تبیان، دستیار زندگی

اقدامات آینده سعد حریری

سعودی ها قانون اساسی لبنان را که بعد از اصلاحات اخیر به قانونی نسبتا واقع گرایانه تر تبدیل شده ، مخالف منافع خود می‌دانند و معتقدند که با وجود اعتبار و همگرایی بالایی که در جامعه لبنان نسبت به حزب‌الله وجود دارد ، انتخابات برگرفته از این قانون در اردیبهشت سال آینده باعث افزایش وزنه حزب‌الله در لبنان شده و برای آنها فاجعه بار خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حریری
امروز هواپیمای حامل سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان، در فرودگاه پاریس به زمین نشست و حریری به همراه همسرش راهی آپارتمان خود شدند در حالی که فرزندان شان را همراه خود نداشتند. گمانه زنی هایی که تا کنون او و خانواده اش را گروگان و زندانی آل سعود میدانست، اینک به سمت آزادی مشروط وی جهت تحقق امیال شاهزاده جاه طلب سعودی، مایل شده است. با مروری به تحرکات حاکمان سعودی میتوان به نقش حریری در اجرای مقاصد زیاده طلبانه منطقه ای آن ها، پی برد.

 بحران‌های متوالی سعودی‌ها در منطقه

دقت نظر در موازنه های منطقه ای طی سالهای اخیر نشان دهنده بحران سیاسی ریاض در پرونده‌های مختلف از سوریه گرفته تا عراق و یمن و بحرین و ترکیه و قطر و مصر و کشورهای دیگر است. مداخله عربستان در حمایت از گروه‌های تروریستی منطقه منجر به فروپاشی دولت مردمی سوریه نشده و در حال حاضر تنها بخش‌هایی از این کشور در اختیار گروه‌های تروریستی وابسته به ریاض قرار دارد. همچنین ریاض با گذشت دو سال از حمله به یمن نتوانسته دولت مردمی این کشور را سرکوب کرده و افراد مزدور خود را بار دیگر به عرصه قدرت بازگرداند. حضور نظامی عربستان در بحرین نیز با گذشت 6 سال همچنان دامنه های انتفاضه مردمی آن را خاموش نکرده است.

 پیش بینی می کنیم در روزهای آینده سعد حریری که فرزندانش در عربستان گروگان سعودی هستند، دستورات دیکته شده بن سلمان وایادی اش را از فرانسه بیان خواهد کرد.


عربستان حتی در سیاست های متنوع و متغیر خود در قبال کشورهایی نظیر عراق و مصر نیز ناکام مانده است. اینها علاوه بر معضلات جدیدی است که میان ریاض با تعدادی دیگر از کشورهای منطقه از جمله قطر و لبنان به وجود آمده است.
سعودی ها قانون اساسی لبنان را که بعد از اصلاحات اخیر به قانونی نسبتا واقع گرایانه تر تبدیل شده ، مخالف منافع خود می‌دانند و معتقدند که با وجود اعتبار و همگرایی بالایی که در جامعه لبنان نسبت به حزب‌الله وجود دارد ، انتخابات برگرفته از این قانون در اردیبهشت سال آینده باعث افزایش وزنه حزب‌الله در لبنان شده و برای آنها فاجعه بار خواهد بود.
آنها معتقدند که برای انجام اقدامات ریشه‌ای در لبنان قبل از برگزاری انتخابات چند ماه بیشتر زمان ندارد، اما اگر تمهیدات آن‌ها مانند اقدامی باشد که دوهفته پیش در مورد حریری انجام شد، نتیجه ای جز سرخوردگی بیشتر سعودی ها و نفرت حد اکثری مردم لبنان از ریاض و گروه های لبنانی وابسته به این کشور نخواهد داشت .بنابراین ریاض به دنبال دستیابی به دولت موقتی متناسب با اهداف و برنامه‌های خود، در لبنان است که بتواند التهاب سیاسی و هجمه گسترده تبلیغاتی و امنتیتی ضد حزب الله و متحدان آن را در دستور کار قرار دهد. فشارها و تهدید به آغاز جنگ در لبنان نیز به عنوان چماقی برای پیشبرد همین هدف دنبال می شود. این در حالی است که سیگنال های متعددی حکایت از آن دارد که ریاض جز در صورت ارتکاب یک حماقت، قبل از خروج از باتلاق یمن هیچ موقعیت و فرصتی برای آغاز جنگ جدید در منطقه ندارد.

