تبیان، دستیار زندگی

تضاد و عدم هم گرایی خانواده ها با مدرسه مانع تحقق اهداف تعلیم و تربیت است

وزیرآموزش و پرورش در دیدار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تضاد و عدم هم گرایی خانواده ها، با مدرسه مانع تحقق اهداف تعلیم و تربیت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
تضاد و عدم هم گرایی خانواده ها با مدرسه مانع تحقق اهداف تعلیم و تربیت است
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز، سید محمد بطحایی در دیدار معصومه ابتكار معاون رئیس جمهور در امورزنان، با تسلیت دهه آخر صفر، صمیمانه از همكاری معاونت امور زنان و خانواده با آموزش و پرورش تقدیر و اظهار كرد: امید است با همكاری معاونت زنان و خانواده بتوانیم قدم های خوبی در زمینه ارتقای آموزش و پرورش و آموزش عمومی برداریم .
وی افزود: اهداف تعلیم و تربیت بدون همراهی، همگرایی و همسویی خانواده‌ها محقق نمی شود و تضاد در رفتار خانواده و مدرسه اثرات ناگواری بر روی دانش آموزان خواهد داشت .
بطحایی تضاد الگوها را بزرگترین دشمن تحقق اهداف تربیتی دانست و خاطر نشان كرد: امروز در سطح شهرهای بزرگ، گاهی شاهد وجود تضادهای الگویی هستیم كه باعث شده دانش آموز دو گونه عمل كند در مدرسه آن طور كه مدرسه می خواهد سخن می گویند لباس می پوشند و رفتار می كنند و در خانواده براساس الگوی خانواده عمل كنند .
وزیر آموزش پرورش با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای همسویی با خانواده ها در ماه های اخیر، اظهاركرد: همچنان كه ما از برخی خانواده به علت همسو نبودن با برنامه های آموزش و پرورش گله مند هستیم برخی خانواده ها نیز انتقاداتی دارند كه گاهی اوقات این انتقادات وارد است .
وی ادامه داد: یكی از اقدامات اساسی برای ایجاد همسویی و همگرایی خانواده با مدرسه راه اندازی شبكه تعاملی آموزش و پرورش است كه به زودی فعالیت خود را آغاز می كنند .
بطحایی تصریح كرد: برنامه‌های این شبكه ابتدا روسای مناطق آموزش و پرورش و در مرحله بعد مدیران مدارس را تحت پوشش قرار می‌دهد و درادامه مناطق محروم و دور افتاده را از آموزش های لازم بهره مند می سازد.
عضو كابینه تدبیر وامید با اشاره به بازدیدش از مدرسه‌ ای در مازندران عنوان كرد: یكی از گلایه‌های همه معلمان، عدم زمان كافی برای تدریس محتواهای آموزشی است كه نتیجه آن تشویق دانش آموزان به شركت در كلاس‌هایی خارج از مدرسه است و این امر می تواند تهدیدی برای تحقق اهداف تربیتی باشد .
وی اظهاركرد: در شبكه تعاملی آموزش و پرورش، علاوه بر برنامه‌ های آموزشی، برنامه‌های نرم افزاری نیز ارائه می شود .
وزیر آموزش و پرورش گفت: با هجمه هایی كه در سطح جامعه وجود دارد و مشغله‌ای كه مدیران در مدارس با آن مواجه هستند آموزش 2 ساعته مدیران در هفته ضروری است تا با مسائل اجتماعی، تربیتی، اعتیاد و ... موجود در جامعه بیشتر آشنا شوند.
وی از بارگذاری شبكه تعاملی آموزش و پرورش به زودی خبر داد و خاطر نشان كرد: آموزش خانواده یكی ازمهم ترین برنامه های این شبكه است زیر آموزش خانواده به شكل فعلی چنان كه باید جواب گوی نیازها نیست .
بطحایی نحوه آموزش شبكه مذكور را چند رسانه‌ای و تركیبی دانست و اظهار كرد: موضوعات و مسائلی در این شبكه مطرح می شود كه امكان طرح آن در شبكه‌ های ملی وجود ندارد بنابراین والدین از طریق وارد كردن نام كاربری و كلمه عبور می‌توانند وارد این شبكه تعاملی شوند و تنها مطالب مورد نیاز ومرتبط با فرزندش در اختیار او قرار می‌گیرد.
وی استفاده از شبكه تعاملی آموزش و پرورش «سینا» را برای والدین الزامی دانست و بیان كرد: حضور و غیاب والدین از طریق ip صورت می‌گیرد و والدین مخصوصا مادران موظفند در ساعاتی كه تعیین می شود به شبكه سینا مراجعه و به فراگیری مطالب بپردازند .
وزیرآموزش و پرورش شبكه سینا را مخفف سامانه یك پارچه نرم افزاری آموزش و پرورش معرفی كرد و اظهاركرد: فضای مجازی و اینترنت، اعتیاد، مسائل بلوغ، دوران رشد، عفاف و حجاب، عرفان‌های كاذب، مسائل مربوط به محیط خانه، ماهواره، خودكشی و دوستی و ارتباط با جنس مخالف، موضوعات دهگانه‌ای هستند كه در ابتدای فعالیت شبكه سینا برای اولیا آموزش داده می شود .
وزیرآموزش و پرورش از ایجاد كارگروه مشترك آموزش و پرورش و معاونت امو زنان و خانواده رئیس جمهور تا یك ماه آینده خبردادوتصریح کرد: افزایش پوشش تحصیلی دختران در مناطق محروم، تقویت و توسعه آموزش خانواده، شادی و نشاط، تحمل و تاب آوری در برابر حوادث، توسعه ظرفیت درونی افراد، آموزش مهارت های زندگی به دختران به ویژه مهارت سلامت، آموزش معلمان و مدیران و آموزش مهارت های حركتی، نشستن وایستادن از جمله موضوعاتی  است كه در ادامه به موضوعات دهگانه شبكه سینا اضافه می‌شود .
وی بهداشت نسل آینده را در گرو سلامت دختران امروز جامعه دانست و افزود: آموزش مهارت‌های حرفه‌ای و كارآفرینی برای دختران با توسعه مدارس فنی و حرفه ای دخترانه، آموزش مربوط به محیط زیست و پایش مستمر شاخص‌های مربوطه از جمله مسائلی است كه در دستور كاراین وزارتخانه  قرار می گیرد.


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش