تبیان، دستیار زندگی

چشم فوتبال ایران به گلدان‌‎های شانس

قرعه کشی مسابقات از "سید" اول شروع می شود و زمانی که نوبت گلدان ایران می شود همه گروه‌ها تیم‌های اول و دوم خود را شناخته‌اند و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جام جهانی
تیم ملی فوتبال ایران بعد از صعود به جام جهانی چشم به روز دهم آذر ماه دوخت تا با انجام قرعه کشی این رقابت ها رقبای خود را بشناسد. شکل صعود(راحت ترین شکل ممکن) و نمایش دلپذیر تیم ملی در مسابقات اخیرش این امیدواری را به وجود آورده تا همگان برای اولین بار خواستار رسیدن تیم ملی به مرحله دوم باشند.
این امر تنها زمانی ممکن می شود که شاگردان کارلوس کی روش بدون توجه به نام و نشان رقبای روبرو توان خود را به رخ بکشند. البته در این میان قرعه ای که از گلدان های چهارگانه بیرون می آید نقشی تاثیرگذار خواهد داشت. این امر نه برای ایران که برای 32 تیم حاضر جدی و حیاتی خواهد بود. بی گمان یکی از جذابیت های جام جهانی همین قرعه کشی 10 آذر خواهد بود. مراسمی که چشمان بسیاری را به سوی خود جلب خواهد کرد. شاید خروجی این قرعه کشی نه تنها نمایانگر شانس بیشتر صعود تیم ها از مرحله اول باشد بلکه تعیین کننده قهرمان نیز باشد. با همه اینها فراموش نکنیم 32 تیم حاضر در جام جهانی به حدی قدرت دارند تا شاهد شگفتی های بسیار باشیم. با این مقدمه با هم شاید و باید های قرعه کشی جام جهانی 2018 روسیه را مرور می کنیم.

گلدان‌های امسال

در این دوره تیم ها براساس رتبه در رنکینگ فیفا "سید" بندی شده اند و گلدان ها هم بر اساس همان" سید"بندی است.
گلدان یک : روسیه (میزبان)، آلمان، برزیل، لهستان، بلژیک، آرژانتین، فرانسه و پرتغال
گلدان دو: اسپانیا، انگلیس، کلمبیا، سوییس، مکزیک، اروگوئه، کرواسی و پرو
گلدان سه: ایران، سوئد، تونس، مصر، سنگال، کاستاریکا، ایسلند و دانمارک

اگر در آن روزها تیم ما مسن بود و پشتوانه لازم را نداشت این بار جام جهانی 2018 و یک مربی کار بلد می تواند بالی مطمئن برای پرواز باشد.


گلدان چهار: استرالیا، ژاپن، نیجریه، مراکش، عربستان، کره جنوبی، پاناما و صربستان

گروه سخت و آسان

تیم ایران به عنوان تیم "سید" سوم می توانست گروه ساده ای داشته باشد. اما براساس قوانین فیفا تیم های حاضر در یک کنفدراسیون نباید در یک گروه قرار بگیرند. پس براین  اساس همه تیم های آسیایی از "سید" چهارم برای همگروهی ایران حذف می شوند. به این صورت ایران فقط می تواند با صربستان ، نیجریه ، مراکش و پاناما هم گروه شود. پس به غیر از پاناما بقیه تیم ها سخت ترین قرعه های ممکن هستند.
جام جهانی
سود" سید" سوم
آیا رفتن به گلدان سوم به ضر ماست؟ نه این طور نیست. ایران را به جای یک تیم گلدان چهارمی بگذاریم و آن وقت گروه های احتمالی را بررسی کنیم.
برزیل ،اسپانیا، سوئد و نیجریه یا آرژانتین، انگلیس، دانمارک و مراکش و یا حتی فرانسه، کلمبیا، ایسلند وعربستان همان طور که می بینید گروه های تیم های "سید" چهارم می تواند بسیار سخت تر باشد.

رویای کی روش و شاگردانش

ساده ترین گروه احتمالی برای ایران این است که از هر گلدان تیم ساده را کنار هم گذاشت روسیه - پرو - ایران - پاناما این گروه قطعا ساده ترین گروه جام برای ایران است.

سخت‌ترین گروه

گروه سخت برای ایران به چندحالت ممکن است.
آلمان - اسپانیا - نیجریه – ایران و یا برزیل - اسپانیا - صربستان - ایران و یا حتی فرانسه - انگلیس - مراکش - ایران

شانس بیشتر برای صعود

بنا بر احتمالات ایران برای صعود به مرحله بعد به تیم "سید" یک قدرتمند ، تیم "سید" دوم متوسط و تیم" سید" چهارم ضعیف نیاز دارد. مثلا روسیه اگر تیم "سید" یک گروه شود و ما بتوانیم از این تیم امتیاز بگیریم تیم دوم گروه حالا چه کرواسی باشد چه انگلیس هم می تواند از روسیه امتیاز بگیرد و چه بسا بتواند روسیه را شکست دهد. آن وقت ایران برای صعود به مرحله حذفی جام جهانی نیاز دارد که تیم دوم گروه را ببرد. اما اگر تیم "سید" یک قدرتمند باشد و از ایران و تیم دوم سه امتیار بگیرد ما این شانس را داریم که با شکست با تفاضل گل کمترنسبت به تیم دوم ، حتی با 4 امتیاز هم صعود کنیم. یعنی مثلا ازآلمان1-0 شکست بخوریم مقابل سوییس 0-0 کنیم و پاناما را شکست دهیم و سوییس به خاطر شکست با گل بیشتر مقابل آلمان جایش را به ایران بدهد. در چنین صورتی گروه زیر علی رغم همراه شدن با قهرمان دوره گذشته گروه خوبی به حساب می آید.

آلمان(فرانسه) - سوییس(پرو) - پاناما - ایران

یاد آوری این نکته ضروری است که قرعه کشی مسابقات از "سید" اول شروع می شود و زمانی که نوبت گلدان ایران می شود همه گروه ها تیم های اول و دوم خود را شناخته اند. با توجه به این نکته اگر ایران در گروهی قرار گیرد که دو تیم اروپایی در آن هستند طبق قوانین دیگر صربستان هم گروهش نخواهد شد وشانس هم گروهی اش با پاناما افزایش پیدا می کند. اما اگر در گروهی باشد که یک تیم اروپایی دارد 50 درصد شانس هم گروهی با صربستان وجود دارد و از آنجایی که صربستان سخت ترین هم گروهی" سید" چهار به حساب می آید شانس سخت شدن قرعه افزایش پیدا می کند.
جام جهانی 2018 می تواند سرفصلی در فوتبال ما باشد. تیم ملی فعلی ایران با مجموعه ای از بازیکنان جوان و با انگیزه با نمایش خوب در روسیه می تواند باردیگر پلی برای عبور بازیکنان مستعد ایران به آن سوی آبها باشد. ایران یکبار با موفقیت نسبی در جام جهانی 1998 این مسیر را طی کرد اما با ناکامی در راه صعود به جام جهانی 2002 ضربه سختی خورد. اگر در آن روزها تیم ما مسن بود و پشتوانه لازم را نداشت این بار جام جهانی 2018 و یک مربی کار بلد می تواند بالی مطمئن برای پرواز باشد.
خبرخوب: بدون شک حضور مهدی مهدوی کیا در مراسم قرعه کشی خبری خوب برای فوتبال ماست که نباید ساده از کنار آن عبور کرد.