حریری مهره اجرایی عربستان

حریری روز سوم نوامبر به ریاض رفت و یک روز بعد به صورت غیرمنتظره از طریق شبکه تلویزیونی العربیه عربستان، استعفای خود را اعلام کرد. وی از آن تاریخ تا امروز که به پاریس سفر کرد،در پایتخت عربستان بوده است. مقامات ارشد لبنان و سیاستمداران نزدیک به حریری به رویترز گفتند وی مجبور به کناره گیری شده است .
میشل عون رئیس جمهور لبنان گفته است تا زمانی که حریری به کشور بازنگردد و استعفای خود را رسما تقدیم نکند و دلایل این تصمیم خود را بازگو نکند، این استعفا را نخواهد پذیرفت. حریری در نطق استعفا که در ریاض ایراد کرد، ایران را به ایجاد هرج و مرج در لبنان، و حزب الله را به ویران کردن کشورش متهم ساخت. کابینه لبنان که همچنان حریری را نخست وزیر قانونی می داند، دو تن از وزیرانش از اعضای حزب الله هستند. لبنان از فرانه خواسته است تا نقش میانجی را در بازگرداندن حریری بازی کند.. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از موافقت خود با پایان حصر حریری خبر داده است، به شرطی که وی به فرانسه برود و مدتی را در پاریس زندگی کند، نه بیروت.
سعودی ها قانون اساسی لبنان را که بعد از اصلاحات اخیر به قانونی نسبتا واقع گرایانه تر تبدیل شده ، مخالف منافع خود می‌دانند.

چراغ سبز آمریکا به عربستان

البته به جرأت می‌توان گفت که عربستان سعودی در تصمیم برای برهم زدن وضع داخلی لبنان، از آمریکا و رژیم صهیونیستی چراغ سبز دریافت کرده است و سخنان اخیر نتانیاهو که اعلام کرد روند عادی‌سازی روابط بین تل‌آویو با کشورهای عربی به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است، و نیز اقدام رژیم صهیونیستی در منتقل کردن تروریست‌ها به منطقه‌ی جولان و حمایت علنی از گروه تروریستی "جبهه النصره" مؤید این مسئله است.
با این حال باید گفت که اکنون با آشکار شدن نقش عربستان در برهم زدن ثبات لبنان، تردیدی نیست که بی‌اعتمادی جامعه‌ی لبنانی به سعودی‌ها بیش از پیش افزایش خواهد یافت. همچنان‌که میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان نیز تصریح کرد مردم لبنان برای عبور از چالش کنونی به وحدت نیاز دارند و با اتحاد و همبستگی می‌توانند تهدیدهای ناشی از استعفای حریری را به فرصتی ماندگار برای این کشور و حفظ پیروزی‌های محور مقاومت تبدیل کنند.
از سوی دیگر آمریکایی ها نیز که در ابتدا از اقدام عربستان در حصر سعد حریری برای تأمین مطالبات واشنگتن و ریاض حمایت کردند، اخیراً از خطرات این اقدام نسبت به منافع خود در لبنان اطلاع پیدا کرده اند. آنها از همبستگی موجود با حریری در میان جریان های مخالف دخالت های سعودی آمریکایی در لبنان ابراز نگرانی می‌کنند. به همین علت مدتی بعد مواضع خود را تغییر داده و خواستار پایان دادن به این بحران هستند.

اعلان جنگ علیه حزب الله

حریری در نطق استعفا که در ریاض ایراد کرد، ایران را به ایجاد هرج و مرج در لبنان، و حزب الله را به ویران کردن کشورش متهم ساخت.یکی از ارکان سیاست خارجی عربستان سعودی، ابراز و تکیه کردن عمدی بر میزان وابستگی مهره های این کشور در نقاط مختلف جهان جهت فشار به افکار عمومی برای همسو سازی آنها با سیاست‌های خود است. در اقدام اخیر نیز ردپای این سیاست دیده می شود. سعودی ها بر خلاف رویکرد قدرت های استعماری عادت به خوار کردن متحدان و زیردستان خود در کشورهای مختلف دارند و سعی دارند قدرت سخت افزاری خود برای تاثیرگزاری بر سیاست های کشورهای دیگر را بزرگنمایی کنند.

