تبیان، دستیار زندگی

آیفون 8 پلاس یا آیفون ایکس، کدام یک بهتر است ؟(قسمت دوم)

در قسمت دوم مقایسه‌ی آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس می‌پردازیم به مقایسه باتری و دوربین‌های این دو مدل.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیفون 8 پلاس یا آیفون ایکس، کدام یک بهتر است ؟(قسمت دوم)
در سری اول مقایسه آیفون ایکس و آیفون 8 پلاس، این دو مدل را از نظر اندازه، صفحه نمایش و عملکرد مورد مقایسه قرار دادیم. حالا در ادامه‌ی این مطلب می‌خواهیم 2 گوشی آیفون ایکس و آیفون 8 پلاس را از نظر باتری ، دوربین‌های پشت و دوربین جلو مقایسه کنیم. همچنین در بخش سوم این مطلب هم گوشی‌های آیفون ایکس و 8 پلاس را از لحاظ فناوری شناسایی و سایر موارد مورد مقایسه قرار می‌گیرند.

باتری آیفون ایکس و 8 پلاس

اگر طول عمر باتری یکی از نکات پر اهمیت برای شماست، آیفون 8 پلاس با باتری بزرگ‌تر خود نسبت به آیفون ایکس،در هنگام استفاده از اینترنت و یا استریم ویدیو دوام بیشتری خواهد داشت و شارژش کمی دیرتر تمام خواهد شد. البته اپل می‌گوید باتری هر دو مدل از لحاظ زمان مکالمه و یا پخش موسیقی مدت زمان مشابهی دارند.
لازم به ذکر است هم آیفون ایکس و هم آیفون 8 پلاساز شارژ بی‌سیم Qi پشتیبانی می‌کنند. البته اپل پد شارژ بی‌سیم مخصوص به خود را در سال آینده روانه بازار خواهد کرد. البته همان‌طور که می‌دانید محصولات فراوانی در بازار موجودند که از شارژ بی‌سیم Qi استفاده می‌کنند. در واقع Qi استانداردی است که انتقال انرژی به‌طور بی‌سیم را تعریف می‌کند، یعنی همان اتفاقی که بین پدهای شارژ بی‌سیم و گوشی‌های هوشمند رخ می‌دهد و به‌طور بی‌سیم شارژ می‌شوند.
آیفون 8 پلاس یا آیفون ایکس، کدام یک بهتر است ؟(قسمت دوم)
همچنین هر دو گوشی آیفون ایکس و آیفون 8 پلاس از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند که باید یک آداپتور USB-C به همراه یک کابل USB-C به برق داشته باشید. شارژ سریع به شما این امکان را می‌دهد که در 30 دقیقه بتوانید 50 در صد از باتری گوشی خود را شارژ کنید.
البته نگران شارژ به روش قدیمی نباشید و این روش هم در دسترس است. مثل روال سابق می‌توان از طریق یک کابل و یک آداپتور USB (که در جعبه قرار دارند) هر دوی این گوشی‌ها را شارژ کرد.
آیفون 8 پلاس یا آیفون ایکس، کدام یک بهتر است ؟(قسمت دوم)

دوربین پشت آیفون ایکس و 8 پلاس

اگر آیفون 8 پلاس را با آیفوتن 8 و از لحاظ دوربین مورد مقایسه قرار دهیم، آیفون 8 پلاس بهتر از آیفون 8 خواهد بود اما در مقایسه‌ی بین آیفون ایکس و آیفون 8 پلاس نتیجه برابر خواهد بود و هر دوی آن‌ها دو دوربین‌های دوگانه‌ی مثل هم دارند که در عکس‌برداری و فیلم‌برداری تفاوتی با هم ندارند.
در آیفون ایکس دو دوربین به صورت زیر هم و عمودی قرار گرفته‌اند اما در آیفون 8 پلاس دو دوربین به شکل افقی و در کنار یکدیگر هستند.
آیفون 8 پلاس یا آیفون ایکس، کدام یک بهتر است ؟(قسمت دوم)
دوربین‌های آیفون ایکس عمودی روی هم قرار دارند اما در آیفون 8 پلاس در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.
یک تفاوت کوچک که در بین دوربین این دو گوشی می‌توانیم بیان کنیم این است که آیفون ایکس تثبیت کننده‌ی تصویر دوگانه دارد اما آیفون 8 پلاس تثبیت کننده‌ی تصویر دارد بدین معنی که مثل آیفون ایکس دوگانه نیست. دوگانه بودن تثبیت کننده‌ی تصویر در دوربین آیفون ایکس بدین معناست کگه به ازای هر دو لنز آیفون ایکس یک تثبیت کننده است.

