تبیان، دستیار زندگی
ما در مرکز جهان هستیم!! هر بار که ما خودمان را در موقعیت مهمی در جهان فرض کرده‌ایم به خطا رفته‌ایم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ما در مرکز جهان هستیم!!

ما در مرکز جهان هستیم!!

باور غلط : ما در مرکز جهان هستیم!!

باور صحیح : هر بار که ما خودمان را در موقعیت مهمی در جهان فرض کرده‌ایم به خطا رفته‌ایم.

به دلیل اینکه همه‌ی کهکشان‌ها در هر جهتی در حال دور شدن از ما هستند، در نگاه اول چنین به نظر می‌رسد که ما در مرکز جهان قرار داریم. تمدن‌های قدیمی تصور می‌کردند که زمین مرکز جهان است و خورشید و دیگر ستارگان به دور زمین می‌گردند. بعداً در قرون شانزده و هفده میلادی کوپرنیک و کپلر نشان دادند که زمین و همه‌ی سیارات خورشید را دور می‌زنند و بنابر این برای مدتی خورشید به عنوان مرکز جهان مورد توجه قرار گرفت.

تحقیقات بعدی به ما نشان داد که خورشید تنها یک ستاره در کهکشان ماست و 30000 سال نوری از مرکز کهکشان فاصله دارد. تا سال 1920 میلادی (1298 شمسی) بسیاری از ستاره‌شناسان کهکشان ما را به عنوان مهم‌ترین جسم در جهان به حساب می‌آوردند تا این که نشان داده شد که میلیون‌ها کهکشان دیگر که بعضی از آن‌ها بزرگ‌تر و نورانی‌تر از کهکشان ما هستند در فضا وجود دارند.

درست است که ما همه‌ی کهکشان‌ها را در حال دور شدن از خودمان می‌بینیم، اما اگر روی هر کدام از کهکشانها باشیم، باز هم این موضوع صادق است. یعنی بر روی هر کهکشانی که باشیم مشاهده می‌کنیم که همه‌ی کهکشان‌ها از کهکشان ما، در حال دور شدن هستند. این به دلیل آن است که هر کهکشانی در حال دور شدن از کهکشان دیگر است و هیچ کهکشانی نمی‌تواند ثابت باشد.

ما به سادگی نمی‌توانیم بگوییم مرکز جهان کجاست. یا این که اصلاً مرکزی وجود دارد یا نه؟ آن چه می‌توانیم بگوییم این است که دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم ما در مرکز جهان هستیم.

نویسنده : علیرضا سرمدی