تبیان، دستیار زندگی

رونق سینما در روزهای سرما

چهارشنبه هفته پیش دور تازه اکران سینما شروع شد و این هفته فیلم های تازه دیگری روی پرده خواهند رفت. در این تركیب فیلم كمدی،كودك،مستند و دفاع مقدسی دیده می شود که درباره شان نوشته ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 صفر تا سکو

قاتل اهلی/مسعود كیمیایی


داستان«قاتل اهلی» درباره شخصیتی است به نام حاج‌آقا دکتر جلال سروش كه کارآفرین موفق بخش خصوصی است. جلال مردی تحصلیکرده است که در بخش خصوصی رشد کرده و کیا بیایی دارد. از آن طرف اهل دیانت است و معتقد به شرعیات. پس برای این مرد جایی برای باج دادن و چشم بستن به دزدی ها نیست. جلال سروش وقتی خیانت های شرکت پیسارو که مافیای قدرت و ثروت است را می بیند، آستین بالا می زند تا با آن ها مقابله کند.نقش اصلی فیلم بر عهده پرویز پرستویی است. امیر جدیدی فرزندخوانده دكتر جلال سروش است. پگاه آهنگرانی در نقش دختر سروش،حمید رضا آذرنگ در نقش یكی دیگر از فرزندخوانده های او و پولاد كیمیایی در نقش خواننده پاپ دیگر بازیگران فیلم هستند. پرویز پورحسینی، سعید پیردوست، رضا رشیدپور و حمید رضا افشار هم در «قاتل اهلی» بازی كرده اند.

 صفر تا سكو/سحر مصیبی


الهه، شهربانو و سهیلا منصوریان سه خواهر قهرمان ووشو نام هایی آشنا هستند. نه به این خاطر كه هر بار جایزه ای جهانی با خود می آورند بلكه به دلیل شرایطی كه در آن رشد كردند. این سه خواهر خانواده ای فقیر داشتنه اند، پدرشان ترك شان كرده بود و با دست خالی سراغ ورزش می روند. فیلم داستان اراده،امید و غلبه بر تاریکی است. ضمن این كه خواهران منصوریان جلوی دوربین خیلی راحت از گذشته خود می گویند و همین صداقت بر جذابیت مستند اضافه كرده.

ثبت با سند برابر است / بهمن گودرزی


تنها فیلم كمدی كه چهارشنبه هفته پیش در جمع اكران های تازه قرار گرفت «ثبت با سند برابر است» نام دارد. این فیلم پیشنهاد خوبی برای آن هاست كه توقع زیادی از یك فیلم ندارند و هدف شان صرفا ساعتی نشستن توی سالن تاریك است. در لحظات زیادی اما نمی توان به شوخی هایش خندید. داستان فیلم از این قرار است: چهار دوست باغی دارند در لواسان. شرط شان این است باغ به کسی می رسد که ازدواج نکند. حالا که چند سال گذشته دو تای شان مزدوج شده اند و دو نفر دیگر نقشه می کشند آن یکی زن بگیرد. جنس «ثبت با سند برابر است»به عنوان یك فیلم كمدی جور است: امین حیایی ،مجید صالحی، سحر قریشی،مهران رجبی،پوریا پورسرخ و محمدرضا شریفی نیا سرمدار فیلم های كمدی هستند. نیوشا ضیغمی،فرزاد حسنی، الهام حمیدی،علی مشهدی و سپند امیرسلیمانی هم در فیلم بازی كرده اند.

اشنوگل / علی سلیمانی و هادی حاجتمند


«اشنوگل»در ادامه آثاری است كه برای شهدای غواص ساخته شده. اشنوگل در اصطلاح محاوره ای رزمندگان خراسانی لوله ای است که غواص جنگی با توجه به شرایط ویژه برای استتار ملزم به استفاده از آن است.«اشنگول»درباره یونس‌است‌که‌به‌عنوان فرمانده‌گردان غواصان سه شب قبل از عملیات درحالی‌که درصدد حفر تونلی در منطقه عملیاتی بوده،مفقودالاثر شده است.حالا پس از سی سال اطلاعاتی به دست می‌آید که نشان می‌دهد احتمالا زنده است. برزو ارجمن ،ماه‌چهره ،کاوه سماک باشی، رحیم نوروزی، هاشم مسعودی، محمدرضا اربابی، مصطفی نصیری و مهدی آفتابی بازیگران فیلم هستند.

