تبیان، دستیار زندگی
در یکم فوریه‌ی سال 2003، شاتل کلمبیا با پشت سرگذاشتن 28 مأموریت فضایی، در طول 22 سال، در پایان مأموریتی 16 روزه، 21 دقیقه پیش از فرود در مرکز فضایی فلوریدا، بر اثر بروز نقص فنی در بال چپ، بر فراز ایالت تگزاس متلاشی شد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا فاجعه‌ای در راه است؟!

آیا فاجعه‌ای در راه است؟!

در یکم فوریه‌ی سال 2003، شاتل کلمبیا با پشت سرگذاشتن 28 مأموریت فضایی، در طول 22 سال، در پایان مأموریتی 16 روزه، 21 دقیقه پیش از فرود در مرکز فضایی فلوریدا، بر اثر بروز نقص فنی در بال چپ، بر فراز ایالت تگزاس متلاشی شد. هفت سرنشین این فضاپیما (دو زن و پنج مرد) در این حادثه‌ی دلخراش جان باختند.

پس از وقوع فاجعه‌ی شاتل فضایی کلمبیا، بازگرداندن ناوگان شاتل‌ها به فضا بسیار دشوار می‌نمود. شاتل فضایی دیسکاوری در سال گذشته به فضا سفر کرد و با وجود تمام اقدامات انجام شده، باز مخزن سوخت خارجی آن نشت کرد. تصمیم برای پرتاب دوباره‌ی دیسکاوری بسیار دشوار بود اما با توافق مسئولین، شاتل دیسکاوری در دهم تیر امسال به فضا فرستاده خواهد شد.

آیا فاجعه‌ای در راه است؟!

7 سرنشین شاتل فضایی کلمبیا که در آخرین ماموریت این فضاپیما در سال 2003 جان باختند.

مسئولین کنترل پرواز ناسا در روز شنبه ۲۷ خرداد ماه 1385 اعلام کردند که شاتل دیسکاوری در تاریخ دهم تیر ماه امسال به فضا پرتاب خواهد شد. در صورتی که همه چیز بر طبق برنامه پیش برود، این شاتل که حاوی ۷ فضانورد خواهد بود، از پایگاه فضایی "کیپ کاناورال" به فضا فرستاده خواهد شد.

شاتل دیسکاوری ۱۲ روز بر فراز زمین خواهد ماند. اهداف این سفر تأمین احتیاجات ایستگاه فضایی بین‌المللی و آزمایش تجهیزات جدید و پیشرفته‌ی امنیتی شاتل است که پس از فاجعه‌ی کلمبیا و برای جلوگیری از چنین حوادثی ساخته شده است.

"مایک گریفین" رییس سازمان فضایی آمریکا، ناسا، می‌گوید: «ما دو روز کامل را به مرور و آمادگی برای پرواز شاتل اختصاص دادیم. این جلسه، یکی از بازترین و پرطراوت‌ترین جلساتی بود که من از زمان بازگشتم به ناسا در آن شرکت کرده‌ام.»

بحث و گفتگو در این جلسه بر چگونگی کاهش خطر نشت فوم از مخزن سوخت شاتل متمرکز شده بود. با وجود آنکه کارگران ۱۶ کیلوگرم از فوم را از نقاط خطرناک شاتل برداشته‌اند، اما هنوز مسئولین نمی‌توانند خطر نشت آن را نادیده بگیرند. مسئولین امنیت و مهندسین شاتل با پرواز این شاتل موافق نبوده و می‌گویند تا زمانی که "سرازیری‌های یخی" شاتل دوباره طراحی نشوند، هنوز خطر نشت فوم وجود دارد. حتی رئیس برنامه‌های شاتل می‌گوید: «تا زمانی که ناسا طرحی جدید را ارائه نکرده است شاتل نباید پرواز کند.» با این وجود ناسا مجبور است تا هر چه سریع‌تر دیسکاوری را به فضا پرتاب کند.

آیا فاجعه‌ای در راه است؟!

محل بروز نقض فنی در شاتل کلمبیا در شکل با فلش نشان داده شده است.

از طرفی دیگر برنامه‌ی شاتل‌های فضایی در سال ۲۰۱۰ به پایان می‌رسد. ناوگان شاتل‌ها در سال ۲۰۱۰ و پس از اتمام ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی کنار گذاشته خواهند شد. در نتیجه، در صورت تاخیر پرواز شاتل دیسکاوری، مسئولین ناسا ناچارند تا در آینده این شاتل را به دفعات بیشتر به فضا بفرستند.

به همین دلیل گریفین تصمیم گرفت تا با وجود تمام مشکلات بر سر راه پرتاب و سفر این شاتل، آن را به فضا بفرستد. او با این کار توانست بین اعتراضات که به دلیل مشکلات فنی شاتل به وجود آمده و فشارها برای تکمیل هر چه سریع‌تر ایستگاه فضایی بین‌المللی، تعادل برقرار کند. البته او تایید می‌کند که وقوع فاجعه‌ی دیگری مانند کلمبیا یا چلنجر، به معنی پایان پرواز شاتل‌ها به فضا خواهد بود.

نویسنده : علیرضا سرمدی