تبیان، دستیار زندگی

قوانین مسابقه ماراتون برنامه نویسی، سیزدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

انتظار ما چیست ؟ با دیگر دوستان برنامه نویس، گرافیست و ایده پرداز خود، یک برنامه کاربردی موبایل طراحی و پیاده سازی کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قوانین مسابقات ماراتون برنامه نویسی، سیزدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
84 ساعت فرصت دارید تا طرح اولیه ی پروژه ی مد نظر خود را ارائه دهید.
مقطع سنی که در این مسابقه می توانند شرکت کنند: دوره اول و دوم متوسطه می باشد
چه چیزی برایمان مهم است؟
رابط کاربری: مطمئنا در 48 ساعت نخواهید توانست بهترین کار خود را ارائه دهید یا تکمیل کنید، برای ما مهم این است که قدم های اولیه را درست و با دلیل برداشته باشید، و بخشی از آنچه که در آینده خواهیم دید را به ما نشان دهید. مطمئنم قبول دارید که زیبایی یک برنامه مهم است، حتی اگر در مرحله ی دمو باشد.

کاربرد پذیری و تجربه کاربری: مهم است که کاربران بدانند چگونه از برنامه شما استفاده کنند، و این کار برایشان ساده و لذت بخش باشد. دسترسی به بخش های مختلف، عملیات ها و امکانات برنامه آسان طراحی شده باشد تا کاربر احساس سر در گمی نکند، راحت و سریع به خواسته ی خود برسد و حس روی اعصاب بودن نداشته باشد. حتی المقدور به این موضوع فکر کنید، و برجسته ترین موارد را پیاده کنید، تا ما هم بتوانیم حس نهایی را تست کنیم.

خلاقیت: آنچه ما از داکیومنت های شما، نوشته هایتان و کد برنامه ی شما خواهیم دانست، این است که شما چقدر می توانید خلاق باشید. شما با چالش هایی روبرو خواهید بود، می خواهیم بدانیم چگونه ساختار، راه حل و برنامه های خلاقانه برای مقابله با این چالش ها، چه در ایده پردازی، چه در کاربرد پذیری و یا کد برنامه خواهید یافت.

ایده پردازی: ایده ی خوب می بایست خوب پیاده شود. اما به هرحال قدم اول طرح ایده است. ایده ی خوب شرایط خاصی دارد، یا ایده ای نوآورانه است، یا ایده ی موجود بهبود داده شده. اما ایده ی خوب را با معیارهایی می توان سنجید.
قوانین مسابقات ماراتون برنامه نویسی، سیزدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
- اینکه چه نیازی از مردم رفع می کند؟
- جامعه ی تحت پوشش چقدر بزرگ است؟
- قابلیت گسترش دارد؟
- روشهای درآمد زایی مناسب دارد؟
- از نظر فنی در زمان معقول قابل انجام است؟
- سطح دانش آن چقدر است، امکانات لازم آن وجود دارد؟
- و...

هدف پروژه و درآمدزایی: اکثرا پروژه ها یک یا چندین هدف را دنبال می کنند، آمده اند تا اطلاعاتی جمع آوری کنند، محصولی را بفروشند، تبلیغ کنند و .....
درمورد پروژه ی خود به روش های درآمدزایی فکر کنید. لازم است به صورت جزیی بدانید که قرار است چه چیزی بدست بیاورید. نه اینکه فقط به این موضوع فکر کنید که برنامه یا سرویسی ایجاد کنید، در شروع کار شما می بایست به آنچه در آینده می خواهید نیز فکر کنید. لطفا به این موضوع اهمیت بیشتری دهید و خلاقیت به خرج دهید.

برنامه نویسی و پیاده سازی: روش کار تیمی شما، محیط برنامه نویسی، تکنولوژی های استفاده شده، ابزارهای به کار گرفته شده و در آخر کد نوشته شده و روش کد نویسی شما نیز برای ما اهمیت دارد، البته به اندازه ی 84 ساعت کار و در مقایسه با دیگر شرکت کنندگان. همواره دلایلی برای آنچه انجام می دهید داشته باشید و آن را با ما در میان بگذارید، تا بدانیم شما چگونه فکر کرده اید، و چرا اینگونه عمل نموده اید.