پینوکیو، عامو سردار و رئیسعلی / سیدرضا صافی


در اكران تازه دو فیلم برای كودكان در نظر گرفته شده كه «پینوکیو، عامو سردار و رئیسعلی» زودتر به نمیاش عمومی در آمد. این فیلم فضایی فانتزی دارد و تمركز آن بر فرهنگ مردمان بوشهر است. «پینوکیو، عامو سردار و رئیسعلی» فیلمی برای مخاطب کودک و نوجوان است و دارای رگه های طنز است. شخصیت اول این قصه نوجوان ۱۵ ساله دبیرستانی است که در مسابقه مدرسه شرکت کرده و پیرامون زندگی و شخصیت رئیسعلی تحقیق می‌کند.

شكلاتی/سهیل موفق


کریم خودسیانی و  حمزه صالحی فیلمنامه «شكلاتی»نوشته اند:«همه چیز از یک جعبه شکلات شروع شد. یعنی من بچه بودم ... بچه هم که باشیم بازم شکلات عاشقانه‌ترین مزه دنیاست اما ... ». «شكلاتی»در سی و امین جشنواره کودک و نوجوان در بخش های بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین بازیگر کودک نامزد دریافت جایزه شد و شبنم مقدمی توانست دیپلم افتخار بهترین بازیگر را دریافت کند. بازی ناصر هاشمی امتیاز دیگر فیلم است كه همیشه خوب بوده. محمدرضا هدایتی،ارژنگ امیرفضلی،علی مشهدی،فرزین محدث، شهره لرستانی،داریوش اسدزاده،محمدرضا شیرخانلو دیگر بازیگران «شكلاتی» هستند.

آینه بغل/منوچهر هادی


فیلم «آینه بغل» که از چهارشنبه می آید داستان یك زوج جوان است كه یك شب ماشین گرانقیمیتی دست شان می افتد و می خواهند با آن تفریح كنند. آینه این مازراتی شكسته می شود و آن ها دنبال چهل میلیون تومان برای تهیه اش هستند. محمد رضا گلزار و یكتا ناصر صاحبان مازراتی هستند كه رویارویی آن ها با اتفاقات پیش آمده محور اتفاقات بعدی داستان فیلم شده است. جواد عزتی،یکتا ناصر، نازنین بیاتی، سیامک صفری، مه لقا باقری، رضا نیکخواه و بهاره رهنما دیگر بازیگران فیلم هستند.

آذر/محمد حمزه ای


«آذر»داستانی زنی به همین نام است كه به همراه همسر خود امیر (با بازی حمیدرضا آذرنگ) قصد راه انداختن یك رستوران دارند. آن ها برای تامین سرمایه خانه شان را می فروشند تا بتوانند با کمک صابر (با بازی هومن سیدی) به هدف شان برسند. اما صابر نقشه دیگری برای پولها دارد و از شراکت با امیر دست می کشد. در این میان، قتلی اتفاق می افتد و رخدادهای بعدی، آذر را در شرایطی سخت قرار می دهد. او برای غلبه با مشكلات ریز و درشتی كه پیش رو دارد آستین بالا می زند و در نهایت موفق می شود.
نیكی كریمی نقش اصلی فیلم را بر عهده دارد. زنی كه در شرایط بحرانی قرار گرفته اما نمی خواهد شكست بخورد. در توصیف بازی اش نمی توان از عنوان «ویژه»استفاده كرد. نیكی كریمی از روزهای اوج فاصله دارد و نمی توان بین آذر و نقش های اخیراو مرزی قایل شد.حمیدرضا آذرنگ،هومن سیدی،لیلا زارع،مائده طهماسبی،فرید سجادی حسینی،هستی مهدوی فر،مهران نائل و پژمان جمشیدی هم در «آذر» بازی كرده اند.