حریری همسو با رژیم صهیونیستی 

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی، گفته که کناره‌گیری سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان فرصتی برای ایجاد فشار دیپلماتیک بر ایران و حزب‌الله، با هدف تضعیف و خلع سلاح حزب‌الله در لبنان است.
وزیر اطلاعات اسرائیل در مصاحبه با اسوشیتدپرس گفت: این دولت برای تشدید فشار سازمان ملل متحد بر ایران و حزب‌الله در پی وضعیت جدید لبنان، برنامه‌ریزی می‌کند. اسرائیل زمان را برای اجرای قطعنامه سال ۲۰۰۶ شورای امنیت در مورد خلع سلاح شبه نظامیان در لبنان مناسب می‌داند  و کناره‌گیری سعد حریری چهره حقیقی حزب‌الله و ایران را برملا کرد زیرا لبنان در واقع حزب‌الله است و حزب‌الله ایران است و ما این را خط قرمز می‌دانیم. به ادعای کاتز، ایران سرزمین‌های وسیعی در پیرامون اسرائیل را به تسلط گرفته است. سعد حریری نیز در نطق استعفایش که در ریاض ایراد کرد، ایران را به ایجاد هرج و مرج در لبنان، و حزب الله را به ویران کردن کشورش متهم ساخت.

ایران هراسی، محور اقدامات حاکمان جدید سعودی

از زمانی که پروژه‌ی انتقال قدرت از نسل قدیم به نسل جدید بعد از مرگ ملک عبدالله، شروع شده، جناح حاکم به رهبری محمد بن سلمان و اتاق عملیاتی که در پشت آن قرار دارد، در هر مرحله از اجرای این پروژه به "ایران هراسی" متوسل شده و حتی در مواردی با زیر پاگذاشتن اصول و مبانی دیپلماتیک، اهانت‌های بی‌حد و حصری را علیه ایران مرتکب شده است تا با دامن زدن به فضای تنش بتوانند از فضای حاصل از آن برای پیشبرد کودتای سفید و پروژه‌ی تصاحب قدرت استفاده کند. از همین‌روی، اگر در گذشته این محمد بن سلمان و یا سایر همراهان وی بوده‌اند که این نقش را ایفا می‌کردند، اما این بار این مأموریت بر عهده‌ی سعد حریری گذاشته شده است تا هم بتوانند در پرتو ایران هراسی، پروژه‌ی انتقال قدرت را به پیش ببرند و هم اینکه با ایجاد خلاء سیاسی در لبنان این کشور را به صحنه‌ی تسویه‌حساب‌های منطقه‌ای خود تبدیل کنند.

 میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان نیز تصریح کرد مردم لبنان برای عبور از چالش کنونی به وحدت نیاز دارند و با اتحاد و همبستگی می‌توانند تهدیدهای ناشی از استعفای حریری را به فرصتی ماندگار برای این کشور و حفظ پیروزی‌های محور مقاومت تبدیل کنند.


حریری چه خواهد کرد؟

پیش بینی می کنیم در روزهای آینده سعد حریری که فرزندانش در عربستان گروگان سعودی هستند، دستورات دیکته شده بن سلمان وایادی اش را از فرانسه بیان خواهد کرد. امائول مکرون نیز که خود در سیاست علیه ایران اخیرا یه تاسیسات موشکی حمله کرده است، نقش میانجی را بازی خواهد کرد و متمم نقش عربستان با همراهی آمریکا و صهیونیست ها در تضعیف دولت لبنان  و تهاجم به حزب الله لبنان به عنوان مرکز ثقل پیشبرد نفوذ و اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه می شود و همگی مصمم هستند پروژه بی ثبات سازی و افزایش تنش در لبنان را برای تضعیف و از بین بردن حزب الله و نابودی سازوکار سیاسی کنونی لبنان به مرحله اجرا درآورند.
منابع:مشرق/ انتخاب/ تسنیم