تبیان، دستیار زندگی

مهندسی سازه

در این مطلب توضیحاتی در رابطه با مهندسی سازه و گرایش های اجرایی این رشته در سیزدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان، ارایه شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سازه ماکارونی ستون فشاری سنگین

مهندسی سازه یکی از زیر شاخه های مهندسی عمران است و مهندسی عمران بعد از مهندسی جنگ، قدیمی ترین نظام مهندسی در دنیاست که سابقه آن به حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد یعنی زمانی که انسان‌ها زندگی عشایری را رها کردند و نیاز به ساخت‌وساز جهت تأمین سرپناه پدید آمد.

مهندسی سازه در مورد ساختارهای انتقال بار از اجزای یک ساختمان یا بنا به محل تکیه‌گاهی آن مانند پی سازه صحبت می‌کند.

رشته سازه در مسابقات پژوهشی بسیار پرطرفدار و پر هیجان است و هر ساله مسابقات فراوانی در این زمینه برگزار می شود که گسترده ترین آنها در جشنواره دانش آموزی تبیان اجرا می شود.

ما در این رشته از مسابقات، سعی می کنیم تا مهارت شرکت کنندگان را در زمینه طراحی و ساخت مدل های ساده از سازه ها و ساختمان های واقعی را بسنجیم. و هر شرکت کننده را مانند یک مهندس سازه درگیر چالش های طراحی و ساخت کنیم.

برای این منظور مصالحی که رفتاری شبیه فولاد و بتن در زیر بار دارند را در نظر گرفتیم البته با توجه به قیمت و در دسترس بودن آنها؛ که عبارتند از ماکارونی، چوب بالسا و چسب.

سازه های ماکارونی عمدتا به صورت پل یا ستون می باشند و نوع بارگذاری آنها یکی از انواع:

راندمانی، هدفمند یا سنگین می باشد.

سازه های بالسایی به صورت جرثقیلند و از شرکت کننده انتظار می رود علاوه بر طراحی و ساخت سازه برای تحمل بار مشخص شده، بتواند عمیق تر وارد محاسبات شده و مانند یک مهندس سازه کل سازه را برای لنگر واژگونی تحلیل و محاسبه کرده و در نهایت نتایج به دست آمده را در ساخت سازه اعمال کند.
بهینه بودن این طراحی و ساخت موجب کسب مقام برتر در این رشته خواهد بود.

تماس با ما
آدرس دبیرخانه: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول
مرکز یادگیری موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
تلفن: 81202428، 81202311
نمابر: 81202203
پست الکترونیکی: project@tebyan.com

قوانین عمومی بخش مسابقات سیزدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تلگرام جشنواره
کانال تلگرام جشنواره پروژه های دانش آموزی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان