تبیان، دستیار زندگی
کوتوله‌های سفید، که تعدادشان در کهشکان ما نسبتاً زیاد است، آخرین مرحله‌ی تکامل بسیاری از ستاره‌ها هستند. در حالی که برخی از ستارگان پرجرم به هنگام مرگ، به اجرامی شگفت‌آور و غیرعادی تبدیل می‌شوند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستاره‌های سفید

ستاره‌های سفید
در وسط این سحابی یک کوتوله‌ی سفید وجود دارد، اما زیاد هم سفید به نظر نمی‌رسد!

باور غلط : کوتوله‌های سفید، ستاره‌هایی سفید رنگ هستند.

باور صحیح : رنگ‌های تقریباً 500 کوتوله‌ی سفید اندازه‌گیری شده است. این رنگ‌ها، گستره‌ای از قرمز تا زرد را نشان می‌دهند.

کوتوله‌های سفید، که تعدادشان در کهشکان ما نسبتاً زیاد است، آخرین مرحله‌ی تکامل بسیاری از ستاره‌ها هستند. در حالی که برخی از ستارگان پرجرم به هنگام مرگ، به اجرامی شگفت‌آور و غیرعادی تبدیل می‌شوند. ستاره‌هایی که جرمشان تقریباً معادل جرم خورشید و یا کم‌تر از آن است، به احتمال خیلی زیاد همگی به کوتوله‌ی سفید تبدیل می‌شوند.

با بررسی دانشمندان معلوم شده است که رنگ و دمای اجسامی مانند کوتوله‌های سفید می‌تواند گستره‌ای وسیع داشته باشد. دمای کوتوله‌های سفید بین 100000 کلوین تا 5000 کلوین اندازه‌گیری شده است.

ستاره‌های سفید

کوتوله‌ی سفید در میان این سحابی نیز بیش‌تر زرد است تا سفید!

اصطلاح کوتوله‌های سفید اندکی گمراه کننده است. هسته‌ی چنین ستاره‌هایی سفید نیست بلکه سرمای آن‌ها باعث می‌شود که در محدوده‌ی بین رنگ‌های زرد تا سرخ ظاهر شوند. وقتی که تمام حرارت درون هسته‌ی یک کوتوله‌ی سفید رها شود، ستاره از تابیدن بازمی‌ایستد و به کوتوله‌ی سیاه تبدیل می‌شود. در درون کهکشان ما میلیاردها کوتوله‌ی سفید وجود دارد، بسیاری از آن‌ها اکنون به شکل کوتوله‌های سیاه درآمده‌اند. اما آشکار ساختن این گوی‌های تاریک و سرد، تقریباً غیرممکن است.

نویسنده : علیرضا سرمدی