تبیان، دستیار زندگی

اشتباه رسانه‌ها در زلزله مساوی است با شایعه

زهره هاشمی درباره پوشش اخبار زلزله از سوی رسانه‌هایی مانند رادیو تلویزیون گفت: چرا کار را به جایی می‌رسانیم که پوشش و اطلاع‌رسانی اخبار حادثه از سمت فضای مجازی شکل بگیرد. رسانه‌ها آنطور که باید این جریان را هدایت نمی‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زلزله
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایسنا، این گوینده رادیو و مجری تلویزیون در پاسخ به پرسشی درباره نقش رسانه‌ای مانند رادیو در بحرانی مانند زلزله، با بیان اینکه رادیو، اثرگذاری و کارکرد بالایی دارد، اظهار کرد: مساله مهم این است که متصدیان امر و افرادی که سکان هدایت رادیو را دارند، بدانند که چگونه از این ابزار استفاده کنند تا در اختیار مردم قرار بگیرد، شفاف‌سازی کند، اطلاع‌رسانی درست انجام دهد و باعث آرامش مردم شود. تا زمانی که رادیو به مردم اطلاع‌رسانی درستی نکند و اخبار منتشر شده از صحت، سلامت و صداقت برخوردار نباشد باعث ایجاد شایعه در جامعه خواهد شد.
این گوینده رادیو با اشاره به نتیجه به وجود آمدن شایعات در جامعه، گفت: زمانی که شایعه به وجود بیاید، آرامش از بین خواهد رفت و اوضاع متشنج می‌شود؛ بنابراین مردم باورپذیری و اعتمادشان از رادیو و یا هر رسانه دیگری از بین می‌رود و ترجیح می‌دهند که به شایعات گوش دهند. این مساله می‌تواند انشقاق اجتماعی را به وجود بیاورد.

تا زمانی که ما صورت مساله را در رسانه پاک کنیم، جامعه آرامش نخواهد داشت. آرامش کاذب هم به درد مردم نمی‌خورد. وقتی مردم اعتمادشان از رسانه سلب شود، رسانه نمی‌تواند آرامش ایجاد کند.


او به اهمیت نقش رادیو در جامعه اشاره کرد و گفت: برای مثال هیتلر زمانی که جنگ جهانی را رقم می‌زند با اتکا به رادیو این کار را انجام می‌دهد. رادیو خیال‌پردازی را افزایش می‌دهد و رسانه‌ای است که رویاپردازی را در ذهن شما به وجود می‌آورد و تاثیر بیشتری نسبت به تلویزیون دارد به دلیل اینکه فقط احساس و کلام است. رسانه‌ای مانند رادیو اگر کار خود را درست انجام دهد می‌تواند اثرگذاری داشته باشد. به نظرم رادیو این روزها کار خود را درست انجام نمی‌دهد.
هاشمی با اشاره به عملکرد رادیو در زلزله کرمانشاه بیان کرد: در این چند روز که زلزله اتفاق افتاده است رادیو هم مانند شبکه‌های تلویزیونی، برنامه‌های عادی خود را پخش می‌کند. من نمی‌گویم که رادیو و تلویزیون همه برنامه‌های خود را قطع کنند و ویژه‌برنامه‌ای برای زلزله داشته باشند اما مردم تحت تاثیر این حادثه قرار دارند و درباره این اتفاق حرف می‌زنند و پیگیر هستند.
این گوینده سابق رادیو با اشاره به نتیجه اطلاع‌رسانی نکردن درست رسانه‌ها درباره یک حادثه در کشور، اظهار کرد: حجم شایعات زیاد می‌شود، انشقاق اجتماعی به وجود می‌آید بنابراین اعتماد اجتماعی سلب خواهد شد. مردم در فضای مجازی می‌گویند ما این همه مشکل داریم چرا صدا وسیما می‌گوید همه چیز خوب است اگر رسانه اطلاع‌رسانی در سطح مناسب را انجام ندهد و صداقت را سرلوحه کار خود قرار ندهد باعث ایجاد شایعات می‌شود. زمانی که این شایعات به داخل جامعه بیاید منجر به بی اعتمادی، ناباوری، فاصله میان مردم و نهادهای حاکمیتی و دولتی و حتی رسانه‌ها می‌شود. بنابراین با این وضعیت جامعه به سمت دو قطبی و چند قطبی شدن می‌رود.
او به جنبه آرامش بخشی رسانه‌ها در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: مردم در حال حاضر از ورودی‌های مختلفی اطلاعات دریافت می‌کنند و ما هنوز در جامعه‌ای هستیم که سواد رسانه‌ای بالا و مهارت استفاده از رسانه‌ها به خصوص فضای مجازی را نداریم بنابراین نمی‌توانیم منبع موثق را از غیر موثق تشخیص دهیم. این مسئله باعث ایجاد تشتت و نا آرامی در جامعه می‌شود. تا زمانی که ما صورت مساله را در رسانه پاک کنیم، جامعه آرامش نخواهد داشت. آرامش کاذب هم به درد مردم نمی‌خورد. وقتی مردم اعتمادشان از رسانه سلب شود، رسانه نمی‌تواند آرامش ایجاد کند.
زهره هاشمی با اشاره به شیوه کمک هنرمندان در زلزله کرمانشاه گفت: هنرمند و هر شخصیتی که پایگاه اجتماعی دارد شماره حسابی اعلام می‌کند اما به نظرم اگر کمکی می‌خواهند انجام دهند باید به سازمان‌های مردم نهاد که مورد اعتماد مردم هستند پول بدهند و خودشان تنهایی به منطقه زلزله‌زده نروند و کاری را انجام ندهند به دلیل اینکه به برخی روستاها بیشتر کمک رسیده و برخی مناطق زلزله‌زده وسیله‌ای ندارند. در این شرایط مدیریت بحران یکپارچه جواب می‌دهد.
منبع: خبرگزاری ایسنا