تبیان، دستیار زندگی

بسیج مستضعفین شایسته‌ترین نهاد در مسیر محرومیت‌زدایی

سی‌ام آبان با عنوان بسیج و محرومیت‌زدایی نامگذاری شده است. در بحث محرومیت‌زدایی چه نهادی شایسته‌تر از بسیج مستضعفین كه خود برآمده از اقشار محروم جامعه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جهادگران


سی‌ام آبان با عنوان بسیج و محرومیت‌زدایی نامگذاری شده است. در بحث محرومیت‌زدایی چه نهادی شایسته‌تر از بسیج مستضعفین كه خود برآمده از اقشار محروم جامعه است.
اطلاق واژه «بسیج مستضعفین» ابتكار جالب حضرت امام خمینی(ره) بود. در جهان‌بینی ایشان نیروهای خیر و شر در دو قطب استضعاف و استكبار قرار دارند و انقلاب اسلامی نیز بر پایه رنج‌ها و تلاش‌های همین قشر محروم و پابرهنه جامعه شكل گرفته بود. بنابراین نهضتی كه همواره بار اصلی خود را بر دوش مستضعفین می‌دید، ‌باید بیشترین هم و غم خود را برای زدودن چهره فقر از قشر محروم جامعه به كار می‌گرفت.
از همان بدو پیروزی انقلاب اسلامی تشكیل نهادهایی چون كمیته امداد، بسیج مستضعفین، جهاد سازندگی و... همگی در راستای محرومیت‌زدایی بودند. در این میان جهادگران كه عموماً از طلاب و دانشجویان جوان به شمار می‌رفتند، با حركتی بسیجی‌گونه رهسپار دورافتاده‌ترین مناطق محروم كشورمان شدند تا به قدر توان خود در زدودن فقر و محرومیت قدم بردارند.
مرحوم حاج‌عبدالله والی یكی از همین جهادگران بود كه در ابتدای شروع دفاع مقدس در مناطق كردستان حضور یافت، اما پس از كشف منطقه بشاگرد در حد فاصل استان‌های هرمزگان و سیستان به آنجا رفت و تا پایان عمرش در همین مناطق ماند و به خدمت‌رسانی مشغول شد. مرحوم والی حتی از حضرت امام نیز استعلام كرد كه به مناطق جنگی بروم یا در بشاگرد بمانم؟ كه حضرت امام ایشان را به تداوم حضور در بشاگرد تشویق كردند.
به این ترتیب بسیج اولین قدم‌های محرومیت‌زدایی خود را از همان لحظه تشكیل برداشت. هرچند شروع جنگ از كردستان و سپس حمله دشمن بعثی برای حدود یك دهه، عمده توان بسیج را مصروف خود داشت اما دردآشنایی اقشار مختلف بسیج، ریشه در ماهیت آن داشت و چیزی نبود كه هیچ اتفاقی بتواند آن را در محاق فروبرد. چنانچه در همان دوران دفاع مقدس نیز حتی در مناطق جنگی باز این بسیجیان بودند كه نسبت به رفع فقر در مناطق جنگ‌زده اقدام می‌كردند.
از شهید خرازی، جاویدالاثر احمد متوسلیان، شهید اصغر وصالی، شهید بروجردی و... نقل شده است كه در عین جنگیدن با ضدانقلاب و دشمن بعثی در مناطق مرزی كردستان و خوزستان، همواره دغدغه رفع فقر از مردم محروم این مناطق را داشتند و به این سان بسیاری از جوانان كرد و عرب خوزستان شیفته مرام سربازان خمینی می‌شدند.
بعد از اتمام دفاع مقدس حدود یك دهه بسیجیان دوشادوش جهادگران جهاد سازندگی خدمات سازندگی خود را ادامه می‌دادند. اما در سال 79 مجلس پرحاشیه ششم رأی به انحلال و ادغام جهاد سازندگی در وزارت كشاورزی داد كه ضربه سختی به روند رو به رشد این نهاد انقلابی وارد كرد. هرچند بلافاصله پس از این اقدام، مقام معظم رهبری فرمان تشكیل بسیج سازندگی را صادر كردند و سازندگی و محرومیت‌زدایی باز به آغوش همان نهادی برگشت كه شایسته‌ترین قشر در راستای خدمت به محرومان بود.
بسیج سازندگی كه اینك 17 سال از عمر خود را پشت سر می‌گذارد، آینه‌ای از خدمات بسیج در موضوع محرومیت‌زدایی و سازندگی را پیش روی همگان قرار می‌دهد. هم‌اینك بسیجیان با تشكیل حدود 10 هزار گروه جهادی، پهنه‌ای به گستردگی ایران اسلامی را عرصه فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر خود قرار داده‌اند. گروه‌های مختلف پزشكی، مهندسی، عمرانی، فرهنگی و... تنها بخشی از نیروهای متخصص بسیج سازندگی را شامل می‌شوند كه به صورت حرفه‌ای و تخصصی اقدام به رفع محرومیت در مناطق مختلف می‌كنند. حتی پیش از آغاز فتنه تروریست‌ها در كشورهای عراق و سوریه نیز صحبت از حضور جهادگران در كشور عراق و كمك به جوانان این كشور برای راه‌اندازی گروه‌های جهادی بود.
اكنون كه كمتر از چهار دهه از تشكیل بسیج مستضعفین می‌گذرد، باید مدال سازندگی، محرومیت‌زدایی، خدمت‌رسانی و تلاش در سخت‌ترین مناطق و دشوارترین عرصه‌ها را زیبنده قامت مردانی بدانیم كه با كمترین ادعا و امكانات و هزینه، همواره سردمدار محرومیت‌زدایی و فقرزدایی بوده و هستند.

منبع: روزنامه جوان