تبیان، دستیار زندگی

وقف علمی، نیاز امروز کشور

«ما باید از دانشمندان ایرانی که سرمایه علمی خود را مدیون این کشور هستند با تمام توان و افتخار حمایت مالی و اقتصادی داشته باشیم تا دغدغه‌های آن‌ها کاهش پیدا کرده و به سمت تولید علم و فناوری بروند.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وقف
حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی در همایش اعطای جایزه ملی وقف به نخبگان که در تالار مهر سوره حوزه هنری برگزار شد، با بیان اینکه اطلاع‌رسانی از خدمات وقف به جامعه اطمینان باعث اطمینان مردم از این حکم الهی و شادی واقفان و وارثان می شود، اظهار کرد: وقف در ابعاد مختلف کشور خدمت‌رسانی می‌کند. ۶۸۰۰ موقوفه علمی، فرهنگی و پژوهشی در کشور داریم که این موقوفه‌ها شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه علمیه، کتابخانه، مراکز پژوهشی وقفی و... می‌شود و تمام دانشمندان از این موقوفات بهره‌مند شدند.
وی ادامه داد: در جامعه افراد نخبه‌ای وجود دارد که به فکر خود نبوده و در خدمت مردم هستند. یکی از آن‌ها مرحوم حسینعلی البرز است. در قرآن کریم آمده که کار خیر را آشکارا کنید. چرا اصحاب رسانه و صداوسیما از خدمات وقف به جامعه اطلاع‌رسانی نمی‌کنند؟ سنت حسنه وقف و موقوفات مظهر فرهنگ و تمدن اسلامی است و در هیچ کدام از احکام الهی به مسئله فرهنگی به اندازه وقف توجه نشده است.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: معماری ایرانی اسلامی نمادی از تمدن بشری است. وقف مظهر مدنیت و فرهنگ زندگی اجتماعی است. برخی از این معماری‌ها ساختمان‌های مذهبی و دینی دارای قدمت زیادی هستند که تمام آن‌ها در مسیر وقف خدمت‌رسانی کرده و باعث حیرت دیگران شده‌اند.
محمدی با تشکر از اصحاب رسانه از آنان خواست که خدمات وقف و موقوفات و اقدامات گذشتگان را برای ترویج اقدامات حسنه وقف اطلاع‌رسانی کنند. وی افزود: ۱۴۰۰ مرکز درمانی موقوفه در کشور داریم و ۳۰ بیمارستان وقفی و ۱۳۳ بیمارستان موقوفه در کشور داریم که در برخی از بیمارستان‌های وقفی ۱۰ هزار مراجعه‌کننده در طول روز وجود دارد. از سال ۱۳۸۹ تاکنون جمعا بیش از ۱۵ هزار وقف داشته‌ایم. تعداد زیادی از ورزشگاه‌ها، مراکز فرهنگی اعم از سینماها، تماشاخانه‌ها و مدارس ایران موقوفه هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه مرحوم حسینعلی البرز تمام ثروت‌اش را که همان وقف تمام زندگی‌اش بود با اجرای این حکم الهی به دنیای آخرت منتقل کرد، گفت: مرحوم البرز نوشته بود که زندگی‌اش را با هیچ آغاز کرد و با هیچ هم پایان داد. اما من می‌گویم که مرحوم البرز با ثروت و دست پر از دنیا رفت و ثروت‌اش هم همین بنیاد است. بیش از ۸۰۰ نوع نیت وقف از وقف‌نامه‌ها استخراج شده است و متأسفانه این خدمات اطلاع‌رسانی نمی‌شود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: ایجاد وقف و موقوفات در عرصه علم و فناوری می‌تواند منجر به از بین رفتن مشکلات مختلف در کشور شود؛ ضمن اینکه حمایت از نخبگان علمی کشور برای رفع دغدغه مالی آنها منجر به پیشرفت فناوری و افزایش علم در ایران خواهد شد. دانشمندان غیرتمند ایرانی سرمایه‌های علمی خود را مدیون این کشور هستند که ما باید با افتخار از آن‌ها حمایت مالی و اقتصادی کنیم تا دغدغه‌های آن‌ها کاهش پیدا کند و به تولید علم و فناوری روی آورند.
محمدی افزود: یکی از سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، ارتقاء سهم وقف در تولید علم و فناوری است. وقف مشارکتی یکی از راهکارهایی است که سازمان اوقاف و امور خیریه آن را ترویج داده است تا همگان بتوانند در امر وقف سهیم باشند و صددرصد این امر می‌تواند راهگشا باشد.
اعطای جایزه وقف به ۸۸۲ نخبه کشور طی شش سال گذشته/ وقف علمی نیاز امروز کشور
