تبیان، دستیار زندگی

مجادلات سیاسی ناجوانمردانه!

عضو شورای مرکزی جمنا گفت: زمانی که مردم داغدار هستند، آلوده کردن مقوله امدادرسانی زلزله به مجادلات سیاسی کاری ناجوانمردانه بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چمران
به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی چمران در واکنش به سخن پراکنی‌های برخی از افراد درباره برخی از ساختمان های مسکن مهر که در زلزله کرمانشاه آسیب دیدند، گفت: افراد با آلوده کردن حادثه زلزله اخیر به مجادلات سیاسی کاری بسیار پوچ و ناجوانمردانه انجام دادند و در شرایطی که مردم داغدار هستند نباید اینگونه مسائل حاشیه‌ای را مطرح می‌کردند.
عضو شورای مرکزی جمنا تصریح کرد: این افراد موقعیت کنونی را با زمان مناظرات انتخاباتی اشتباه گرفتند و آنچه که الان ضروری است انسجام و وحدت ملی ماست.
وی با اشاره به اینکه گروه‌های مختلف مردم از هر عقیده و فکری به صحنه آمدند و از جان و دل به حادثه دیدگان کمک کردند، اظهار کرد: من تعجب می‌کنم که عده‌ای در این شرایط کمک‌رسانی را آلوده به مجادلات سیاسی می‌کنند.
چمران خاطرنشان کرد: خطای بزرگ را در این حادثه کسانی کردند که آغازگر این مسائل حاشیه‌ای بودند چون وقتی کسی سخنی می‌گوید دیگری هم در مقام پاسخ بر می‌آید و فضا بدتر می‌شود و از همه اینها گذشته زلزله 7.4 ریشتری به قدری قدرت دارد که خیلی از ساختمان‌ها را خراب می‌کند و مجالی برای ایراد تراشی باقی نمی‌گذارد.
چمران در ادامه با اشاره به موکب‌هایی که در محل حادثه حاضر شدند گفت: در این حادثه دیدیم که چگونه موکب‌هایی که همواره برای امام حسین(ع) نذری می‌دادند در کنار حادثه دیدگان حاضر شدند و دیدیم که چه کسانی اقدام به طبخ غذای گرم و توزیع آن کردند.
وی درباره کیفیت مدیریت بحران در این حادثه گفت: بسیاری از کارها اگر از قبل پیش بینی و تمرین می‌شد، عکس‌العمل نیروهای امدادی در مواجهه با بحران بهتر بود. لزومی ندارد که عده زیادی از مسئولین به محل حادثه بیایند و بازدید کنند، بلکه چند بازدید اصلی و اصولی می‌تواند کمک کننده باشد.
عضو شورای مرکزی جمنا با اشاره به زلزله ترکیه و سونامی آمریکا بیان کرد: سطح کمک‌رسانی‌های مردمی به نسبت این کشورها که دچار حادثه شده بودند، با کیفیت بهتری انجام شد و مدیریت آن هم اگرچه در مقایسه با موارد مشابه خوب بود، اما کافی نبود.
وی با تأکید بر اینکه مردم در این حادثه قوی‌تر از دستگاه‌های مسئول عمل کردند، ادامه داد: مدیریت بحران از مدیریت صحنه جنگ سخت‌تر است، چون در صحنه جنگ فرماندهی دستور می‌دهد و دیگران اجرا می‌کنند ولی اینجا فرمانده با مردم داغدار روبرو است که از نظر احساسات جریحه‌دار شده‌اند و در تنگنا قرار گرفته‌اند.
چمران با تأکید بر اینکه مدیریت‌های بحران هنوز در کشور ما شکل نگرفته است، اظهار کرد: مهمترین عاملی که می‌تواند در مدیریت بحران موثر باشد فرماندهی قوی است چون در زمان بحران شرایط عادی نیست و همه به خاطر احساسات خود می‌خواهند هرگونه که خود می‌پسندند عمل کنند.
وی در پایان باتأکید بر اینکه مدیریت بحران نباید فقط در روز بحران کار کند، اظهار کرد: مدیریت بحران باید آمار، اسامی، نیازها و فرهنگ هر منطقه را بداند تا در زمان بحران بلافاصله واکنش مناسب نشان دهد، اما اینکه بخواهیم هنگام بروز بحران به فکر مقابله با آن باشیم نتیجه‌اش همین مشکلاتی می‌شود که می‌بینیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان