تبیان، دستیار زندگی

خانه مشیرالدوله پیرنیا

پیرامون نام (وجه تسمیه) : با توجه با اینکه در این خانه خاندان حسن پیرنیا در آن اسکان داشته اند به آن پیرنیا گفته می شود و البته حسن پیرنیا ملقب به «مشیرالدوله» بوده و به همین شوند به آن مشیرالدوله نیز می گویند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه مشیرالدوله پیرنیا
خانه مشیرالدوله پیرنیا ، خانه پیرنیا خانه ای است که تاریخ ایران باستان در آن نگاشته شده ، خانه پیرنیا خانه ای است که رضا خان در آن زانو زده ، خانه مشیر الدوله پیرنیا خانه ای است که در شربت خانه اش تست صدا از خوانندگان برنامه گلها گرفته می شد ، خانه ای که در آن نظامنامهٔ حق ویزا و سایر تصدیقات اتباع ایرانی خارج از کشور و حقوق بین‌الملل نگارش شده خانه مشیرالدوله پیرنیا ،خانه ای که ترجمهٔ قوانین ملل دیگر در تهیهٔ نظامنامهٔ انتخابات و قانون اساسی دوران مشروطه انجام شده است و

خانه مشیرالدوله پیرنیا آدرس استان تهران ، شهر تهران ، خیابان لاله زار (نو) ، خیابان پیرنیا

شماره ثبت در فهرست آثار ملی ایران : ۱۸۹۹ تاریخ ثبت ۱۳۷۶/۰۵/۱۱ ه خورشیدی

 مختصات جغرافیایی ، آب و هوا ، نقشه خانه مشیرالدوله پیرنیا و

ارتفاع از سطح دریا : ۱۱۸۱ متر

پیرامون نام (وجه تسمیه) : با توجه با اینکه در این خانه خاندان حسن پیرنیا در آن اسکان داشته اند  به آن پیرنیا گفته می شود و البته حسن پیرنیا ملقب به «مشیرالدوله» بوده و به همین شوند به آن مشیرالدوله نیز می گویند.

 

دوران و بانی اثر : دوران قاجار و به دستور حسن مشیرالدوله پیرنیا با معماری نیکلای مارکوف روسی (گرجی تبار) !

نکته اول: می گویند ؛ حسن پیرنیا دانش آموخته روسیه بود و مارکوف روسی را برای ساخت این بنا مامور کرد ، اما با توجه به سال ساخت بنای عمارت مشیرالدوله در سال ۱۲۸۵ و ورود مارکوف به ایران در سال ۱۳۰۰ موضوع معماری ایشان کمی غیر واقعی است و نکته دیگر آنکه مارکوف نیز از وابستگان رضا خان بود و کدورت فی مابین مشیرالدوله حسن پیرنیا و رضاخان ، بعید است مارکوف از مشیرالدوله پیرنیا دستور بگیرد و نکته بعد آنکه ، فکر می کنم اشتباه به دلیل آن است که مدرسه ژاندارک در کنار خانه پیرنیا ، چون کار آقای مارکوف بوده ، به احتمال فراوان برخی اشتباها تصورشان بر این است که این خانه را هم مارکوف بنا کرده که صد درصد اشتباه است.

امکان بازدید : به علت اینکه ساختمان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی و به عنوان موسسه مطالعات تاریخ پزشکی ، طب اسلامی و مکمل قرار دارد ، امکان بازدید در صورت تایید وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی امکان پذیر است.

پیشینه و معماری خانه مشیرالدوله پیرنیا :

عمارت خانه مشیرالدوله پیرنیا با یک شیوه تلفیقى دلپذیر از معمارى ایرانى‌ و فرنگى در دو طبقه و یک زیرزمین بنا شده است ، زیرزمین تقریبا یک متر و بیست سانتی متر از سطح زمین پایین‌تر است. در آنجا، سفره‌خانه، چایخانه، کتابخانه قدیمى مرحوم‌ مشیرالدوله، اتاق نشیمن مرحوم داود پیرنیا، چند اتاق استراحت و انبار بزرگ وسایل‌ خانه قرار داشت. قسمتی از زیرزمین خانه مشیرالدوله پیرنیا به نام چایخانه (شربت خانه ، شراب خانه) مزین به کاشی های خشتی بزرگی منقوش به شخصیتهای اساطیری و تاریخی است که تنها قسمت کاشی کاری شده ساختمان همین قسمت است.

نکته دوم: برنامه گلها و تست صدای خوانندگان در همین اتاق توسط داوود پیرنیا و چایخانه اجرا شده است. البته بعدها داوود پیرنیا از این عمارت به خانه ای در باغ صبا و بعد میدان ارک نقل مکان کرد و عمارت در اختیار دیگر برادرانش مهدی و ولی الله پیرنیا قرار گرفت (اسناد خانه که به نام این دو برادر است هنوز موجود است) البته در حال حاضر این شراب خانه درمانگاه است.

نکته سوم: زیرزمین خانه مشیرالدوله پیرنیا جهت فصول گرم سال است و در خانه مشیرالدوله پیرنیا بالابر و یا آسانسوری تعبیه شده تا از زیرزمین و مطبخ ، غذاها و … به طبقات برسانند.

طبقه همکف و در شمال شرق آن ، آشپزخانه و اقامتگاه خدمه بود. دفتر کار مشیرالدوله در سمت راست ساختمان و در طبقه نخست قرار داشت. اتاقى‌ بود وسیع که در دو سوى آن قفسه‌هاى کتاب‌هاى مرجع وى را چیده بودند و میز کارش‌ در انتهاى سمت شمالى اتاق بود. بالاى سر او، عکس بزرگى از مرحوم میرزا نصرالله‌ خان مشیرالدوله (پدر) محاط در قابى بسیار نفیس و در یکى از دیگر عکس‌هاى اتاق، عکس‌ خود او به همراه نمایندگان ایران در صحن مجمع ملل متفق (ژنو) دیده مى‌شد. روى میز کار، چند قاب عکس خانوادگى به‌ویژه عکس پسر ارشدش داود خودنمایى مى‌کرد.

 

 

ووردی اصلی عمارت از شمال است ، پس از گذر از حوضی که روبروی درب قرار داشته و در حال حاضر در آن زرشک وحشی کشت شده !! وقتی از پله ها وارد می شوید به صحن اصلی که پلکانی دوطرفه در میان آن است را می بینید ، پلکانی بزرگ در صحنی ۱۰۰ متری (خوش آمدگویی به مهمان در این صحن انجام می شده است)
منبع:مقاله جهانگردی.کتاب اطلاعات توریستی کشورهای جهان.سایت کارناوال