در کنفرانس نویسندگان رمانتیک می‌گفت: «تلاش نکنید به کسانی که سگ دوست دارند، گربه بفروشید.» حرف او کاملا ً صحیح است. به یک ژانر خاص مقید باشید، در غیر این صورت خوانندگان خود را از دست می‌دهید!

- امید داشتن، استراتژی مناسبی برای بازاریابی نیست:
پس از نوشتن کتاب، فقط دعا کردن برای پرفروش شدن کافی نیست. برنامه داشته باشید. به روش‌های مناسب بازاریابی فکر کنید و اگر خودتان قادر به انجام آن نیستید، کسی را استخدام کنید تا این کارها را برای شما انجام دهد.

- فقط یک کتاب ننویسید:
بسیاری از نویسندگان یک کتاب می‌نویسند و منتظر می‌مانند تا ببینند چه اتفاقی رخ می‌دهد. قطعاً چنین روشی شکست می‌خورد. نمی‌توان تجارتی را فقط با ایجاد یک محصول به راه انداخت. مگر اینکه شما هم مانند شرکت اپل باشید و بتوانید چنین کاری کنید. حتی شرکت اپل هم این روزها محصولات مختلفی را به بازار عرضه می‌کند، زیرا اگر چنین نکند به فراموشی سپرده می‌شود. اگر فقط یک کتاب بنویسید، مخاطب‌های شما محدود خواهند بود. چرا؟ زیرا نویسندگان موفق خوب می‌دانند کتاب دومشان موجب فروش کتاب اول می‌شود و کتاب سوم به فروش کتاب اول و دوم کمک می‌کند. اگر می‌خواهید در نویسندگی موفق باشید، بهتر است همیشه کتاب بنویسید. کتاب‌های دنباله‌دار به موفقیت شما کمک زیادی خواهند کرد. بسیاری از نویسندگان موفق کنونی داستان‌های دنباله‌دار می‌نویسند.

- به جلد کتاب‌تان توجه کنید:
انتخاب جلد مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از کتاب‌ها به خاطر جلد نامناسب‌شان دیده نمی‌شوند. بسیاری از نویسندگان می‌گویند اگر محتوای کتاب خوب باشد، کسی به جلد کتاب اهمیت نمی‌دهد. اما اگر جلد کتاب خوب نباشد کسی از محتوای آن هم مطلع نخواهد شد! به نمونه‌های موفق بازار کتاب نگاهی بیندازید، نقاط مشترک‌شان را بیابید، و الگوی مناسبی برای کتاب خود انتخاب کنید.

- ویراستاری بیابید که اشک‌تان را در بیاورد:
ویراستار شما قرار نیست دوست‌تان باشد. ویراستار دقیق و منظمی بیابید که روند نوشتن شما را ارتقا ببخشد و موجب پیشرفت شما شود. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که نوشته‌اش نیاز به ویرایش ندارد! اگر ویراستاری بیابید که بعد از خواندن کتاب بگوید همه چیز عالی است، بهتر است به دنبال ویراستار دیگری باشید. نویسندگان پرفروش خوب می‌دانند نسخه اولیه آثارشان فرقی با آشغال ندارد! کسی را انتخاب کنید که از محدودیت‌های شخصی شما فراتر رود و ذهن شما را به سمت دریچه‌ای نو بگشاید.

- با خوانندگان خود در ارتباط باشید:
روش‌های رسیدن به موفقیت مشخص است. اگر با نویسندگان موفق صحبت کنید درمی‌یابید خوانندگان برای آن‌ها ارزش بالایی دارند. با ارتباط برقرار کردن با خوانندگان خود، آن‌ها را به دنیای شخصی خود دعوت می‌کنید و می‌خواهید بخشی از سفر شخصی شما در دنیای کتابخوانی باشند. داشتن هزاران دنبال‌کننده در اینستاگرام و توئیتر کمک چندانی به شما نمی‌کند. اگر فقط چند نفر به طور مداوم آثار شما را دنبال کنند و مطالب شما را به اشتراک بگذارند بهتر است. 

منبع: ایبنا به نقل از هافینگتون‌پست