در ادامه این مراسم حسین حاجی بزرگی - مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز - گفت:‌ از سال ۱۳۹۰ تاکنون به ۸۲۲ نفر جایزه وقف تعلق گرفته که در این بین ۸ دانشمند، ۱۰ مخترع، ۴۵ طلبه دینی، ۳ نوباوه، ۱۰۷ دانشجو و ۶۴۲ دانش‌آموز بوده است.
وی افزود: در همایش امروز هم از ۴ دانشمند، ۳ مخترع، ۳۰ دانشجوی برتر، ۱۰ طلبه علوم دینی تقدیر شد. ضمن اینکه جمعاً ۲۵۵ سکه بهار آزادی هم بین این برگزیدگان توزیع شده است.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز درباره تاریخچه موقوفه البرز گفت: این موقوفه در سال ۱۳۴۲ توسط حسینعلی البرز جهت کمک به اشاعه فرهنگ علمی و دانش کشور تاسیس شده است.
حاجی بزرگی تصریح کرد: کمک‌ هزینه تحصیلی، وام تحصیلی و وام اشتغال به کار دانشجویان در حال تحصیل از آن سال‌ تاکنون به واجدین شرایط اعطا شده؛ ضمن اینکه از سال ۱۳۵۶ جایزه فرهنگی البرز جهت تجلیل از دانش‌آموزان، نوباوگان، دانشجویان، دانشمندان و طلاب دینی نخبه تعلق گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۵۸ نامه‌ای خطاب به بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران از سوی حسینعلی البرز نوشته شد و وی در این نامه، تولیت این بنیاد را به حضرت امام خمینی (ره) واگذار کرد و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی هم خواستار تشکیل هیاتی برای مدیریت این بنیاد شدند.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز افزود: انتخاب برگزیدگان با مشارکت بنیاد ملی نخبگان، حوزه علمیه قم، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت، آموزش و علوم پزشکی صورت می‌پذیرد و این بنیاد هیچ گونه دخل و تصرفی در انتخاب افراد ندارد.
حاجی بزرگی یادآور شد: فرهنگ مقدس وقف و به ویژه وقف علمی با معرفی شخصیت واقف و همچنین تشویق دانش‌آموختگان در مسیر دانش از اهداف والای بنیاد فرهنگی البرز است.
۶۰ سکه بهار آزادی توسط ۳ دانشمند برگزیده جایزه ملی وقف به زلزله‌زدگان غرب کشور اهدا شد.
سه دانشمند منتخب در همایش ملی جایزه وقف (جایزه موقوفه بنیاد البرز) هدایای دریافتی خود را شامل ۶۰ سکه بهار آزادی به زلزله‌زدگان غرب کشور اهداء کردند.
بر اساس این گزارش «محمد دورعلی» به‌عنوان دانشمند برتر برگزیده جایزه ملی وقف پس از دریافت جایزه خود گفت :هدیه خود را برای ساخت مدرسه در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به مردم عزیز این منطقه تقدیم می‌کنم.
تقدیر بعدی از پروفسور «ناصر سیم‌فروش» بود که او هم هدیه خود را به زلزله‌زدگان کرمانشاه و مردم داغدار این منطقه اهداء کرد.
«محمدجعفر یاحقی» هم سومین دانشمند تقدیر شده این جایزه ملی بود که هدیه خود را به دو دانشجوی زلزله‌زده غرب کشور برای ادامه تحصیل اهداء کرد.
اسامی ۵۴ برگزیده جایزه ملی وقف/ اجرای نیت واقف نیک اندیش حسینعلی البرز
همزمان با ششمین روز از دهه بزرگداشت وقف که به نام روز وقف علم وفناوری نامگذاری شده است با حضور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف ودکتر زاهدی رئیس کمیسیون آموزش عالی مجلس از ۵۴ نخبه برتر کشور در بخش‌های مختلف تجلیل شد که اسامی بخشی از آنها به این شرح است :

- دانشمندان برگزیده کشور:

محمد دور علی در رشته مهندسی مکانیک
ناصر سیم فروش در رشته اورلوژی
محمد جعفر یاحقی در رشته ادبیات فارسی
نسرین معظمی در رشته میکروب شناسی

- مخترعان برگزیده:

سامان فتاح پور کارشناس ارشد در رشته کامپیوتر
سعید حسنی در رشته مهندسی مواد
دامون نوری حصار کارشناس رشته کامپیوتر

- نخبگان برگزیده:

داود نصیری در رشته علوم تشریحی
محمد مهدی پرویزی در رشته طب سنتی
میلاد اعظمی در رشته پزشکی
عباس بلوچی در رشته پرستاری
حسین عظیمیان در رشته فیزیک پزشکی
سجاد انصاری فرد در رشته دندانپزشکی
بهروز عزت پور در رشته میکروبیولوژی
منبع :ایسنا