جزییات انجام پروژه :
این مسابقه، مسابقه برنامه نویسی موبایل خواهد بود. بنابراین وب سایت یا موارد مشابه مورد قبول نیست. اگر برنامه شما نیاز به وب سرویس داشته باشد، در صورت لزوم و صلاح دید می بایست آن را نیز پیاده سازی کنید.
امکانات لازم و دسترسی های مربوطه جهت آپلود در اختیار شما قرار داده خواهد شد.
در زبان برنامه نویسی و تکنولوژی های استفاده شده محدودیتی وجود ندارد، اما جهت استفاده از موارد خاص، با تیم داوری و برگزار کنندگان هماهنگ کنید، تا مطمئن باشید امکانات احتمالی مورد نیازتان نیز وجود داشته باشد.
استفاده از جاوا اسکریپت، cross Platform ها، Html و ... مانعی ندارد. توجه فرمایید که دلایل شما برای استفاده از هر زبان یا تکنولوژی برای ما مهم خواهد بود.
در تمام مراحل، ارائه آنچه انجام می دهید برایتان با اهمیت باشد. توجه شود که شما می بایست با آنچه که طراحی و پیاده سازی نموده اید، به دیگران نشان دهید که به چه می اندیشیده اید، چه کرده اید، و در آینده چه کاری می توانید انجام دهید. بنابراین می توانید از ابزارهای مختلف برای ارائه کارتان استفاده کنید. گزارش مختصری بنویسید، گراف ها و نمودار ها می توانند اطلاعات زیادی را در زمان کوتاه منتقل کنند. اسلایدهای مناسب می تواند نمایش خوبی برای پروژه ی شما باشد. توجه کنید، که امکان دارد تیم شما برای مرحله پایانی انتخاب شود، شما می بایست روبروی حضار ایستاده و از طرحتان دفاع کنید، بنابراین به متن سخنرانی خود نیز فکر کنید.
فرم های گزارشی از طرف تیم برگزاری در اختیارتان قرار خواهد گرفت، آنها را با دقت پر کنید، تا داوران قبل از مصاحبه با شما در جریان زیر و بم پروژه تان باشند.

مراحل داوری :
در طول 48 ساعت تیم ها برنامه های خود را در یکی از حوزه ها طراحی و اجرا خواهند نمود. هر حوزه معیار داوری مربوط به خود را خواهد داشت، بنابراین روند تکمیل پروژه می بایست با در نظر داشتن این معیارها انجام شود تا بالاترین امتیازها کسب گردد.

تیم اول داوری متشکل از دوستانی ست که هر کدام در موضوع خاصی از موضوع های بالا تخصص دارند. 5 ساعت مانده به پایان مسابقه، تیم داوری به سراغ تک تک تیم ها رفته و به تدریج امتیازات هر تیم را ثبت می کنند. این افراد نرم افزار شما را با توجه به معیارهای حوزه ی انتخابی شما مورد بررسی قرار خواهند داد. امتیازات ثبت شده، بهترین تیم های هر حوزه را معرفی می کند. تا پایان مسابقه کسی از نتیجه ی این انتخاب با خبر نیست، بنابراین تیم ها می بایست فرآیند تکمیل پروژه و موارد لازم دیگر را طبق روند گذشته ادامه دهند. در پایان 48 ساعت و در مراسم اختتامیه، به تدریج اسامی تیم های راه یافته به مرحله دوم اعلام خواهد شد. هر تیم فرصت 10 دقیقه ای برای ارائه ی آنچه که طراحی و پیاده سازی نموده است را دارد. تیم دوم داوری بر اساس معیارهای هر حوزه، رای های خود را ثبت خواهد کرد. تیم های حاضر در سالن نیز، برگه هایی برای ثبت رای دریافت نموده اند. رای های ثبت شده ی مردمی، به علاوه ی رای تیم دوم داوری، برترین برترین ها را مشخص خواهد نمود.
شانس موفقیت خود را افزایش دهیم!