مشخصات دوربین‌ها

آیفون 8 پلاس یا آیفون ایکس، کدام یک بهتر است ؟(قسمت دوم)

 مشخصات فیلم‌برداری


آیفون 8 پلاس یا آیفون ایکس، کدام یک بهتر است ؟(قسمت دوم)

دوربین جلو آیفون ایکس و 8 پلاس

 دوربین‌های جلوی این دو مدل گوشی بسیار متفاوت با هم هستند و اپل به آن‌ها دو اسم متفاوت داده است. آیفون 8 پلاس همان دوربین فیس تایم سنتی و همیشگی را دارد که البته ارتقا یافته است و مجهز به یک دیافراگم f2/2 است. کیفیت عکس‌برداری این دوربین 7 مگاپیکسل است و همچنین قادربه ضبط ویدیوهای 1080  پیکسل است. لازم به ذکر است دوربین جلو هم مثل دوربین‌های پشت فضای رنگی wide-gamut را هنگام عکس‌برداری و عکس‌برداری لایو ضبط می‌کند. همچنین یک فلش صفحه‌نمایش Retina هم به کاربران کمک خواهد کرد که سلفی‌های بهتری بتوانند بگیرند.
آیفون 8 پلاس یا آیفون ایکس، کدام یک بهتر است ؟(قسمت دوم)
فیل شیلر در حال توصیف سنسورها و فرستنده‌های دوربین TrueDepth آیفون ایکس.
در آیفون ایکس تمام ویژگی‌های فوق وجود دارد اما به لطف دوربین TrueDepth، پا را فراتر از این‌ها گذاشته است. در واقع زمانی که کاربر توسط قابلیت فیس آی دی (Face ID) قفل گوشی خود را باز می‌کند در حال استفاده از یکی از همین ویژگی‌های جدید است. دوربین TrueDepth (دوربین جلوی آیفون ایکس) دارای یک سنسور ویژه‌ی کمک به فناوری تشخیص چهره است. همچنین یک دوربین Infrared (فروسرخ) در آن تعبیه شده است که بتواند چهره‌ی کاربران را در تاریکی هم تشخیص دهد. علاوه بر این‌ها سنسور مجاورت، Flood illuminator و یک dot projector. لازم به ذکر است dot projector جهت تهیه نقشه سه بعدی از صورت استفاده می‌شود که در تشخیص چهره کاربرد دارد و این اطمینان را می‌دهد که شما عکس نیستید و کاربر واقعی هستید. در توضیح Flood illuminator هم باید بگوییم که از یک نور نامرئی فروسرخ استفاده می‌کند تا کار تشخیص چهره در تاریکی را آسان‌تر کند.
آیفون 8 پلاس یا آیفون ایکس، کدام یک بهتر است ؟(قسمت دوم)
تمام تکنولوژی‌های به‌کار رفته در دوربین TrueDepth (دوربین جلوی آیفون ایکس) در یک حاشیه‌ی بسیار کوچک در بالای صفحه‌نمایش آیفون 10 گردآوری شده‌اند که در بهتر شدن تصاویر سلفی هم موثر هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های این دوربین animoji است که در واقع ویژگی‌ای است که emojiها را مطابق با صدا، صحبت  و حرکات لب و دهان کاربر متحرک می‌سازد. البته به گفته‌ی برخی این animojiها برای نشان دادن قدرت تکنولوژی به کار رفته در دوربین TrueDepth مورد استفاده قرار گرفته‌اند که شاید در ابتدا استفاده از این animojiها به جهت نمایش قدرت تکنولوژی خنده‌دار به نظر بیاید اما واقعا راهی خلاقانه و سرگرم کننده است و باعث جلب توجه کاربران خواهد شد.

مشخصات دوربین جلو

آیفون 8 پلاس یا آیفون ایکس، کدام یک بهتر است ؟(قسمت دوم)