تبیان، دستیار زندگی

پزشکان درمان خاصی برای کبودی ندارند به جز...

این کبودی ها به علت پارگی میکروسکوپی در رگ های خونی زیر پوست است. کبودی ناشناخته که به آسانی رخ می دهد یا بدون علت ظاهر می شود ممکن است نشان دهنده اختلال خونریزی باشد، به خصوص اگر کبودی همراه با خونریزی بینی یا خونریزی مکرر باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کبودی، رگ خونی، عفونت ، خونریزی بینی، پوست
کبودی بدن یک آسیب پوستی معمولی است که منجر به تغییر رنگ پوست می شود. سلولهای خونی آسیب دیده در زیر پوست و در نزدیکی سطح پوست جمع می شوند، که ما به عنوان یک علامت سیاه و سفید آنها را می شناسیم.

علل کبودی
مردم معمولا هنگامی که به چیزی ضربه می زنند یا زمانی که چیزی به آنها ضربه می زند، کبودی ها را دریافت می کنند.کبودی ها ممکن است در برخی افراد که به شدت ورزش می کنند، مانند ورزشکاران و وزنه برداران، رخ دهد. این کبودی ها به علت پارگی میکروسکوپی در رگ های خونی زیر پوست است. کبودی ناشناخته که به آسانی رخ می دهد یا بدون علت ظاهر می شود ممکن است نشان دهنده اختلال خونریزی باشد، به خصوص اگر کبودی همراه با خونریزی بینی یا خونریزی مکرر باشد. به عنوان مثال، اغلب تصور می شود که کبودی های ناشناخته بر روی سینه یا ران، به طور حتم ناشی از ضربه زدن به جسم دیگر و ناتوانایی در یادآوری آسیب است. کبودی در افراد مسن اغلب اتفاق می افتد زیرا پوست آنها با سن نازک می شود . بافت هایی که از رگ های خونی زیر پوست حمایت می کنند، شکننده تر شده اند. کبودی ها در افرادی که دارو مصرف می کنند، خونریزی کمتری دارند.

نشانه های کبودی
نخست شاید کبودی تازه در واقع قرمز باشد. پس از آن چند ساعت پس از آن رنگ بنفش آبی یا تیره خواهد شد، سپس پس از چند روز به رنگ زرد یا سبز به عنوان درمان می شود.
کبودی اغلب شدید و گاه حتی دردناک برای چند روز اول است، اما درد معمولا از بین می رود. از آنجا که پوست در کبود شدن بریده نمی شود، خطر ابتلا به عفونت وجود ندارد.

با دکتر تماس بگیرید اگر؛
اگر خونریزی همراه با تورم و درد شدید باشد، به ویژه اگر داروهای تهیه خون را برای یک وضعیت پزشکی در نظر بگیرید.
اگر خونریزی به راحتی یا بدون علت ظاهری رخ دهد.
اگر کبودی دردناک است و تحت یک انگشت یا ناخن است.
اگر کبودی در عرض دو هفته بهبود نیافته باشد یا بعد از سه تا چهار هفته، به طور کامل پاک نشود.
اگر فکر می کنید که استخوان شکسته همراه با کبودی دارید.
برخی از کبودی ها، مانند کسانی که روی سر و چشم هستند، می توانند اضطراب زیادی ایجاد کنند.
پزشکان درمان خاصی برای کبودی ندارند به جز...

کبودی بدن چیست؟ علت، درمان و پیشگیری آن
تست ها و آزمونها
اگر کبودی ناشی از یک آسیب باشد و پزشک هیچ شکلی از شکستگی نبیند، پزشک احتمالا هیچ تستی را انجام نمی دهد.
اگر تورم یا شدت درد وجود داشته باشد، پزشک ممکن است بخواهد یک اشعه ایکس منطقه ای بگیرد تا اطمینان حاصل کند که استخوان شکسته وجود ندارد.
اگر خونریزی رخ دهد اغلب و بدون علت ظاهری، پزشک ممکن است خون شما را برای اختلال خونریزی بررسی کند.
برخی از کبودی ها، یک الگوی کبودی در زمان و در مراحل مختلف بهبودی ممکن است یک پزشک را به احتمال وقوع سوءاستفاده فوری سوق دهد.

پیشگیری
در حالی که بازی های ورزشی مانند فوتبال را انجام می دهید، وسایل محافظتی مانند محافظان سینه ای بپوشید.
محل مبلمان را دور از درگاه ها و مسیرهای پیاده روی معمول در خانه خود قرار دهید.
محافظت از سیم کشی تلفن و برق در مناطق باز که ممکن است سقوط کنند.
اطمینان حاصل کنید که کف ها خشک شده اند و کفپوش مقاوم در برابر لغزش است.
اگر پزشک شما داروهای ناباروری خون را تجویز کرده باشد، مطمئن شوید که نظارت منظم داشته باشید و داروها را در صورت لزوم تنظیم کنید.

درمان
درمان برای کبودی موثر است درست پس از آسیب، در حالی که کبودی هنوز قرمز است.
فشردهای سرد مانند یک بسته یخ یا کیسه ای از سبزیجات یخ زده باید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به منطقه آسیب دیده برای سرعت بخشیدن به بهبودی و کاهش تورم استفاده شود . یخ را مستقیما بر روی پوست قرار ندهید . بسته یخ را در یک حوله قرار دهید.
اگر کبودی یک ناحیه بزرگ پا یا پا را در بر گرفته باشد، باید در طول ۲۴ ساعت اول پس از آسیب، پا بایستی بیشتر معلق نگه داشته شود.
استامینوفن ممکن است برای درد با توجه به دستورالعمل روی بطری در نظر گرفته شود. از آسپرین یا ایبوپروفن اجتناب کنید زیرا روند لخته شدن خون را کند می کند و در واقع خونریزی طولانی را ادامه می دهد.
بعد از حدود ۴۸ ساعت، استفاده از روتختی گرم که برای کبود شدن برای ده دقیقه یا دو تا سه بار در روز استفاده می شود، ممکن است جریان خون را به ناحیه کبود برساند، و به پوست اجازه می دهد خون را سریعتر جذب کند. در نهایت، کبودی در رنگ محو خواهد شد.
پزشکان درمان خاصی برای کبودی ها ندارند به غیر از تکنیک هایی که در بالا توضیح داده شد: بسته های یخ و بعد هم گرما، داروهای بدون نسخه برای درد و افزایش سطح کبودی هستند.
منبع :دکتر سلام
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.