برای بالا بردن شانس موفقیت خود در ماراتون، موارد زیر را به دقت خوانده و تا جای ممکن به آنها عمل کنید:
- قوانین و شرایط مسابقه را به دقت بخوانید، و در صورت هر گونه ابهام، سوال بپرسید.
- سوالات مسابقه را به دقت مطالعه کنید.
- معیارهای ارزیابی و وزن آن ها برای هر کدام از سوالات را بررسی کنید. برای موفقیت در ماراتون باید به همه معیارهای ارزیابی توجه داشته باشید .
- سوالی را انتخاب کنید که در آن با توجه به خروجی های خواسته شده و معیارهای ارزیابی مشخص شده برای آن، بیشترین حرف را برای گفتن داشته باشید .
- از همان ابتدا، دقیقا بدانید که چه خروجی هایی را باید در چه زمانی و با چه فرمت و مشخصاتی تحویل دهید. مستندات و ارائه های خود را تا حد امکان به صورت کامل و جامع، ولی مختصر و مفید تهیه کنید.
- کارهای مهم تر را به عقب نیندازید، چون ممکن است آنها را فراموش کنید یا زمان کم بیاورید.
- در ارائه ها و خروجی ها روی آنچه که انجام داده اید و کار می کند، تمرکز کنید. نه روی تلاش هایی که شکست خورد اند یا مواردی که فرصت کار پیدا نکرده اید .
- هیچ کاری را که در طی ماراتون انجام نداده اید را به عنوان خروجی تحویل ندهید. چون باعث می شود که تیم شما به کلی از گردونه رقابتها کنار گذاشته شود .
- آمادگی پاسخگویی به هر گونه سوالی را در خصوص خروجی هایی که تحویل می دهید (درباره محتوا و ادعاهای مطرح شده در آنها) داشته باشید .
- به جای تمرکز بر روی ویژگی های مختلف، بر روی ویژگی های محدود تمرکز کرده و آنها را به درستی توصیف و پیاده سازی کنید .
- برای درک بهتر ایده خود از mock up استفاده کنید .
- با مربیان ماراتون تعامل کنید، طرح های خود را به آنها ارائه داده و از آن ها مشاوره و نظر بخواهید .

قوانین حاکم بر ماراتون
شرط حضور در ماراتون، پذیرش تمامی قوانین زیر است. شما با حضور در ماراتون تائید می کنید که تمامی قوانین زیر را می پذیرید و به آن ها پایبند هستید:
- رعایت کلیه موازین اخلاقی، شرعی و حرف های در طی برگزاری ماراتون الزامی است.
- رعایت کلیه زمانبندی های اعلام شده در زمان برگزاری ماراتون الزامی است. در این راستا تاکید مجددی بر رعایت زمان تحویل خروجی های مختلف می شود.
- قبل از اعلام چالش ها، تمامی اعضای همه گروه ها می بایست فرم امضا شده پذیرش قوانین حاکم بر ماراتون را تحویل تیم برگزاری مسابقات دهند.
- بعد از اعلام چالش های مسابقه هر گروه می بایست یک پیشنهاد ایده مختصر (مطابق فرم تحویلی)، را ظرف مدت حداکثر پنج ساعت تحویل کمیته برگزاری دهد. این پروپوزال می بایست شامل موارد زیر باشد:
- نام تیم
- اعضای تیم
- چالش انتخاب شده
- نام برگزیده برای اپ (می تواند همان نام تیم باشد)
- توصیف مختصر ایده (شامل قصه ایده شما، سناریوهای استفاده و توضیحات کلی در خصوص ایده)
- ویژگی های عملکردی اصلی اپ پیشنهادی (ویژگی های انتخاب شده برای پیاده سازی مشخص شوند)
- نوآوری ها ایده و اپ پیشنهادی
- تاثیرگذاری، پتانسیل و پویایی ایده و اپ پیشنهادی (حجم کاربران، امکان رشد و توسعه آتی، و مدل درآمدی)
- تیم ها مجاز نیستند تا در تهیه خروجی ها از افرادی غیر از نفرات اعلامی به کمیته برگزاری استفاده کنند. به ویژه هر گونه کمک گرفتن از افراد غیر حاضر در مکان برگزاری ماراتون، به صورت اینترنتی غیر مجاز است .
- توجه شود که مالکیت مادی تمامی خروجی های تولید شده در طی ماراتون متعلق به جشنواره بوده و تیم ها فقط با رضایت کتبی جشنواره امکان بهره گیری مادی از خروجی های تولید شده خود را دارند.
- در پایان ماراتون خروجی های زیر می بایست تحویل کمیته برگزاری گردد.

هر گونه نقصی در خروجیهای تحویلی زیر، سبب حذف گروه از گردونه رقابت ها می شود:
- نسخه قابل نصب به همراه کدهای باز تمامی اپ های توسعه داده شده
- تمامی کدهای باز سمت سرور (وب سایت و وب سرویس ها)
- وبسایت و وب سرویس های فعال، بر روی هاست تحویل داده شده از طرف کمیته برگزاری
- مستند طراحی جنبه های مختلف اپلیکیشن برای چالش های متمرکز بر طراحی
- مستند جمع بندی شامل تشریح تفاوت های خروجی ها با پیشنهاد اولیه تحویل داده شده، تشریح ویژگی های پیاده سازی شده، نحوه کامپایل، راهنمای نصب و استفاده از کدهای تحویلی، و هر توضیح دیگری که در داوری اپ شما می تواند تاثیرگذار باشد .

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی