تبیان، دستیار زندگی

بررسی عوامل تجردگرایی در تبیان

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان با هدف تحکیم بنیان خانواده و در مقاله ای اجتماعی به بررسی «عوامل تجرد گرایی در جوانان» پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تجردگرایی
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش خانواده ایرانی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را با هدف تحکیم بنیان خانواده و ترویج ازدواج آسان تهیه و منتشر کرده است.
نیره قیومی هوشیار در این مقاله می نویسد:« وقتی به وفور شاهد آن هستیم که جوانان زندگی فردی و یا به اصطلاح زندگی در خانه پدری را به ازدواج و تشکیل خانواده ترجیح می‌دهند و تنها برای رفع پاره‌ای از نیازهای عاطفی، در کنار جنس مخالف قرار می‌گیرند؛ به آن نتیجه می‌رسیم که تجردگرایی در جامعه ما در حال رشد است و این جریان ناخوشایند دلایل مختلف و متعددی دارد که شاید جامعه شناسان و صاحب‌نظران نیز هنوز به تمامی آنها دست نیافته‌اند زیرا با توجه به شدت تهاجم فرهنگی و تغییرات گسترده در رفتار و افکار افراد مختلف به‌ویژه جوانان، تحقق این جریان کمی سخت شده است اما می‌توان به مهم‌ترین و متداول‌ترین آنها اشاره‌ای داشته باشیم.یکی از بارزترین عواملی که باعث بروز تجردگرایی می‌شود مسئله "فرهنگ" است. وقتی ما از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی خود دور شده و به سمت و سوی فرهنگ نابهنجار غرب گرایش پیدا کنیم، در واقع به مسیری قدم گذاشته‌ایم که به اصل بنیان خانواده و تشکیل آن.یکی دیگر از عوامل گرایش به تجردگرایی و ایجاد روابط آزاد، اوضاع نابسامان اقتصادی است. وقتی مدرک‌گرایی جای را می‌گیرد و شکاف غیرقابل تصوری میان آمار فارغ التحصیلان دانشگاهی و اشتغال می‌بینیم در می‌یابیم که زمینه‌ی تشکیل خانواده کم‌رنگ شده و کمتر کسی توانایی تأمین نیازهای اولیه تشکیل خانواده را دارد پس بجای این که خود را در تنگنای انواع وام‌ها قرار دهد، از این موضوع دوری کرده و با گرایش به سمت و سوی روابط چندجانبه با جنس مخالف با دردسر کمتری نیازهای عاطفی و جنسی خود را رفع می‌کند.البته باید توجه کرد که موضوع فقط به همینجا ختم نمی‌شود که جوانان ما با ایجاد این گونه روابط، به خوبی و خوشی زندگی خود را بگذرانند؛ خیر بی‌شک این جریان تاسف برانگیز نتایج ناخوشایندی را به همراه دارد.ازدواج سفید که چند سالی است شاهد آن در جامعه هستیم؛ یکی از همان تهاجمات فرهنگی محسوب می‌شود که پیش از این اشاره شد. طبق گفته‌ی مشاوران خانواده و جامعه شناسان؛ مسئله‌ی "هم باشی" در جامعه‌ی ما اکنون به دو حالت درآمده یا هر دو نفر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا پس از شناختی نسبی به مرحله‌ی ازدواج برسند و یا اینکه همچون دو خط موازی در کنار هم می‌مانند و نیازهای یکدیگر را خارج از هرگونه چارچوب و قیدوبندی رفع می‌کنند که متاسفانه طی چند سال گذشته مورد دوم (ازدواج سفید) افزایش و مورد اول کاهش فراوانی داشته است.بحث ازدواج سفید که به دلیل دوری از ازدواج و خالی ماندن شناسنامه از نام دیگری، به این عنوان شهرت یافته است موضوعی است که سال‌ها شاهد آن بوده‌ایم و بحث‌های فراوانی درباره آن شده‌است، هرچند که نتیجه‌ی ملموسی مشاهده نشده. اما موضوعی که امروز بیشتر اهمیت دارد ظهور انواع ازدواج‌های دیگر است که هرگز تصور آن را در کشورمان نمی‌کردیم. تصور اینکه که جوانان ما از اصل مقدس ازدواج دوری کرده و تن به هر عمل ناشایستی بدهند تا تنها رفع نیاز شود.»
متن کامل این مقاله در نشانی https://www.tebyan.net/ قابل مشاهده است.