وقتی برگشتم/وحید موسائیان


«وقتی برگشتم...» یک فیلم عاشقانه و در عین حال خانوادگی است که قصه آن می‌تواند بخشی از زندگی هر یک از ما باشد. كارگردان یادداشتی بر فیلم نوشته و انگیزه ساختنش را بیان كرده:«وقتی داشتم فیلمنامه «وقتی برگشتم» را می نوشتم فکر می کردم این فقط یک داستانه اما داستان دستشو به دنیای واقعی دراز کرد و خودشو نشون داد. بعد فکر کردم چرا این داستان و نوشتم؟ برای اینکه فقط یه داستان باشه یا بازگشتی به آینده؟ اما هرچه بود داستانی در آخر نبود.واقعیتی بود که آرزو می کردم پایانی خوش داشته باشه.»فیلم چهره آشنا كم ندارد. رضا كیانیان یكی از نقش های اصلی«وقتی برگشتم...» را بازی كرده است. افشین هاشمی، لادن مستوفی،بیتا فرهی، رعنا آزادی ور، سروش صحت، منظر لشگری، امید روحانی، حسین محب اهری، نورالدین جوادیان و سحر آربین هم دیگر بازیگران فیلم هستند. احترام برومند هم نقشی كوتاه در فیلم دارد.

 فیلم های گروه هنر و تجربه

ائو(خانه)/ اصغر یوسفی نژاد


یک فیلم متفاوت با سوژه‌ای جالب . داستان از مرگ یک پدر شروع می‌شود. جنازه را به خانه می‌آورند و تنها دخترش که شش سال از او دوربوده بالای سر جنازه خودش را به در و دیوار می‌کوبد. بعد از چند دقیقه‌ وضعیت تغییر می‌کند. پای وصیت‌نامه پدر به میان می‌آید. او وصیت کرده که جنازه‌اش را برای تحقیق به دانشگاه بسپارند و دختر راضی به این کار نمی‌شود... 

هجوم/ شهرام مکری


یک فیلم خاص دیگر از شهرام مکری که با «گربه و ماهی» شهرت عمومی پیدا کرد. داستان «هجوم» از این قرار است:« قتلی اتفاق افتاده است و سه پلیس برای بررسی جرم به ورزشگاهی آمده‎اند.آن‎ها مظنون به قتل را هم همراه خود دارند وفقط کافیست که خط سیر وقوع قتل را دریابند اما این برای‌شان کار پیچیده‎ای خواهد بود.دوستان مقتول نمی‌خواهند همکاران خوبی برای پلیس باشند. بابک کریمی،محمد ساربان،سعید زارعی،لوون هفتوان،عبد آبست، الهه بخشی و پدرام شریفی از جمله بازیگرانش هستند.

برگ جان/ ابراهیم مختاری


فیلم ریتم بسیار کندی دارد. شاید تماشای آن از تحمل خیلی‌ها خارج باشد اما اگر یک مقدار صبر داشته باشید و آن را تا پایان ببینید به معنایی می‌رسید که تا مدتها از ذهنتان بیرون نمی‌رود. داستان درباره یک کارگردان شناخته شده مستند است. او درحالی که مشغول یک پروژه بزرگ مستند درباره زعفران ایرانی است متوجه می‌شود که به سرطان دچار شده. تمام تلاشش را می کند که این مستند را به عنوان مهمترین کارش به ثبت برساندو ...

دریا و ماهی پرنده / مهرداد غفارزاده


فیلم داستان نوجوانی ۱۷ ساله به نام احسان است که نه توانایی تکلم و نه توانایی شنیدن دارد بدون ارتکاب جرم در مرکز بازپروری نوجوانان بزهکار در یک منطقه محروم به سر می‌برد. احسان چند بار تلاش به فرار از مرکز بازپروری می‌کند اما … همایون ارشادی، نیوشا ضیغمی، نادر فلاح، امیر حسین رستمی، سید جواد طاهری، علی اکبر صحرایی، ارشیا طالبی، محمد رحمانی، محمد حسین عدلی، یاشار حمیدزاده، مازیار نوروزی و محسن تمیزی در آن بازی كرده اند.