تبیان، دستیار زندگی

کشف یک ماده شیمیایی مغزی که در بروز اضطراب نقش کلیدی دارد

در یک تحقیق جدید معلوم شد: نوعی ماده شیمیایی در مغز نقش کلیدی در بروز اضطراب ایفا می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
کشف یک ماده شیمیایی مغزی که در بروز اضطراب نقش کلیدی دارد
به گزارش بهداشت و درمان ایسنا، محققان می‌گویند: این ماده شیمیایی برای رشد مغز بسیار مهم است و نشان می‌دهد که چرا برخی افراد به لحاظ ژنتیکی بیشتر مضطرب می‌شوند. با کشف نقش این ماده می‌توان به روش های جدیدی برای کاهش یا درمان اضطراب در افراد مستعد دست یافت.
به گفته پژوهش گران؛ این ماده «فاکتور رشد فیبروبلاست 2» یا "fgf2" نام دارد. در آزمایشات مشخص شد؛ موش هایی که سطح این ماده شیمیایی در مغزشان بسیار پایین است در شرایط نامناسب بیشتر مضطرب می‌شوند.
پژوهش گران در آزمایشات خود نشان دادند: از طرفی وقتی به این موش ها غذای خوب و زیاد داده شد و جای زندگی آن ها بهتر و بزرگتر شد مقدار این ماده شیمیایی در مغز آن ها افزایش یافت و از میزان اضطراب شان کاسته شد.
به گفته محققان؛ میزان این مولکول در واکنش به تجارب زندگی که موش ها در مواجهه با آن قرار می‌گیرند، افزایش می‌یابد. این یافته نتیجه مطالعات خاویر پرز محقق دانشگاه میشیگان است و در مجله نوروساینس به چاپ رسیده است.
دکتر پرز در این باره گفت: هم چنین تزریق fgf2 به موشهای مضطراب توانست از اضطراب آن ها بکاهد. فاکتور رشد در واقع برای سازمان یابی مغز در طول رشد ضروری است و هم چنین مغز را پس از آسیب دیدگی ترمیم می‌کند.
پرز معتقد است که این ماده می‌تواند یک نشانگر مهم برای افزایش آسیب پذیری ژنتیکی در بروز اختلالاتی چون اضطراب و افسردگی در انسان ها باشد.


منبع: http://tizland.ir