تبیان، دستیار زندگی

خریداری فیلم قاچاق در حقیقت نوعی سرقت است

اگر بتوانیم در درجه اول این فرهنگسازی را انجام دهیم و به مردم بفهمانیم كه مال دزدی نباید بخرند، به گمانم برد كرده ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما

غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما در پاسخ به این سوال که مدت هاست با قاچاقچیان فیلم ها برخورد مقطعی می شود و هربار تعدادی سی دی و دی وی دی از دست فروشان گرفته و سوزانده می شود،به نظر شما این برخورد مقطعی کارساز است یا باید باخطاکاران اصلی که این فیلم هارا وارد بازار قاچاق می کنند برخورد شود؟به صبا گفت:همه جا همه نوع برخوردی باید اتفاق بیفتد. به عقیده من باید فرهنگسازی را در درجه اول در بین مردم انجام دهیم.برای این كه مردم بدانند هرنوع فیلم را كه غیر مجاز خریداری می كنند درحقیقت نوعی سرقت است، اصلی ترین نكته این است.

وی در ادامه افزود:از طریق رسانه ملی باید به مردم تفهیم کنیم که اگر چیزی را بخرید كه حق مالكیت را نپرداخته باشید، در حد سرقت به حساب می آید وشما با كسی كه مال خری می كند هیچ فرقی نمی كنید. بنابراین اگر بتوانیم در درجه اول این فرهنگسازی را انجام دهیم و به مردم بفهمانیم كه مال دزدی نباید بخرند، به گمانم برد كرده ایم. بدون رسیدگی به این مسئله هركار دیگری انجام دهیم مقطعی خواهد بود.

اوهمچنین اضافه کرد: نكته بعدی این است که نمی شود دست رو دست گذاشت و گفت چون کاری مقطعی است دزدها را ول کنیم و بگذاریم هرکاری که می خواهد بکنند. این مسئله در کنار فرهنگ سازی می تواند نتیجه بخش باشد و به مسیری برویم که مردم بدانند که اگر فیلمی را که اورژینال نیست بخرند دزدی است و مال خری محسوب می شوند. باید بیشتربه این مسئله بپردازیم.

موسوی در ارتباط با این موضوع که به چه دلیل در کشور ما به مسئله کپی رایت آن طور که باید پرداخته نمی شود تا حق صاحبان اثر ضایع نشود؟ توضیح داد:اینکه ما تاکنون به مسئله کپی رایت نپیوسته ایم دلایل گوناگونی دارد.در رابطه با محصولات ایرانی این مسئله کم کم اجرا می شود وطبیعتا درمورد نمایش فیلم های سینمایی خارجی هم این اتفاق میفتد.حتی در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون هم فیلم هایی که رایت ندارند نمایش داده نمی شود.بنابراین ما ضمن اینکه عضو کپی رایت جهانی نیستیم اما کپی رایت جهانی را رعایت می کنیم.

منبع: صبا